صفحه اصلی / اصناف / تولید خرما به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
تولید خرما به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید

صادرات حداقل ۲۰ درصد خرمای تولیدی

تولید خرما به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید

کسب و کار نیوز - رئیس انجمن خرما از افزایش تولید خرما خبر داد و گفت: امسال مجموع تولید خرما به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید.محسن رشید فرخی از افزایش تولید خرما خبر داد و گفت: امسال به طور متوسط یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار تن خرما تولید شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، او افزود: بنابر آمار پنج سال اخیر، همه ساله ۲۰ درصد تولید صادر شده است. در سال ۹۷ نزدیک ۳۰ درصد تولید با ارزش بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شد که در سال گذشته به علت تحریم‌های ظالمانه، کووید ۱۹ و اتخاذ تصمیمات خلق الساعه مبنی بر ممنوعیت یکباره، در یک‌مقطع صادرات کاهش یافت.

رشید فرخی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون آمار صادرات با مدت مشابه سال قبل برابر است، گفت: تا پایان سال امیدواریم که میزان صادرات به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسد.رئیس انجمن ملی خرما با اشاره به اینکه ۷۰ درصد خرمای تولیدی در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: ۵۵ تا ۶۰ درصد از این میزان به صورت تازه خوری و مابقی صنایع تبدیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که امیدواریم در سال آینده با رفع تحریم‌های ظالمانه و کرونا صادرات به بالای رقم قابل توجهی برسد.

او از ثبات قیمت خرما نسبت به ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: علی رغم افزایش چندبرابری قیمت نهاده‌های تولید، قیمت خرما در مبدا نسبت به ۲ سال گذشته تغییری نداشته است.رئیس انجمن خرما متوسط قیمت هر کیلو خرما در مبدا را حدود ۲۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: علی رغم آنکه تولیدکننده با احتساب ۱۰ درصد سود محصول خود را به فروش می‌رساند، اما فروشگاه زنجیره‌ای ۴۰ تا ۴۵ درصد سود لحاظ می‌کند، در حالی که طبق شنیده‌ها ستاد تنظیم بازار ۱۳ درصد سود برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظر گرفته است.

رشید فرخی در پایان مکانیزم عرضه و تقاضا را اولین شرط اقتصاد پایدار دانست و گفت: دخالت‌های غیرکارشناسی اثرات سو در بازار می‌گذارد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.