صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / تفاهم‌نامه‌ای برای رونق صنایع خلاق میراث فرهنگی و گردشگری امضا شد
تفاهم‌نامه‌ای برای رونق صنایع خلاق میراث فرهنگی و گردشگری امضا شد

کرمی: شرکت‌های خلاق میراث فرهنگی و گردشگری را ثروت‌آفرین و اشتغال‌زا می‌کند

تفاهم‌نامه‌ای برای رونق صنایع خلاق میراث فرهنگی و گردشگری امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری توسعه شرکت‌های خلاق و دیجیتال در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، برای تبدیل ظرفیت‌های نهفته حوزه فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی به اشتغال منعقد شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه، میان ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و صنایع نرم و خلاق، ستاد توسعه فناوری های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به امضا رسید تا ضمن حمایت از نوآوری در کسب و کارهای دیجیتال و خلاق در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی زمینه  ایجاد اشتغال، تولید محصول از ایده‌های نوآورانه و خلق ثروت از حوزه‌های یادشده تسهیل شود.

شرکت‌های خلاق در مسیر اشتغال‌زایی و ارزش‌آفرینی

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به پررنگ شدن نقش فناوری‌های نرم و شرکت‌های خلاق در زیست‌بوم نوآوری کشور گفت: اکنون فرصتی برای افزایش نقش‌آفرینی این کسب‌وکارها در اقتصاد کشور، خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال از منابع غنی فرهنگی و هنری کشورمان فراهم شده است.

وی، با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های خلاق بر بستر حمایت‌های دانش‌بنیانی گفت: ۱۲۴۰ شرکت توانستند مجوز شرکت خلاق شدن را دریافت کنند و اکنون می‌توانند به سمت شرکت دانش‌بنیان شدن حرکت کنند تا از حمایت‌هایی که ذیل این قانون تعریف شده است بهره‌مند شوند.

صندوق صنایع خلاق تشکیل شد

کرمی، با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق برای حمایت از رونق کسب و کارهای این حوزه، ادامه داد: این صندوق با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشارکت بخش خصوصی، به صورت تخصصی از شرکت‌های خلاق حمایت می‌کند. این صندوق نیز مانند سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری با مشارکت بخش خصوصی راه اندازی شده است تا زمینه برای بوم نوآوری این بار به طور ویژه در شرکت های خلاق و صنایع فرهنگی فراهم شود.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های پژوهش و فناوری از شرکت‌های خلاق گفت:  ۳ صندوق پژوهش و فناوری، به طور ویژه  وظیفه حمایت از صنایع خلاق را به عهده گرفته‌اند و  سرمایه گذاری قابل توجهی را اختصاص داده اند. صندوق توسعه صادرات مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال برای شرکت‌های خلاق و همچنین ۱۰۰ میلیارد ریال برای دانش‌بنیان‌های نوع سوم اختصاص داده است. با حمایت صندوق پژوهش و فناوری های نوین،۱۰۰ میلیارد ریال به کسب و کارهای خلاق و به میزان ۱۰۰ میلیارد ریال نیز خط اعتباری به  شرکت های دانش بنیان نوع سوم اختصاص داده شد.

وی افزود:  صندوق سپهر نیز  میزان ۴۰ میلیارد ریال را به شرکت‌های خلاق و همچنین ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به دانش بنیان های نوع ۳ اختصاص داده است. علاوه بر این، صندوق صنایع خلاق نیز از شرکت‌های این حوزه، حمایتی تمام قد انجام می‌دهد.

ایجاد زیست‌بوم ایده تا محصول برای فناوری‌های نرم

کرمی با بیان اینکه ایجاد خانه های خلاق بر محور بخش خصوصی یکی دیگر از گام ها  در راستای حمایت از صنایع خلاق است عنوان کرد:  ایجاد خانه های خلاق در ۹ استان کشور به پایان رسیده است و راه اندازی این خانه ها برای تمامی استان‌ها با توجه به زیست‌بوم و ظرفیت‌های فرهنگی و نوآورانه،  دردستور کار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.  بر مبنای تعاریف سازمان های جهانی از صنایع خلاق، تلاش می‌کنیم تا بر مبنای یک مدل بومی مبتنی بر استاندارد های ملی و بین‌المللی، از ظرفیت های  این حوزه حمایت کنیم.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع خلاق و نرم، با اشاره به پررنگ شدن نقش صنایع خلاق و دیجیتال در پیشرفت کشور گفت: با رونق شرکت های خلاق و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال نوآوری های اجتماعی و نوآورانه تلاش می‌کنیم تا یادگار گذشتگان را به میراث آیندگان تبدیل کنیم.

کرمی، با تاکید بر اینکه باید ظرفیت ثروت آفرینی و اشتغال زایی  صنایع خلاق، ترویج و فرهنگ سازی شود، ادامه داد:  می‌بایست بر این نگرش و دیدگاه غلط که فرهنگ و هنر را هزینه بر می‌داند، خط بطلانی بکشیم. چراکه این حوزه نه تنها هزینه‌زا نیست، بلکه اشتغال‌‌زا و ثزوت آفرین است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که ایران از دیرباز مولد و  پهنه صنایع خلاق و فرهنگی بوده است،  اکنون فرصتی فراهم شده تا ظرفیت های بکر و نهفته این حوزه بر بستر کسب و کارهای خلاق،  شکوفا شود، ادامه داد:  هیچ فرهنگی ماندگار و صادر نمی‌شود. مگر اینکه بر بستر اقتصاد، پهنه‌های دیگر فرهنگ ها و قومیت ها را بپیماید. با هم‌افزایی، تلاش می‌کنیم تا پهنه رنگارنگ  بومی کشورمان را به ثروت و اشتغال زایی برسانیم.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچنان که به حوزه فناوری‌های سخت و دانش محور توجه دارد، برنامه‌ای راهبردی و مدون برای حمایت از فناوری‌های نرم و فرهنگی را با حمایت از رونق زیست بوم شرکت های خلاق در دستور کار قرار داده است. در این مسیر حامی، تسهیل‌‌گر و هدایت کننده فعالان خلاق این حوزه خواهیم بود و به زودی با کمک فناوری‌های دیجیتال، شاهد خلق نوآوری‌های تازه و شکل گیری زنجیره ارزش از ایده این حوزه خواهیم بود.

راه اندازی خانه های خلاق در حوزه گردشگری و صنایع دستی

راه‌اندازی خانه های خلاق در حوزه گردشگری و صنایع دستی و فرهنگی ، برنامه ریزی بلندمدت راهبردی، میان مدت و کوتاه مدت برای ارتقای توانمندی های تولید، صادرات و توسعه بازار داخلی محصولات و خدمات در کسب و کارهای دیجیتال و خلاق در حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی با رویکرد ارتقای سطح کیفی و کمی، همچنین ارائه خدمات کسب و کارهای دیجیتال و خلاق و افزایش دسترس پذیری در کنار  ساماندهی هماهنگی و اجرای حمایت اثربخش و هدفمند از کسب و کارهای دیجیتال و شرکتهای خلاق از محورهای تفاهم‌نامه همکاری یادشده است.

همچنین هدفمند شدن حمایت‌ها از زیست‌بوم نوآوری برای تجاری سازی محصولات و خدمات کسب و کارهای دیجیتال، ایجاد بستری برای رقابت پذیر کردن شرکتهای خلاق و ایجاد زمینه حضور در بازارهای داخلی و خارجی و برنامه ریزی برای ایجاد نظام ارزیابی مستمر کسب و کارهای دیجیتال و خلاق موضوع تفاهم نامه منعقده شده از دیگر محورهای مورد توافق طرفین است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.