صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / رانندگان و مسافران معترض به کرایه تاکسی های اینترنتی
رانندگان و مسافران معترض به کرایه تاکسی های اینترنتی

کرایه «اسنپ» و «تپسی» به دلیل افزایش تقاضا و ترافیک، نجومی شد

رانندگان و مسافران معترض به کرایه تاکسی های اینترنتی

کسب و کار نیوز - با راه اندازی «اسنپ» و «تپسی» به عنوان نخستین تاکسی های اینترنتی در ایران، مزیت رقابتی آنها در مقابل آژانس های سابق، کرایه پایین آنها بود، اما اکنون که «دور، دور آنها شده» و در روزهای پایانی سال قرار داریم و برخلاف توصیه های اعضای ستاد مقابله با کرونا خیابان ها شلوغ تر از همیشه است، نه تنها این مزیت از بین رفته، که نرخ کرایه ها نجومی شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، یکی از مسافران تاکسی های اینترنتی در گفتگو با «کسب و کار» می گوید: «بارها مجبور شده ام در ترافیک خیابان «اسنپ» بگیرم اما زمانی که درخواست می دهم باز هم با وجود کرایه بالا، رانندگان درخواست سفر را قبول نمی کنند. مایه شگفتی است که با وجود کرایه بالا باز هم رانندگان حاضر به قبول سفر نیستند.»
در این بین رانندگان هم در پاسخ می گویند که هزینه بالای لوازم یدکی، دیسک و صفحه، بنزین، کلاچ و لوازم دیگر باعث شده کرایه های بالای دریافتی هم پاسخگوی هزینه تعمیر خودرو آنها نباشد.

قیمت‌ پایه سفرهای تپسی تغییری نکرده است

روابط‌عمومی تپسی در گفتگو با «کسب و کار» با بیان اینکه «قیمت‌ پایه سفرهای تپسی تغییری نکرده است»، می گوید: «طبق دستورالعمل قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی، الگوریتم قیمت‌گذاری پویا و متغیر بوده و بر مبنای معیارهای متعددی محاسبه می‌شود. از مهم‌ترین معیارهای قیمت‌گذاری می‌توان به فاکتورهایی مثل قیمت پایه، مسافت، مدت سفر – که مسائلی مثل شرایط آب و هوایی و میزان ترافیک بر آن موثرند – و نسبت میان تعداد درخواست‌های مسافران و تعداد سفیران فعال اشاره کرد. میزان تاثیر هر یک از این فاکتورها بر قیمت نهایی بر اساس الگویی که از سوی نهادهای ذی‌ربط به صورت سالانه ابلاغ می‌شود انجام می‌گیرد.»
وی در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه چرا به نظر می رسد در روزهای منتهی به پایان سال قیمت ها افزایش شده، این طور می گوید: «در ماه‌های گذشته قیمت‌ پایه سفرهای تپسی تغییری نکرده است و الگوریتم قیمت‌گذاری تپسی بر اساس فاکتورهای ذکرشده به صورت اتوماتیک سفرها را قیمت‌گذاری را می‌کند. در شرایط فعلی، در ساعات منتهی به ساعت محدودیت تردد شبانه، ترافیک در سطح شهر و همچنین تعداد درخواست‌های سفر افزایش پیدا می‌کند. به این ترتیب، الگوریتم قیمت‌گذاری به صورت اتوماتیک، قیمت‌ها را مقداری افزایش می‌دهد تا سفیران بیشتری برای پذیرش درخواست‌های مسافران، در منطقه حاضر شوند و به این ترتیب، تعادل بین تعداد درخواست سفر و تعداد سفیران فعال برقرار شود. در نظر داشته باشید، همان طور که در شرایطی همچون افزایش درخواست سفر نسبت به تعداد سفیران و یا ترافیک، قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، زمانی که تعداد درخواست‌های سفر نسبت به سفیران فعال کمتر است یا ترافیک وجود ندارد، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.»

افزایش قیمت اسنپ کمتر از میزان افزایش قیمت مصوب حمل‌ونقل عمومی است

فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ نیز در گفتگو با «کسب و کار» با بیان اینکه «اسنپ مانند دیگر تاکسی‌های اینترنتی براساس تورم سالانه و هزینه‌هایی مانند قیمت خودرو، لوازم یدکی، بنزین و استهلاک خودرو یک افزایش قیمت کلی دارد، می گوید: «براساس د‌ستورالعمل نظارتی تاکسی‌های اینترنتی، قیمت در تاکسی‌های اینترنتی پویا و متغیر است و بر اساس «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین می‌شود. در بین این عوامل افزایش میزان تقاضا و همچنین ترافیک در روزهای پایانی سال دو عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در این روزها هستند.»
«کسب و کار» در گفتگو با عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، این افزایش قیمت را بررسی می کند.

سبقت تورم از کرایه تاکسی های اینترنتی

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی
نرخ سفرها در تاکسی های اینترنتی براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور به صورت داینامیک و شناور است. المان های گوناگونی همچون «تجمع مسافر»، «تجمع راننده»، «طول مسیر» و «ترافیک» باعث می شود نرخ کرایه ها در زمان های پرترافیک بالا رود و در ساعات خلوت کاهش یابد. این در حالی است که ما در اتحادیه کسب و کارهای مجازی با دو نوع شکایت و نگاه مواجهیم؛ نگاه اول مسافران شاکی از قیمت های بالا هستند و نگاه دوم رانندگان معترض از هزینه های بالای خودرو که می گویند با این نرخ سفرها به صرفه نیست که ما سفری را انجام بدهیم. اعتراض آنها نسبت به تورم و گرانی لوازم یدکی، بنزین و وسایل مربوط به خودرو است که در سال جاری چندین برابر شده است. رانندگی در ساعات پرترافیک برای رانندگان تاکسی های اینترنتی با هزینه بنزین، دیسک و صفحه و لاستیک از نظر اقتصادی به صرفه نیست، بنابراین سفر را قبول نمی کنند. به ویژه که در روزهای پایانی سال هستیم و تعداد مسافران و تقاضای سفر افزایش می یابد. بنابراین کرایه تاکسی های اینترنتی هم افزایش خواهد یافت.
ما به عنوان اتحادیه، یک راهکار را در دستورالعمل وزارت کشور افزوده ایم که شوراهای شهر، قیمت مصوب تاکسی های بی سیم را که در آغاز هر سال برای آن تصمیم گیری می کنند، به تاکسی های اینترنتی اعلام و این تاکسی ها این نرخ ها را در سامانه شان ثبت کنند و اگر زمانی نرخ تاکسی اینترنتی از نرخ تاکسی بی سیم بالاتر بود، آن را به مسافر نمایش دهند. طی آخرین پیگیری که از تاکسی های اینترنتی و اتحادیه کرده ایم، با وجود اینکه در روزهای پایانی سال هستیم، هنوز نرخ مصوبی از سوی شورای شهر نیامده است.
در کنار آن، برخی از تاکسی های اینترنتی بزرگ در برخی از زمان ها و شاید هر شب مبلغی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه می کنند که رانندگان سفرها را قبول کنند زیرا هرچند نرخ سفرها گران است، ولی به دلیل اینکه رانندگان در ترافیک می مانند، صرفه اقتصادی برای آنها ندارد.
با وجود اینکه قیمت ها در تاکسی های اینترنتی شناور است، گاهی ممکن است نرخ میان این اپلیکیشن ها به دلیل تجمع راننده تفاوت داشته باشد؛ ولی غالبا از الگوریتمی مشابه یکدیگر استفاده می کنند.
آخرین افزایش قیمتی که در تاکسی های اینترنتی اعمال شده در ابتدای سال همزمان با تاکسی ها بود که به ۱۵ درصد می رسید. در واقع تاکسی های اینترنتی از افزایش کرایه ای که در شورای شهر برای تاکسی ها تصویب می شود تبعیت می کنند و حتی این تاکسی ها به میزان تاکسی های شهری به نرخ کرایه خود نمی افزایند.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.