به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا دری با بیان اینکه در ابتدا قرار بود داروخانه ها نسخ الکترونیک را از طریق نرم افزار «سپاس» از پزشکان دریافت کنند و بعد از ارائه خدمت در داخل آن برنامه، اطلاعات به وزارت بهداشت برسد و بعد از طریق وزارت بهداشت به سازمان های بیمه ارجاع داده شود، گفت: این برنامه به هم خورد و جزیره ای رفتار کردن بیمه ها منجر به آسیب های جدی به این قضیه شد؛ به گونه ای که بسیاری از نرم افزارهای موجود در داروخانه ها با سازمان های بیمه گر متصل نیستند و این موضوع جلوی ارائه خدمت آن داروخانه ها را به بیماران گرفته و برای داروخانه هایی که متصل هستند نیز چالش جدی ایجاد کرده زیرا این داروخانه ها می بایست نسخ پزشکان را تبدیل به نسخه الکترونیک کرده و از آن درگاه ارسال کنند و این کار موجب اتلاف وقت بیماران و شلوغی داروخانه ها شده است.
دبیر انجمن داروسازان تهران ادامه داد: در این فرایند پزشک می بایست نسخه الکترونیک را تهیه و برای سازمان ها یا همکاران خود در داروخانه، آزمایشگاه، رادیولوژی یا سایر جاهای مرتبط ارسال می کرد؛ ولی متاسفانه پزشکان همکاری نمی کنند. درصد پزشکانی که با این طرح همکاری می کنند، بسیار پایین است و به همین دلیل سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از ایجاد مشکل بیشتر برای بیمه گذاران خود اجازه داده که پزشک روی سربرگ خود مبادرت به نوشتن نسخه کند. فرایند تبدیل کردن نسخه پزشک به نسخه الکترونیک زمان بسیار زیادی را از داروخانه می گیرد و در واقع منجر به ایجاد نارضایتی می شود چون ممکن است در نزدیکی آن داروخانه چندین پزشک باشند و در آنِ واحد چندین نسخه روی سربرگ که باید به نسخه الکترونیک تبدیل شود توسط چند پزشک به یک داروخانه ارسال شود و داروخانه نمی تواند همزمان همه آن نسخه ها را تبدیل به نسخه الکترونیک کند. لذا بیماران برای دریافت داروهای خود معطل خواهند شد. اگر این فرایند در مطب پزشکان انجام می شد، بیماران در داروخانه ها معطل نمی شدند؛ ولی چون این کار از سوی پزشکان انجام نمی گیرد منجر به اتلاف وقت و نارضایتی بیماران و شلوغی داروخانه ها می شود.
از طرفی تمام داروخانه ها هنوز این زیرساخت را ندارند و به همین دلیل داروخانه هایی که امکان ارائه نسخه دارند شلوغ تر شده اند که منجر به نارضایتی بیماران شده است.
وی در گفتگو با «کسب و کار» گفت: نرم افزار برخی داروخانه ها هنوز این قابلیت را ندارد که با سازمان های بیمه گر لینک باشد و نمی توانند آن خدمت را ارائه دهند. البته تهمیداتی از طرف سازمان هایی که این نرم افزارها را در اختیار داروخانه ها قرار داده اند ایجاد شده تا آن داروخانه ها به این زمره بپیوندند؛ ولی در اصلِ ماجرا هیچ فرقی نمی کند زیرا اگر تمام داروخانه های تهران هم به این سامانه ها متصل شوند باز هم ارائه خدمت به مردم زمان بر خواهد بود چون باید نسخه کاغذی تبدیل به الکترونیکی شود که هم متضمن وقت بیشتر و هم متضمن هزینه بیشتر برای داروخانه هاست.