صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / کلاهبرداری با شگرد کار در منزل
کلاهبرداری با شگرد کار در منزل

«کسب و کار» از افزایش کلاهبرداری‌ در سایت های آگهی گزارش می دهد

کلاهبرداری با شگرد کار در منزل

کسب و کار نیوز - با افزایش بیکاری و به تبع شیوع کرونا، آپشن «دورکاری» به فهرست علاقه مندی جویندگان کار اضافه شده و بیکاران از همه جا رانده و مانده ترجیح می دهند به جای تردد در مترو که این روزها مأمن کرونا شده پیشنهاد دورکاری در سایت های آگهی ولو با حقوق اندک را بپذیرند؛ غافل از اینکه اکثر این آگهی ها تنها کلاه آنها را برمی دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز، با افزایش بیکاری و به تبع شیوع کرونا، آپشن «دورکاری» به فهرست علاقه مندی جویندگان کار اضافه شده و بیکاران از همه جا رانده و مانده ترجیح می دهند به جای تردد در مترو که این روزها مأمن کرونا شده پیشنهاد دورکاری در سایت های آگهی ولو با حقوق اندک را بپذیرند؛ غافل از اینکه اکثر این آگهی ها تنها کلاه آنها را برمی دارند.

زنان در دام کلاهبرداران اینترنتی

رئیس معاونت اجتماعی پلیس فتا ناجا درباره کلاهبرداری اینترنتی از شهروندان با توجه به افزایش خرید‌های مجازی پایان سال، گفت: برخی از اجناس فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل حذف واسطه‌ها قیمت کمتری نسبت به سایر فروشگاه‌ها دارند و مردم تمایل بیشتری به خرید اینترنتی دارند و متاسفانه شاهد افزایش کلاهبرداری‌های مجازی هستیم. سرهنگ پاشایی با تأکید بر اینکه متأسفانه زنان بیشترین مورد طعمه کلاهبرداری‌های اینترنتی قرار می‌گیرند، گفت: صفحاتی که لباس زنانه، زیورآلات، محصولات آرایشی و بهداشتی و … را به فروش می‌رسانند بیشترین نرخ فراوانی جرم را دارند. متأسفانه در کلاهبرداری‌های اینترنتی شاهد هستیم که وقتی خریداران کالاهای اینترنتی پول را به حساب فروشنده واریز می‌کنند، دیگر کسی پاسخگوی خریدار نیست و سودجویان این کار را با استفاده از شماره حساب‌های اجاره‌ای انجام می‌دهند.

فریب جویندگان کار با شغل های میلیونی در سایت دیوار

سایت های آگهی در حالی به کاربران هشدار می دهند که قبل از اعتماد به هر آگهی، صحت و سقم آن را بررسی کنند که با یک جستجو در سایت دیوار می توان آگهی هایی را دید که شغل هایی رویایی به جویندگان کار پیشنهاد می کنند در حالی که جز وعده ای پوشالی و کلاهبرداری نیست. هرچند برخی از این آگهی ها هم از معرکه کلاهبرداری جان سالم به در برده و ممکن است به بیکاران وفادار بمانند اما بسیارند کلاهبرداری هایی که از همین طریق انجام شده است.

وعده کار در منزل شگرد کلاهبرداران اینترنتی

بعضی از کاربران تلگرامی یا صفحه‌های اینستاگرامی تبلیغ می‌کنند اگر دنبال کاری در داخل منزل هستید ما می‌توانیم کاری برای شما پیدا کنیم، کارهایی که در منزل انجام دهید و به صاحب کار تحویل دهید؛ کارهایی مثل بسته‌بندی، شمع‌سازی، چرم‌دوزی، ساخت بدلیجات، پاکت، جعبه و کارهای شبیه این‌ها به شما معرفی می‌کنند و از شما می‌خواهند براساس مهارت و علاقه‌ای که دارید یکی از این کارها را انجام دهید. سیستم‌های اطلاعاتی بعد از انتخاب لوازم مورد نیاز کار، از شما می‌خواهند که پیش از فرستادن آن لوازم، پول را باید به حسابشان واریز کنید و اما در این فاصله مشتریان را با اطلاعات نادرستی از حجم کار، زمان کار و قوانین متناقض دیگر فریب می‌دهند.آنها در ابتدا ادعا می‌کنند که کار ساختن این شمع یا جعبه‌ها فقط چند دقیقه طول می‌کشد، اما در حقیقت بعد از اینکه فیلم آموزشی را برایتان ارسال کردند ملاحظه می‌کنید این کار در کمال تعجب ساعت‌ها زمان می‌برد و اگر بخواهید کار را ادامه دهید نمی‌توانید آن تعداد را در زمانی که توافق کردید تحویل بدهید؛ در نتیجه تنها راهی که برایتان باقی می‌ماند انصراف از این کار است اما هزینه‌ای که برای خرید این وسایل با هم توافق کردید را به شما برنمی‌گردانند.در حقیقت این افراد تعدادی وسایل کار بی‌مصرف را به قیمت چندین برابر به شما فروختند، وسایلی که مورد استفاده‌ای برای شما ندارند و اگر بخواهید ادامه دهید در مدت زمانی که توافق کردید، امکان درست کردن این موارد وجود ندارد و حتی اگر بخواهید شبانه‌روزی هم کار کنید، از کار شما ایراد می‌گیرند و کارتان را زیر سوال می‌برند و البته آن مبلغ توافق‌شده را هرگز پرداخت نمی‌کنند.در این مدت بسیاری از کاربران قربانی بعضی از این ترفندهای تلگرامی یا صفحه‌های اینستاگرامی کاریابی اینترنتی شده‌اند، خصوصا در وضعیت شیوع بیماری کرونا که اکثر مردم در قرنطینه خانگی هستند، فعالیت این کانال‌ها رو به افزایش است. «کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، این موضوع را بررسی می کند.

متهم پنهان افزایش کلاهبرداری های اینترنتی

سید علیرضا آل داود، پژوهشگر فضای مجازی
کلاهبرداری ها و به ویژه کلاهبرداری از جویندگان کار به بهانه پیشنهاد کار در حالی افزایش یافته که بدانیم برخی از استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی فعال در کشور چندتابعیتی هستند که البته این چندتابعیتی بودن لزوما بد نیست زیرا جذب سرمایه گذاران خارجی نوعی حمایت از این نوع کسب و کارهاست، ولی زمانی اوضاع خطرناک می شود که این استارتاپ ها قوانین داخلی کشور را نقض کنند یا تبدیل به بستری برای کلاهبرداری های آنلاین یا آسیب رساندن به مردمی شوند که در دوران کرونا به استارتاپ ها و فضای مجازی روی آورده اند و از آنها استفاده می کنند.
در چند ماه گذشته شاهد بودیم که در فضای مجازی مردم دچار چالش های جدی در حوزه های اقتصادی شده اند به ویژه در آگهی هایی که در استارتاپ ها و پلتفرم های آنلاین منتشر می شود. بسیاری از آگهی های کار (به ویژه دورکاری و برخط) و کارهای از طریق وب و فضای مجازی در حالی منتشر می شود که در پایان انجام آن، کاربر هیچ دریافتی ای نخواهد داشت در حالی که در ابتدا وعده حقوق های خوب به او داده شده بود. جالب اینکه در این نوع کارها هیچ قراردادی هم میان آن شرکت و جوینده کار منعقد نمی شود که بتوان از این استارتاپ ها و پلتفرمی که در آن فعالیت می کنند شکایت کرد.
باید استارتاپ ها قوانین کشور را به جد رعایت کنند. نباید اجازه بدهیم که دید مردم به استارتاپ ها و کارآفرینی و کارآفرینی های آنلاین منفی شود و باید وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سایر نهادهایی که به کسب و کارهای اینترنتی مجوز می دهند با صاحبان این استارتاپ ها اتمام حجت کنند تا پلتفرم های منتشرکننده آگهی با احراز هویت همه کاربران و آگهی دهندگان، زمینه کلاهبرداری را به حداقل برسانند.
از طرف دیگر سواد رسانه و سواد دیجیتال مردم باید ارتقا پیدا کند و مردم باید آگاه شوند که در فضای مجازی نمی توان به سادگی به هر کسی اعتماد کرد.
مردم بدانند که برای استفاده از یک سایت و خرید باید نمادهای الکترونیکی مثل اینماد و تمام نمادهای امنیت آن پلتفرم را بررسی کنند و اینجا در زمینه رعایت حریم خصوصی باید به جد ورود کنیم و اطلاعات افراد در این استارتاپ ها به شرکت های تجاری و اقتصادی فروخته نشود تا بتوانیم با جولان کلاهبرداران در این پلتفرم ها مقابله کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

سرمایه‌گذاری ۲۲۰ هزار میلیاردی بخش خصوصی در بنادر ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین یداللهی یادآور شد: با ایجاد زیرساخت های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.