صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود و گرانی گوشت قرمز
کمبود و گرانی گوشت قرمز

گرانی بیش از اندازه نهاده های دامی به کاهش تولید وکمبود گوشت منجرشد

کمبود و گرانی گوشت قرمز

کسب و کار نیوز- قیمت گوشت قرمز چند روزی است در بازار افزایش یافته در حالی که پیش از این مسئولان از افزایش تولید و دپو دام در کشور خبر می دادند. بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) قیمت هر کیلو گوشت گوساله و گوسفندی به ترتیب با ۳۱.۴ و ۲۷ درصد افزایش قیمت در دی امسال به حدود ۹۷ هزار تومان و ۱۱۱ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله در ماه مشابه سال قبل حدود ۷۴ هزار تومان و ۸۷ هزار تومان بوده است. همچنین قیمت این دو محصول در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبلش ۱.۴ و ۰.۳ درصد افزایش داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، افزایش قیمت گوشت قرمز مدتهاست به نگرانی مردم تبدیل شده و بر اساس گزارش های منتشرشده درماههای اخیر بیش از نیمی از مردم توانایی خرید و مصرف این کالای اساسی را نداشته اند. فعالان بازار معتقدند که کمبود عرضه دام در بازار دلیل اصلی گرانی گوشت است چرا که دامداران منتظرند دام خود را در شب عید به قیمت گرانتری بفروشند. دامداران اما گلایه های بسیاری دارند.این افراد معتقدند که تامین نهاده حرف اول را میزند اگر به خوبی تامین شود دامدار تولید خود را افزایش خواهد داد در غیر اینصورت مشکلات تولیدو قیمت نه تنها برطرف نمی شود بلکه اضافه خواهد شد. دامداران می گویند که هر ۱۰۰ راس دام سبک روزانه ۵۰۰ هزار تومان نهاده مصرف می کند.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با ارائه توضیحاتی درباره دلایل افزایش قیمت گوشت در بازار می گوید: عدم عرضه از سوی دامداران و انتظار کشیدن برای فروش در ایام عید، گرانی قیمت دام زنده و گران بودن نهاده ها و نیز کاهش واردات نسبت به سال گذشته پاشنه آشیل این گرانی اخیر است.

علی اصغر ملکی گفت: کمبود عرضه دام در بازار دلیل اصلی گرانی گوشت است چرا که دامداران منتظرند دام خود را در شب عید به قیمت گرانتری بفروشند. وی ادامه داد: قیمت دام زنده هم بسیار گران شده و کیلویی ۵۸ هزار تومان در استانها به فروش می رود، هر یک واحد افزایش ریالی که در قیمت دام زنده ایجاد می شود دو برابر آن قیمت گوشت افزایش می یابد.رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی بالا بودن قیمت نهاده را هم دلیل دیگر این گرانی اعلام کرد و گفت: دامدار می گوید دام خود را با نهاده گران پرورش داده و جو را کیلویی ۸ هزار تومان خریده و برایش نمی صرفد که با قیمت پایین دام بفروشد بنابراین در انتظارند که با افزایش قیمت در ایام عید بفروشند و سود کنند.

قیمت گوشت قرمز از چند روز آینده کاهش می‌یابد ؟

درهمین زمینه اما دبیر ستاد تنظیم بازارنیز می گوید: قیمت گوشت قرمز از چند روز آینده کاهش می‌یابد. به گفته وی، مقرر شد در ۴۸ ساعت آینده اتحادیه دامداران هر کیلو دام زنده سنگین را با قیمت ۴۴ هزار تومان به واحدهای بسته بندی تحویل دهد و آن‌ها متناسب با کیفیت دام، هر کیلو گوشت دام سنگین را ۸۰ تا ۸۸ هزار تومان از ۳ میدان میوه و تره بار آزادی، بعثت و پیروزی به قصاب‌ها عرضه کنند. در این روش دست دلال‌ها تا حد زیادی کوتاه خواهد شد.

قیمت گوشت قرمز دربازار

درحال حاضر مغازه داران گوشت گوسفندی شقه و بدون دمبه را به قیمت ۱۲۰ هزار تومان خریداری می کنند و با حاشیه سود ۱۲ درصدی باید به قیمت ۱۳۲ هزار تومان به مشتری بفروشند. گوشت گاوی هم به قیمت ۹۰ هزار تومان خریداری می کنند و بدون استخوان به قیمت ۱۲۰ هزار تومان باید به مشتری بفروشند.

ناکارآمدی نظام قیمت گذاری 

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

از زمانی که نهاده های دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می شد مشکلات مربوط به این بخش را شاهد بوده ایم که ناشی از رانت موجود در نهاده های دامی وهمچنین رانت خواری، سوداگری و دلالی در این حوزه بوده است. رانت موجود موجب شد این نهاده ها به مصرف کننده اصلی نرسد و مصرف کننده وتولیدکننده برای تامین نیاز واقعی خود به بازار سیاه مراجعه کند.

بنابراین بهای تمام شده تولیدکننده افزایش پیدا کرد واین در حالی بود که دولت بر اساس نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای فروش محصولات تولیدکنندگان قیمت تعیین می کرد. در این بین چون تولیدکنندگان بخشی ازمواد اولیه خود را به قیمت بالاتر از بازار آزاد تهیه کرده بودند امکان فروش به قیمت اعلام شده را نداشتند بنابراین بخشی از تولیدکنندگان با چنین قیمت هایی دیگر توان تولید و بقا نداشتند به همین جهت از چرخه تولید یا حذف شده اند یا به کاهش میزان تولید اقدام کرده اند.

در حال حاضر نتیجه سیاست هدفگذاری توزیع و قیمت گذاری غلط را پس از مدت ها به وضوح در بازار شاهد هستیم. موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی و رانت ایجاد شده به قدری پیچیده شده است که خود مصرف کننده نهاده های دامی خواستار حذف توزیع نهاده ها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی شده اند. این نشان می دهد که نه سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و نه نظم توزیع و نظام قیمت گذاری نتوانستند کارآمدی خود را به اثبات برسانند. زمانی می توان گفت ارز دولتی تاثیر گذار بوده که ملاک چنین تخصیصی رضایت مردم بخصوص دهک های کم درآمد جامعه باشد، در حالی که به شدت ثابت شد و تجربه کردیم که ارز دولتی آنچنان که باید و شاید که هدف گذاری آن طبقه ضعیف و محروم جامعه عنوان شده بود به دست یا به جیب مصرف کننده واقعی نرسید.

اگر ارز ۴۲۰۰ به دست مصرف کننده می رسید قطعا امروز به حذف آن اعتراض می‌کردیم به این دلیل که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعا مصرف کننده تحت فشار و گرانی کالاها قرار می گیرد. در حالی که ارز دولتی هیچ گاه به طور واقعی و کامل به جیب مصرف کننده نرفت بلکه جیب رانت خواران و وابستگان به دولت را پر کرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.