صفحه اصلی / اسلایدر / ورشکستگی واحدهای تولیدی پوشاک
ورشکستگی واحدهای تولیدی پوشاک

کرونا و کاهش قدرت خرید مردم صنعت پوشاک را زمین گیر کرده است

ورشکستگی واحدهای تولیدی پوشاک

کسب و کار نیوز - صنعت پوشاک جزو پنج صنعتی است که بیشترین آسیب را از کرونا دید. به گفته رئيس اتحادیه پوشاک تهران تقاضای مردم برای خرید پوشاک نسبت به دو سال پیش که کرونا نبود ۷٠ درصد افت کرده است. ابوالقاسم شیرازی گفته است که سال گذشته ۹۰ درصد پوشاک روی دست مغازه‌داران ماند و فروش نرفت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، از زمان آغاز بیماری کرونا بسیاری از صنایع به دلیل فروش نرفتن تولیدات شان که ناشی از ترس مردم از انتقال ویروس بود به مرز ورشکستگی یا کاهش ظرفیت تولید و فروش رسیدند. صنعت تولید پوشاک نیز یکی از صنایعی است که هم زیان ۱۰۰ درصدی تولیدکنندگان شامل حالش شد و هم کاهش ۷٠ درصدی فروش پوشاک را داشته است. جبران خسارات ناشی از تاثیرگذاری بحران کرونا بر این صنعت زمانی طولانی می طلبد و باید دست تولیدکننده داخلی و فروشندگان پوشاک توسط دولت گرفته شود. در همین ایام بسیاری از کارگران کارگاه های تولید پوشاک از کار بیکار شدند و ریزش کارگر و کاهش سوددهی در بازار پوشاک رقم خورد.

همچنین از سال گذشته تاکنون به همین دلیل بحران بیماری و رشد بی سابقه قیمت ارز قیمت مواد اولیه در صنعت پوشاک رشد ۲۰۰ درصدی داشته و بسیاری از تولیدکنندگان را به خارج از گود کشانده است. این در حالی است که در همین حین بسیاری از دلالان و واسطه های واردکننده پوشاک خارجی با فروش در بازار بی رمق پوشاک سودهای کلانی به جیب زدند.

از طرفی دیگر برخی از تولیدکنندگان غیرمجاز و البته برخی مجوزدارها با خرید متری مارک های خارجی البسه ایرانی را با نام کالای خارجی به دست مردم دادند. قیمت های این پوشاک تنها به دلیل نصب تکه پارچه ای با نام برندهای معتبر به دو تا سه برابر قیمت اصلی خود کالا فروخته شد و در زمانی که اکثر تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک متحمل زیان های کلانی شدند ایپن افراد پول های خوبی به جیب خود سرازیر کردند. فارغ از تاثیرگذاری بحران کرونا بر کاهش فروش پوشاک باید کاهش قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت. حقوق حداقلی خانوارها با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت ها در بازار پوشاک همخوانی ندارد و مردم ترجیح می دهند پوشاک را از سبد خرید خود تا جایی که می توانند خارج کنند.

در همین رابطه رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه در حال حاضر تقریبا تمام فروشنده های پوشاک، فروش نسبتا کمتری را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند، گفت: قیمت تمام مواد اولیه تولید از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. ابوالقاسم شیرازی، اظهار داشت: در حال حاضر تقریبا تمام فروشنده های پوشاک، فروش زمستانه خود را آغاز کرده اند، اما فروش نسبتا کمتری را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کنند.

وی بیان کرد: مسلما با وجود نوسان نرخ ارز، قیمت تمام مواد اولیه تولید نیز افزایش پیدا کرده به طوری که میانگین تمام مواد اولیه از ابتدای سال تاکنون ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک افزود: تقاضا به انواع پوشاک از ابتدای سال کاهش چشمگیری داشته است و دلیل آن شیوع ویروس کرونا و ترس مردم از ابتلا به این ویروس است، پس با این وجود ممکن است اجناس زمستانه با وجود کاهش تولید باز هم روی دست تولیدکنندگان بماند.

ضربه سنگین کرونا بر صنعت پوشاک و نساجی

مجید نامی، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک

ضربه خیلی سنگینی به علت بحث کرونا به صنعت پوشاک وارد شد. برای اینکه تمام شرکت‌ها تمام تمهیدات را چیده بودند تا بتوانند بازار را در دست داشته باشند. ولی متاسفانه مشکلی که کرونا ایجاد کرد، ضربه سنگینی زد. تعطیلی‌های کرونا با توجه به فصلی بودن و مد بودن پوشاک، زیان سنگینی به تولیدکنندگان وارد کرد، به طوری که به‌طور متوسط ۹۰ درصد درآمدهایشان را از دست دادند. سال گذشته ضربه خیلی سنگینی به علت بحث کرونا به صنعت پوشاک وارد شد. برای اینکه تمام شرکت‌ها آمادگی داشتند تا بتوانند بازار را در دست داشته بگیرند اما متاسفانه مشکلی که کرونا ایجاد کرد، ضربه سنگینی به این صنعت وارد کرد.

همچنین شرایط هیچ‌گاه به نفع تولیدکننده نبوده و نیست و با دستورالعمل‌ها و قوانین متفاوت و متناقض، روند تولید کند پیش می‌رود و فرصت‌های ارزشمندی از بین می‌روند.‌ البته مدیران بخش خصوصی، تأمین‌کنندگان و تجار شیو‌ه‌های مختلف تامین و تهیه ملزومات را فرا گرفته‌اند‍ اما تنها توقع تولیدکنندگان از دولت این است که ارز مورد نیاز واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه صنعتی را در اختیارشان قرار دهند.

بنابراین مشکل اصلی تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت پوشاک است. همانطور که اشاره شد نرخ ارز، تحریم ها و همکاری نکردن بسیاری از شرکت ها با ایران به دلیل تحریم های اختصاصی صنعت نساجی و پوشاک موجب سخت تر شدن تامین مواد اولیه شد. شرکت های حمل و نقل، بیمه و حتی شرکت های کشورهایی که روابط خوبی با ایران داشتند هم خیلی مناسب نبوده است بنابراین پارچه،، نخ و اکسسوری های مورد نیاز پوشاک به سختی تامین می شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.