صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رکوردشکنی تعداد مشاغل آنلاین
رکوردشکنی تعداد مشاغل آنلاین

چگونه از صحت نماد اعتماد الکترونیکی مطمئن شویم؟

رکوردشکنی تعداد مشاغل آنلاین

کسب و کار نیوز - کسب و کارهای اینترنتی در حالی در آمار و ارقام رشدی خیره کننده یافته اند که لزوم هوشیاری مردم در خریدهای اینترنتی بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، «نماد اعتماد الکترونیکی» و یا مجوز «اتحادیه کسب و کارهای مجازی» دو ابزاری است که می‌تواند به مشتریان کسب‌وکارهای اینترنتی درباره هویت این کسب‌وکارها اطمینان دهد.
در این میان براساس آمار وزارت صمت، صدور نماد اعتماد الکترونیکی از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، حدود ۱۹۰ درصد افزایش یافته؛ بنابراین تعداد کسب‌وکارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی از ۹ هزار و ۵۴۱ مورد در ۱۰ ماه نخست سال ۹۸ به ۲۷ هزار و ۴۳۹ مورد در ۱۰ ماه نخست امسال رسیده و نزدیک به سه برابر شده است.
در مقابل تعداد مجوزهای صادره ازسوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی هم رشدی سه برابری داشته و در عرض کمتر از یک سال رکورد هزار مجوز را زده است. در این میان، همپای مجوزدارها، بدون مجوزها نیز جولان می دهند و اگر تخلفی از جانب این کسب و کارها انجام شود، نه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و نه اتحادیه پاسخگوی شکایات نخواهند بود. بنابراین لزوم آگاه سازی مردم در این فضای پرخطر به شدت احساس می شود. در همین راستا «کسب و کار» پای صحبت های دو مسئول از این دو سازمان نشسته تا لزوم توجه مردم به این مجوز را یادآوری کند.

خرید ایمن با بررسی نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کار اینترنتی

فردوس حاتمی، مدیر اجرایی نماد اعتماد الکترونیکی

مراحل بررسی پرونده متقاضی نماد به این ترتیب است:

به طور خلاصه می‌توان گفت پرونده متقاضی نماد در قالب دو بخش اطلاعات هویتی و اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار مورد بررسی قرار می‌گیرد که برای هر کدام سه مرحله تعریف شده است.

اطلاعات هویتی

پس از انتخاب نوع شخصیت و ثبت اطلاعات، مراحل ذیل جهت صحت‌سنجی اطلاعات درج شده انجام می‌شود:   

(۱) صحت سنجی اطلاعات هویتی

متقاضی نماد اعتماد می‌تواند به صورت شخصیت حقیقی و یا حقوقی ثبت‌نام نماید. برای شخصیت حقیقی، کد ملی و برای شخصیت حقوقی از استعلام شناسه ملی شرکت استفاده می‌شود.

(۲) احراز اطلاعات تماس و آدرس

اطلاعات شماره تلفن همراه (از طریق استعلام از سامانه شاهکار)، شماره تلفن ثابت و آدرس نیز مطابق رویه تعریف شده احراز می‌‎شود.

(۳) استعلام صلاحیت متقاضی نماد از پلیس نظارت بر اماکن ناجا                           

پس از انجام مراحل فوق، صلاحیت متقاضی از پلیس نظارت بر اماکن ناجا استعلام می‌شود. به دلیل زمانگیر بودن این استعلام، سایر مراحل بررسی پرونده متقاضی مطابق روال تعریف شده انجام می‌شود و به محض دریافت نتیجه استعلام، در صورتی که پاسخ استعلام صلاحیت منفی(رد صلاحیت) شده باشد، بررسی پرونده متوقف و در صورت اعطای نماد، تعلیق نماد انجام خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که برای متقاضیان نماد ممکن است پیش بیاید، رد صلاحیت به دلیل عدم دارا بودن کارت پایان خدمت است. متقاضی که این شرایط را دارد، می‌تواند با ارائه مستندات مرتبط نظیر گواهی اشتغال به تحصیل از طریق تیکت در سامانه اینماد یا مراجعه به پلیس اماکن نسبت به فرجام خواهی اقدام نماید.

از جمله اقدامات اخیر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، استعلام برخط وضعیت نظام وظیفه در سامانه اینماد است که با هدف تسهیل و تسریع فرآیند صدور نماد اعتماد و در راستای سیستمی‌سازی استعلام‌های مورد نیاز انجام شده است. این استعلام به متقاضی کمک می‌نماید نتیجه وضعیت نظام وظیفه خود را مشاهده نموده و در صورت نیاز، اقدام به رفع مشکل نماید.

اطلاعات وب سایت کسب وکار

پس از ثبت اطلاعات هویتی، متقاضی می‌تواند اقدام به افزودن دامنه کسب‌وکار نماید. پس از ثبت اطلاعات مربوط به دامنه، مراحل ذیل طی خواهد شد:

(۴) احراز دسترسی فنی

در این مرحله دسترسی فنی متقاضی به دامنه درج شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت تایید دسترسی، متقاضی می‌تواند وارد مراحل بعدی شود.

(۵) بررسی قانونمندی کسب‌وکار

در راستای بررسی قانونمندی کسب‌وکار، متقاضی نماد نوع فعالیت کسب‌وکار الکترونیکی خود را بر اساس گروه کالا/ خدمت تعریف شده در سامانه انتخاب می‌کند. اگر گروه کالا/ خدمت کسب‌وکار پرریسک باشد، بارگذاری مجوز الزامی بوده و لازم است وب‌سایت کسب‌وکار توسط کارشناس مورد ارزیابی قرار گیرد. در صورتی که گروه کالا/ خدمت کم‌ریسک باشد، نماد به صورت سیستماتیک اعطا خواهد شد. اعطای سیستماتیک نماد باعث سریع شدن فرآیند ارزیابی کسب‌وکار شده و زمان اعطای نماد را به چند ساعت رسانده است.

(۶) تایید تعهدنامه

پیش از اعطای تعرفه نماد، لازم است متقاضی نماد، متن تعهدنامه را به طور کامل و دقیق مطالعه و آگاهی لازم از تعهدات مرتبط با خود را کسب کند. پس از تایید تعهدنامه، تعرفه پرداخت شده و نماد اعطا می شود.

 پیش از اقدام به خرید از کسب‌وکارهای اینترنتی، لازم است وضعیت نماد در وب سایت کسب‌وکار مورد بررسی قرار گیرد. مشاهده لوگوی نماد در وب سایت کسب‌وکار به تنهایی کافی نیست. با کلیک روی لوگوی نماد و مشاهده پروفایل (شناسنامه) نماد، خریداران اطلاعات مفیدی از سوابق کسب‌وکار را مشاهده می‌نمایند که نقش موثری در تصمیم‌گیری به خرید از کسب‌وکار دارد.

در پروفایل نماد، اطلاعات احرازشده کسب‌وکار (اطلاعات صاحب امتیاز، اطلاعات نماس و …)، سوابق فعالیت، سوابق پاسخگویی به شکایات و مغایرت از دستورالعمل درج شده است. همچنین خریداران می‌توانند در صورت داشتن شکایت و یا گزارش تخلف از طریق پروفایل مراتب را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی جهت بررسی و رسیدگی اعلام کنند.

رشد ۳ برابری کسب و کارهای آنلاین

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی
در سال ۹۸ اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی حدود ۴۴۰ مجوز برای کسب و کارهای آنلاین صادر کرد و در ۱۱ ماهه امسال نیز حدود هزار مجوز صادر شده است. این تعداد تا پایان سال به ۱۱۰۰ مجوز و احتمالا بیشتر هم خواهد رسید، یعنی کسب و کارهای آنلاین رشدی سه برابری را تجربه کرده اند.
در این میان آمار صدور نماد اعتماد نیز اعلام شده است. نماد صرفا یک نشانی برای شناسایی کسب و کارها و وب سایت هایی است که پرداخت آنلاین در آن وجود دارد. سایت ها برای گرفتن درگاه پرداخت نیاز دارند که نماد اعتماد الکترونیک را اخذ کنند. هرچند تعداد کسب و کارهای الکترونیک سه برابر شده است اما به همین تعداد هم تعداد کسب و کارهایی که از اتحادیه مجوز ندارند، رشد کرده است و این اتفاق خوبی نیست زیرا طبق دستورالعمل و قانون، باید مجری یا مجریان قانون که دولت باشد، به قوانین عمل کنند تا مشکلی برای خریدار و کسب و کار به وجود نیاید.
اینکه همواره اعلام کنیم که تعداد مجوزهای کسب و کار افزایش یافته؛ ولی توجهی به ایجاد زیرساخت ها و حواشی و کارهایی عقب مانده نداشته باشیم، اتفاق خوبی نیست. هرچند مسئولان مدام افزایش تعداد مجوزها را اعلام می کنند؛ اما این در حالی است که در بخش های مختلف و به ویژه در حوزه قوانین و مقررات و فرهنگ سازی تجارت الکترونیکی کارهایی می توانسته توسط دولت و حاکمیت انجام شود؛ ولی نشده است و این خود یک مشکل است؛ یعنی ما کسب و کارها را در مسیر مجوزدهی قرار می دهیم اما وقتی این کسب و کار در مسیر راه اندازی وارد می شود، با مالیات و بیمه مشکل پیدا می کند و اگر بخواهد به تلویزیون آگهی بدهد نمی تواند. این مشکلات و ده ها مشکل این چنینی را چه کسی باید حل کند؟ اینها موضوعاتی است که در کنار تسهیل و افزایش تعداد کسب و کارهای رسمی باید به این موارد نیز رسیدگی کرد.
ما بارها به دوستانمان در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفته ایم که دستورالعمل و ضوابط دادن مجوز در کنار نماد اعتماد کاملا مشخص است، اما رعایت نمی شود. براساس ماده ۸۷ و آیین نامه مربوط به آن اول باید جواز کسب صادر شود و بعد نماد اعتماد. این مورد در حال حاضر به صورت کامل اجرا نمی شود یا شاید یک بخشی را اجرا کردند که ما از آن بی خبریم. ابتدای مشکل همین جاست و اگر مشکلی پیش بیاید ما به نماد اعتماد اعلام کرده ایم که پاسخگوی شکایات از کسب و کارهایی که از ما مجوز ندارند، نیستیم چون زیاد هستند. اتحادیه نمی تواند براساس قانون پاسخگوی شکایات کسب و کارهایی که مجوز ندارند، باشد و به آن رسیدگی کند. از طرف دیگر آنچه مهم است که از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شود الزام اخذ مجوز است. این گونه نباشد که یک کسب و کار اینترنتی نماد و درگاه پرداخت خود را بگیرد؛ ولی مجوز نداشته باشد و مالیات هم ندهد زیرا اگر مشکلی پیش بیاید، مصرف کننده ضرر خواهد کرد.
احتمال تخلف همواره از سمت کسب و کارهای دارای مجوز نیز وجود دارد؛ ولی قوانین اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این زمینه محکم تر است و یک سری دستورالعمل های بازرسی و شکایت دارد که آنها بازدارنده از تخلفات هستند؛ ولی همواره اتحادیه به این تخلفات رسیدگی می کند.
در این میان در سال اخیر با شیوع کرونا شاهد افزایش سفارش ها بودیم و این افزایش سفارش ها باعث شده که زنجیره تحویل محصول به مردم دارای اختلال شود. بنابراین تعداد شکایات هم قاعدتا بیشتر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.