صفحه اصلی / سرخط خبرها / متهم پنهان افزایش کلاهبرداری های اینترنتی

سید علیرضا آل داود، پژوهشگر فضای مجازی

متهم پنهان افزایش کلاهبرداری های اینترنتی

کلاهبرداری ها و به ویژه کلاهبرداری از جویندگان کار به بهانه پیشنهاد کار در حالی افزایش یافته که بدانیم برخی از استارتاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی فعال در کشور چندتابعیتی هستند که البته این چندتابعیتی بودن لزوما بد نیست زیرا جذب سرمایه گذاران خارجی نوعی حمایت از این نوع کسب و کارهاست، ولی زمانی اوضاع خطرناک می شود که این استارتاپ ها قوانین داخلی کشور را نقض کنند یا تبدیل به بستری برای کلاهبرداری های آنلاین یا آسیب رساندن به مردمی شوند که در دوران کرونا به استارتاپ ها و فضای مجازی روی آورده اند و از آنها استفاده می کنند.

یادداشت- 
در چند ماه گذشته شاهد بودیم که در فضای مجازی مردم دچار چالش های جدی در حوزه های اقتصادی شده اند به ویژه در آگهی هایی که در استارتاپ ها و پلتفرم های آنلاین منتشر می شود. بسیاری از آگهی های کار (به ویژه دورکاری و برخط) و کارهای از طریق وب و فضای مجازی در حالی منتشر می شود که در پایان انجام آن، کاربر هیچ دریافتی ای نخواهد داشت در حالی که در ابتدا وعده حقوق های خوب به او داده شده بود. جالب اینکه در این نوع کارها هیچ قراردادی هم میان آن شرکت و جوینده کار منعقد نمی شود که بتوان از این استارتاپ ها و پلتفرمی که در آن فعالیت می کنند شکایت کرد.
باید استارتاپ ها قوانین کشور را به جد رعایت کنند. نباید اجازه بدهیم که دید مردم به استارتاپ ها و کارآفرینی و کارآفرینی های آنلاین منفی شود و باید وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سایر نهادهایی که به کسب و کارهای اینترنتی مجوز می دهند با صاحبان این استارتاپ ها اتمام حجت کنند تا پلتفرم های منتشرکننده آگهی با احراز هویت همه کاربران و آگهی دهندگان، زمینه کلاهبرداری را به حداقل برسانند.
از طرف دیگر سواد رسانه و سواد دیجیتال مردم باید ارتقا پیدا کند و مردم باید آگاه شوند که در فضای مجازی نمی توان به سادگی به هر کسی اعتماد کرد.
مردم بدانند که برای استفاده از یک سایت و خرید باید نمادهای الکترونیکی مثل اینماد و تمام نمادهای امنیت آن پلتفرم را بررسی کنند و اینجا در زمینه رعایت حریم خصوصی باید به جد ورود کنیم و اطلاعات افراد در این استارتاپ ها به شرکت های تجاری و اقتصادی فروخته نشود تا بتوانیم با جولان کلاهبرداران در این پلتفرم ها مقابله کنیم.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.