صفحه اصلی / اسلایدر / خریداران مسکن در فاز انتظار
خریداران مسکن در فاز انتظار

بازار مسکن در آستانه سال 1400 چه سمت و سویی را طی خواهد کرد

خریداران مسکن در فاز انتظار

کسب و کار نیوز - بازار مسکن در هفته های پایانی سال با توجه به رشد بی سابقه قیمت ها که در طول سال تجربه کرد در رکود و سکون به سر می برد. در این بین برخی فعالان بازار معتقدند که از هفته آینده کمی رونق به این بازار باز خواهد گشت و برخی دیگر نیز بر این باورند که تکانه خاصی در انتظار این بازار نخواهد و مسکن شب عید متفاوتی را در آستانه سال 1400 تجربه خواهد کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ،  سلمان خادم‌المله، کارشناس اقتصاد مسکن می‌گوید: مدت‌هاست قیمت مسکن از تعادل عرضه و تقاضا خارج شده است. بدین معنا که تقاضای مصرفی به شدت سرکوب شده و بسیار کم شده است. وجوهی که هم‌اکنون به بخش مسکن می‌آید ناشی از سرمایه‌گذاری است. چون با این وضعیت بدترین کار نگه داشتن پول نقد است. ممکن است بعد از افت بازار سرمایه، ‌بخشی از منابع به بازار مسکن حرکت کند ولی به معنای تقاضای مصرفی و رشد قیمت نخواهد بود. همچنین کاهش چشمگیر معاملات مسکن از آبان ماه آغاز شد در این ماه بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی میزان خرید و فروش ملک افت ۴۸.۴ درصدی داشت. اما بازار مسکن شب عید امسال را چگونه سپری خواهد کرد.

یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بجز مقطع زمانی قطعنامه ۵۹۸ با ریزش قیمت مسکن مواجه نبوده ایم گفت: توان اقتصادی خانوارها به عنوان یک مولفه تاثیرگذار اجازه رشد قیمت مسکن را نمی دهد و حتی پس از انتخابات و دولت بعدی هم پرش قیمت بعید به نظر می رسد.

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: طی دهه های گذشته غیر از مقطع امضای قطعنامه ۵۹۸ که پایان جنگ ایران و عراق بوده، در دیگر مقاطع با ریزش زیاد قیمت مسکن مواجه نبودیم اما ثبات قیمت در طی چند سال داشته ایم. بازار مسکن با دیگر بازارها متفاوت است و نوسانات شدیدی که در سایر بازارها رخ می دهد در مسکن وجود ندارد. وی افزود: معمولا یک جهش قیمتی مسکن در یک مدت فشرده اتفاق می  افتد و سپس رشد آن کمتر از تورم می‌شود. در واقع عدد اسمی مسکن ثابت می ماند که با توجه به تورم عمومی به معنای کاهش قیمت واقعی مسکن است. این روند ادامه پیدا می کند تا اینکه تجمیع این عقب ماندگی در جهش بعدی جبران می شود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه در مقطع کنونی، دست کم تا انتخابات آتی ریاست جمهوری جهش قیمت مسکن اتفاق نمی افتاد تاکید کرد: در شرایط فعلی حداقل تا زمانی که تکلیف بازارهای موازی مثل ارز مشخص نشود انتظار کاهش قیمت در بازارمسکن را انتظار ندارم. اما با توجه به اینکه قیمتها مدتها است از سقف توان خریدار عبور کرده، عملا تقاضای مصرفی به حداقل رسیده و همچنین نگاه سرمایه ای به مسکن با توجه به چشم انداز مبهم این بازار دیده نمی شود رشد قیمتها نیز بعید به نظر می رسد. به گفته روانشادنیا خریداران مسکن ترجیح می دهند مقداری صبر کنند و اندوخته هایشان را بیشتر کنند. سپس تصمیم به خرید را در مقطعی می گیرند که بازار به یک وضعیت باثبات تری برسد. پیش بینی این است که حداقل تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ با ریزنوسانات قیمتی در بازار مسکن مواجه باشیم و تعداد معاملات نیز هر ماه از سطح میانگین چند ساله کمتر خواهد بود. به نوعی رکود معاملاتی و رکود قیمتی را برای چند ماه آینده محتمل می دانم.

بازگشت رونق به بازار مسکن

بیت الله ستاریان، کارشناس مسکن

با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرارگیری در این بحران، انتظار رکود در داخل کشور را داشتیم؛ مانند همه مشاغل و بخش‌های دیگر اقتصادی، بخش مسکن نیز از این شرایط متأثر شده است. البته اعتقاد بنده این نیست که بازار مسکن در مسیر رکود قرار گرفته چراکه همواره طی ۵۰ سال اخیر با کسری مسکن مواجه بوده ایم. این که بعضی از مسئولان نیز عنوان می‌کنند قیمت مسکن حباب دارد را نیز قبول ندارم چراکه این چه حبابی باید باشد که ۵۰ سال تخلیه نشده است.

اما برای سال ۱۴۰۰ رونق اقتصادی را در ایران و به طور کلی شرق جهان پیش بینی می کنیم. البته منظور توسعه آرمانی نیست، بلکه توسعه نسبت به سالهای قبل است. اگر این اتفاق بیفتد قطعا مسکن با رونق تولید، افزایش معاملات و رشد قیمت مواجه می شود. این افزایش قیمت تا زمانی که به نظام تعادل تولید برسیم ادامه می یابد و البته ممکن است در ماه هایی مثل زمان فعلی با ریزنوسان مواجه شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.