چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / ابهامات برجامی؛ صعود یا سقوط

جمال رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز

ابهامات برجامی؛ صعود یا سقوط

کسب و کار نیوز - تاریخ اقتصاد جهان تاکنون به اندازه ای که بیماری کرونا وضعیت را بحرانی ساخته، متحمل شوک اقتصادی نشده بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، اعمال سیاست های پولی و تزریق نقدینگی از طریق بسته های مالی با هدف کاستن از آثار کرونا، جهش قیمتی در قالب تورم را به جهان وارد کرد.

شرایط برای ایران که به دلیل تحریم ها به شدت آسیب پذیر بوده سخت تر شد و در حال حاضر در آستانه قرن جدید موضوع واکسیناسیون عمومی به پرسشی بی جواب تبدیل گشته است. نتایج این عوامل، عدم ثبات پذیری در بازارهای مالی داخلی بوده که نزدیک به دو سال است که آشفتگی و سردرگمی را رقم زده است. در هفته ای که گذشت تحولات سیاسی به ویژه موضع ایالات متحده در مورد برجام و رفع تحریم ها، مجدد این تفکر را در میان بازیگران تداعی ساخت که بازگشت آمریکا به برجام به سادگی میسر نخواهد بود و شکل گیری انتظارات تورمی باعث شد تا دلار هفته گذشته را با افزایش ۲۶۰ تومانی آغاز کند. قیمت دلار پس از هفته ها رفت و برگشت های قیمتی، مرز ۲۴ هزار تومان را شکست و در پایان هفته با افزایش هزار و ۸۰۰ تومانی به ۲۵۱۰۰ تومان رسید. می توان اینگونه استنباط کرد که در شرایط فعلی قیمت دلار و سکه به خبرهای مربوط به برجام گره خورده است. در واقع هر زمان صحبت از بازگشت به برجام می شود، شیب قیمتها نزولی می شود و بالعکس. در هفته گذشته پرداخت بخشی از بدهی ایران به سازمان ملل از محل منابع بلوکه شده در کره جنوبی و ادامه رایزنی‌ها بین ایران و کشورهای عراق و عمان برای دریافت پول‌های بلوکه شده و همچنین اعلام آمادگی کوواکس برای عرضه واکسن آسترازنکا به ایران منجر به افزایش خوشبینی فعالان اقتصادی نسبت به کاهش فشار حداکثری علیه کشور شد. اما تنش های لفظی میان ایران و آمریکا بر سر پایبندی به تعهدات برجامی و لغو تحریم ها، اجازه کاهش قیمتها را به بازار نداد و دلار در هفته گذشته رشد ۴٫۶ درصدی را به ثبت رساند.

بازار سکه نیز همواره تحت تاثیر قیمت دلار بوده و از روند آن تبعیت می کند. به نظر می رسد آن اندازه که برجام و خبرهای برجامی بر قیمت این دو بازار تاثیر داشته خبرهایی همچون عدم تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی و یا سخنان رییس بانک مرکزی درباره تلاش برای آزادسازی منابع بلوکه شده نتوانسته است بازار را به سمت کاهش سوق دهد. در هفته گذشته سکه با رشد ۱۱ درصدی مجدد وارد کانال ۱۱ میلیونی شد و در آخرین روز هفته هر سکه تمام بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید. با توجه به انتظارات برجامی شکل گرفته میان معامله گران بازار به نظر می رسد در هفته های پیش رو وجود نااطمینانی در بازار صف های خرید را طولانی و قیمتها را افزایش دهد.

شاخص کل بورس که در هفته های اخیر بازدهی منفی را تجربه کرده بود از روز شنبه روند صعودی به خود گرفت به‌طوری که شاخص کل با افزایش ۱٫۸ درصدی قله یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحدی را بار دیگر فتح کرد. خوش بینی ها نسبت به تصمیم شورای عالی بورس در خصوص اعمال دامنه نوسان منفی ۲ و مثبت ۶ درصدی بر معاملات سهام به جای دامنه نوسان معمول که بازه ۱۰ درصدی مثبت و منفی ۵ درصد، باعث سبزپوشی شاخص در هفته گذشته شد. هر چند که عده ای معتقدند این تصمیم نوعی سرکوب قیمتها و بر هم زدن عرضه و تقاضاست و به هر نحو نتایج مطلوبی نداشته و نخواهد داشت اما بازار هفته گذشته را در صعود گذراند. اما به این نکته بایستی توجه داشت که این چنین تصمیماتی، افزایش بی‌اعتمادی سهامداران را به دنبال خواهد داشت.

در هفته گذشته نفت خام آمریکا تا بالای مرز ۵۸ دلاری صعود کرد. نفت برنت نیز وارد کانال ۶۱ دلاری شد. علاوه بر اثبات پایبندی اعضای اوپک پلاس به کاهش عرضه و رشد شاخص‌های بورس آمریکا، خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به تصویب سریعتر بسته حمایتی اقتصادی مرتبط با همه‌گیری ویروس کرونا در آمریکا عامل رشد قیمت نفت در این هفته بوده است.

طلای جهانی هفته گذشته را با صعود آغاز کرد گزارش اشتغال نه چندان مطلوب ماهانه در آمریکا نیز در افزایش بهای طلا مؤثر بوده است. اما در اواخر هفته با توجه به کاهش نرخ ابتلای روزانه به کرونا و بهبود آمارهای کلان اقتصادی، قیمت جهانی طلا کاهش و به ۱۸۲۴ دلار رسید.

افزایش احتمال تصویب بسته‌های مالی بیشتر و در ابعاد بزرگ‌تر برای کمک به اقتصاد آمریکا جهش تقاضای بیت کوین را به دنبال داشت.

آمارها از ادامه رشد چشمگیر میزان تقاضای بیت کوین توسط سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ حکایت دارد. بر این اساس با اعلام سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری شرکت تسلا در بیت کوین، این رمز ارز به بالای سقف تاریخی اخیر خود در کانال ۴۸ هزار دلار رسید.

همچنین مطالعه کنید:

علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش کسب و کار نیوز، خانم «شایسته مراد زاده» معاون وزیر حمل ونقل تاجیکستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.