یادداشت-
در چند ماه گذشته شاهد بودیم که در فضای مجازی مردم دچار چالش های جدی در حوزه های اقتصادی شده اند به ویژه در آگهی هایی که در استارتاپ ها و پلتفرم های آنلاین منتشر می شود. بسیاری از آگهی های کار (به ویژه دورکاری و برخط) و کارهای از طریق وب و فضای مجازی در حالی منتشر می شود که در پایان انجام آن، کاربر هیچ دریافتی ای نخواهد داشت در حالی که در ابتدا وعده حقوق های خوب به او داده شده بود. جالب اینکه در این نوع کارها هیچ قراردادی هم میان آن شرکت و جوینده کار منعقد نمی شود که بتوان از این استارتاپ ها و پلتفرمی که در آن فعالیت می کنند شکایت کرد.
باید استارتاپ ها قوانین کشور را به جد رعایت کنند. نباید اجازه بدهیم که دید مردم به استارتاپ ها و کارآفرینی و کارآفرینی های آنلاین منفی شود و باید وزارت صمت و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سایر نهادهایی که به کسب و کارهای اینترنتی مجوز می دهند با صاحبان این استارتاپ ها اتمام حجت کنند تا پلتفرم های منتشرکننده آگهی با احراز هویت همه کاربران و آگهی دهندگان، زمینه کلاهبرداری را به حداقل برسانند.
از طرف دیگر سواد رسانه و سواد دیجیتال مردم باید ارتقا پیدا کند و مردم باید آگاه شوند که در فضای مجازی نمی توان به سادگی به هر کسی اعتماد کرد.
مردم بدانند که برای استفاده از یک سایت و خرید باید نمادهای الکترونیکی مثل اینماد و تمام نمادهای امنیت آن پلتفرم را بررسی کنند و اینجا در زمینه رعایت حریم خصوصی باید به جد ورود کنیم و اطلاعات افراد در این استارتاپ ها به شرکت های تجاری و اقتصادی فروخته نشود تا بتوانیم با جولان کلاهبرداران در این پلتفرم ها مقابله کنیم.