صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رشد ۳ برابری صدور مجوز برای کسب و کارهای آنلاین ازسوی اتحادیه
رشد ۳ برابری صدور مجوز برای کسب و کارهای آنلاین ازسوی اتحادیه

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خبر داد

رشد ۳ برابری صدور مجوز برای کسب و کارهای آنلاین ازسوی اتحادیه

کسب و کار نیوز - عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی می گوید: در سال 98 اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی حدود 440 مجوز برای کسب و کارهای آنلاین صادر کرد و در 11 ماهه امسال نیز حدود هزار مجوز صادر شده است. این تعداد تا پایان سال به 1100 مجوز و احتمالا بیشتر هم خواهد رسید، یعنی کسب و کارهای آنلاین رشدی سه برابری را تجربه کرده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا الفت‌نسب گفت: در این میان آمار صدور نماد اعتماد نیز اعلام شده است. نماد صرفا یک نشانی برای شناسایی کسب و کارها و وب سایت هایی است که پرداخت آنلاین در آن وجود دارد. سایت ها برای گرفتن درگاه پرداخت نیاز دارند که نماد اعتماد الکترونیک را اخذ کنند. هرچند تعداد کسب و کارهای الکترونیک سه برابر شده است اما به همین تعداد هم تعداد کسب و کارهایی که از اتحادیه مجوز ندارند، رشد کرده است و این اتفاق خوبی نیست زیرا طبق دستورالعمل و قانون، باید مجری یا مجریان قانون که دولت باشد، به قوانین عمل کنند تا مشکلی برای خریدار و کسب و کار به وجود نیاید.

وی ادامه داد: اینکه همواره اعلام کنیم که تعداد مجوزهای کسب و کار افزایش یافته؛ ولی توجهی به ایجاد زیرساخت ها و حواشی و کارهایی عقب مانده نداشته باشیم، اتفاق خوبی نیست. هرچند مسئولان مدام افزایش تعداد مجوزها را اعلام می کنند؛ اما این در حالی است که در بخش های مختلف و به ویژه در حوزه قوانین و مقررات و فرهنگ سازی تجارت الکترونیکی کارهایی می توانسته توسط دولت و حاکمیت انجام شود؛ ولی نشده است و این خود یک مشکل است؛ یعنی ما کسب و کارها را در مسیر مجوزدهی قرار می دهیم اما وقتی این کسب و کار در مسیر راه اندازی وارد می شود، با مالیات و بیمه مشکل پیدا می کند و اگر بخواهد به تلویزیون آگهی بدهد نمی تواند. این مشکلات و ده ها مشکل این چنینی را چه کسی باید حل کند؟ اینها موضوعاتی است که در کنار تسهیل و افزایش تعداد کسب و کارهای رسمی باید به این موارد نیز رسیدگی کرد.

الفت نسب می گوید: ما بارها به دوستانمان در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفته ایم که دستورالعمل و ضوابط دادن مجوز در کنار نماد اعتماد کاملا مشخص است، اما رعایت نمی شود. براساس ماده ۸۷ و آیین نامه مربوط به آن اول باید جواز کسب صادر شود و بعد نماد اعتماد. این مورد در حال حاضر به صورت کامل اجرا نمی شود یا شاید یک بخشی را اجرا کردند که ما از آن بی خبریم. ابتدای مشکل همین جاست و اگر مشکلی پیش بیاید ما به نماد اعتماد اعلام کرده ایم که پاسخگوی شکایات از کسب و کارهایی که از ما مجوز ندارند، نیستیم چون زیاد هستند. اتحادیه نمی تواند براساس قانون پاسخگوی شکایات کسب و کارهایی که مجوز ندارند، باشد و به آن رسیدگی کند. از طرف دیگر آنچه مهم است که از سمت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام شود الزام اخذ مجوز است. این گونه نباشد که یک کسب و کار اینترنتی نماد و درگاه پرداخت خود را بگیرد؛ ولی مجوز نداشته باشد و مالیات هم ندهد زیرا اگر مشکلی پیش بیاید، مصرف کننده ضرر خواهد کرد.
احتمال تخلف همواره از سمت کسب و کارهای دارای مجوز نیز وجود دارد؛ ولی قوانین اتحادیه کسب و کارهای مجازی در این زمینه محکم تر است و یک سری دستورالعمل های بازرسی و شکایت دارد که آنها بازدارنده از تخلفات هستند؛ ولی همواره اتحادیه به این تخلفات رسیدگی می کند.
در این میان در سال اخیر با شیوع کرونا شاهد افزایش سفارش ها بودیم و این افزایش سفارش ها باعث شده که زنجیره تحویل محصول به مردم دارای اختلال شود. بنابراین تعداد شکایات هم قاعدتا بیشتر شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.