صفحه اصلی / اسلایدر / سود ۲۰۰ درصدی دلالان میوه
سود ۲۰۰ درصدی دلالان میوه

دلالان با گرانفروشی، بازار میوه را دچار نابسامانی کرده اند

سود ۲۰۰ درصدی دلالان میوه

کسب و کار نیوز - کمتر از دو هفته مانده به پاسیان سال و ایام نوروز همچنان بازار میوه دچار آشفتگی و رشد قیمت هاست. به گفته رییس نظام صنفی کشاورزی در حال حاضر دلال‌ها میوه را با ۲۰۰ درصد افزایش قیمت به بازار عرضه می‌کنند. فعالان بازار میوه و تره بار در شرایطی که روزانه رشد قیمت ها در این بازار برای مردم آزار دهنده شده است اعلام می کنند کمبود میوه در بازار وجود ندارد و صادرات نیز انجام می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، درحالی این سخنان مطرح می شود که با گشتی در میادین میوه و تره بار و میوه فروشی ها به وضوح گرانی و گرانفروشی مشاهده می شود. گزارش های میدانی حاکی از تفاوت ۲۰۰ درصدی قیمت میوه در میادین و مغازه‌های بازار است، حال اینکه براساس قانون این تفاوت نباید بیش از ۳۰ درصد باشد، فروشندگان میوه در بازار تنها مجازند براساس فاکتور خرید از میادین میوه تنها ۳۰ درصد به میوه‌ای که در بازار می‌فروشند اضافه کنند. در این بین باز هم دلالان مقصر شناخته شده اند. البته شکی نیست که پای دلالان در گرانی و کمبود میوه در میان است اما مقصر این اتفاق، کوتاهی سازمان های نظارتی و جرایمی است واقعا غیربازدارنده است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان با اشاره به اینکه قیمت میوه را واسطه ها تعیین می کنند و از دست باغداران خارج شده است، گفت: درصد زیادی از افزایش قیمت میوه و تره بار به واسطه گری باز می گردد. رضا البرزی با اشاره به اینکه قیمت میوه را واسطه ها تعیین می کنند و از دست باغداران خارج شده است، گفت:  درصد زیادی از افزایش قیمت میوه و تره بار به واسطه گری برمی گردد، گفت: میوه فروشان هیچ دخالتی در تعیین قیمت میوه ندارند. رضا البرزی با اشاره به اینکه هزینه های جانبی بالا باعث افزایش قیمت میوه شده است، اظهار کرد: میوه در دست واسطه هاست و از دست باغداران خارج شده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار همدان تصریح کرد: در حال حاضر میوه روی درخت موجود نیست و از انبارها و سردخانه ها وارد بازار می شود که هزینه انبار هم تحمیل می شود، بنابراین میوه فروشان خرد هیچ دخالتی در قیمت میوه ندارند و فقط  درصدهای سود را باید رعایت کنند. وی با اشاره به اینکه بازار میوه کساد است و مردم در حد ضرورت خرید می کنند، گفت: بین باغدار و بازار واسطه هایی وجود دارد که درصد زیادی از افزایش قیمت میوه به واسطه گری برمی گردد، به طوری که دلال ها میوه را با قیمت نازل از کشاورزان خریداری کرده و در زمانی که قیمت بالا می رود، عرضه می کنند.

افزایش هزینه های تولید میوه

مجتبی شادلو، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران

قیمت تمام شده تولید میوه به دلیل افزایش سه برابری قیمت نهاده ها و ماشین آلات رشد داشته است. تمام این هزینه ها بر روی قیمت تمام شده تولید تاثیر خواهد گذاشت. به علاوه شاهد هستیم که هزینه کارگران، حمل و نقل، وسایل جمع آوری میوه نیز افزایش یافته است. متاسفانه بازار در حال حاضر به حال خود رها شده و مسئولان باید به فکر نظارت بیشتر بر بازار میوه در آستانه سال جدید باشند. با وجود تعدد واسطه گران و دلالان، اختلاف ۳۰ تا ۵۰ درصدی قیمت از مزرعه تا بازار امری بدیهی است که متاسفانه در بسیاری از موارد این اختلاف قیمت به ۱۰۰ درصد می رسد.

البته باید به این نکته هم اشاره شود که دلالان در این زنجیره جزو حداقل‌ها هستند و دلایل اصلی علاوه بر افزایش هزینه تمام شده تولید، گرانفروشی است که در خرده فروشی‌ها اتفاق می‌افتد و متأسفانه نظارتی نیز بر این مراکز نیست. هرچند ذخیره سازی خوبی برای میوه شب عید وجود دارد اما در این بین باید تخلفات از چرخه تولید و توزیع بازار میوه برچیده شود. از طرفی دیگر بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا است. بازار اصلی ترین حلقه برای تولید محصولات کشاورزی است که متاسفانه نبود الگوی کشت موجب شده قیمت برخی محصولات در برخی بازه های زمانی افزایش یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.