صفحه اصلی / اسلایدر / گل رز ۵۰ هزار تومان شد
گل رز ۵۰ هزار تومان شد

احتکار و سودجویی قیمت گل را چند برابر کرد

گل رز ۵۰ هزار تومان شد

کسب و کار نیوز- گزارش کسب و کار از سطح شهر تهران حاکی از این موضوع است که لوازم ولنتاین طبق روال هرساله با نزدیک شدن به این مراسم افزایش قیمت بسیاری داشته اند. گل رز ممتاز که البته تفاوت چندانی با گلهای رز موجود در بازار ندارد در بخی نقاط تهران بخصوص شمال پایتخت شاخه ای 50 هزار تومان به فروش می رسد. این اتفاق در روزهای گذشته و به مناسب روز مادر نیز رقم خورد. با افزایش تقاضا در مناسب های خاص بسیاری از فروشندگان اقدام به گرانفروشی می کنند. به گفته فعالان بازار گل، گل رز ممتاز در حال حاضر در نحدوده قیمتی 30 تا 35 هزار تومان به فروش می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت بادکنک های طرح قلب قرمز که این روزها در سر چهارراه ها خودنمایی می کنند و تزئینات خیره کننده ای دارند محدوده قیمتی هر عدد ۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان دارند و بر اساس گفته های فروشندگان آنها این بادکنک ها به هیچ عنوان خالی از هوای پر شده نخواهند شد و ماندگار هستند. البته این تزئینات چند بادکنک در داخل هم که چندسالی است مد شده در مغازه ها و فروشگاهها بسیار گرانتر به فروش می رسند و تا ۲ میلیون تومان و حتی بیبشتر نیز سفارش دارند.

اما به دلیل شیوع بیماری کرونا بازار ماسک نیز سکه است. ماسک های مخصوص ولنتاین با طرح های قلب و خرس و گل هم به بازار آمده و به دلیل رشد تقاضا بسیار گرانتر از ماسک های پارچه ای ساده به فروش می رسد. در تماس خبرنگار کسب و کار با یکی از فروشگاه های تولیدکننده این ماسک ها مشخص شد که تولید این ماسک ها به صورت سفارشی با پارچه های متنوع از تترون گرفته تا ابریشم از ۳۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان قیمتگذاری شده اند.

احتگار و گرانفروشی گل توسط سودجوها

اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه گل فروشان تهران

به دلیل کاهش تولید گل نسبت به سال گذشته بازار این محصول دچار کمبود شده است. بسیاری از تولیدکنندگان گل از فعالیت در این عرصه خارج شده اند و به کاشت خیار، ریحان و سبزی می پردازند. تولید گل به نصف سال گذشته رسیده است و عده بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل کرونا کاشت گل را ادامه نداده اند. در زمستان گل‌ها از شهرهای جنوبی ایران تأمین می‌شود و تولیدکنندگان ضرر زیادی دیده‌اند.

اقدامات بسیاری انجام شد تا قیمت گل برای روز مادر افزایش پیدا نکند اما به دلیل کاهش تولید کمی دچار کمبود گل رز شدیم. به دلیل اینکه بازار گل در روز مادر خوب بود بعضی مناطق دچار کمبود گل شد.  ما در هیچ روز سال به اندازه روز مادر تقاضا نداریم به طوریکه در این روز میزان تولید و عرضه پاسخگوی نیاز بازار نیست و با کمبود گل مواجه می‌شویم؛ به این ترتیب با رشد تقاضا قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

در حال حاضر نیز از لحاظ اماکن برگزاری ولنتاین ممنوع است و گل فروشی ها مناسبتی به این عنوان برای فروش گل نخواهند داشت. در حال حاضر هم چون عرضه و تقاضا زیاد شده عده ای دلال و سودجو گلها را جمع آوری کرده اند و کمبود گل ایجاد کرده اند تا قیمت بالاتر رود. البته قیمت گذاری توسط اتحادیه انجام شده و گل رز درجه یک ۲۵ ،۳۰ و ۳۵ هزار تومان است. اما همانطور که اشاره شد سودجوها گلها را در سردخانه ها احتکار کرده اند و با قیمت های بالاتر به فروش می رسانند. پیشنهاد کردیم برای تنظیم بازار گل واردات انجام شود که اجازه این اقدام هم داده نشد و بازار گل با آشفتگی روبرو شده است. همچنین امسال به دلیل وجود بیماری کرونا دید و بازدیدها کمتر شده و تقاضا در بازار گل نسبت به سال کاهش چشمگیری داشته است.

اگر دولت پشتیبانی کند بازار گل و گیاه ما شاید از نفت هم بهتر باشد. مگر هلند چه دارد که به همه جای دنیا گل صادر می کند. ما چهار فصل را داریم و وضعیت خاک و انرژی مان خوب است اما تسهیلات وام و پرداخت نکردن یارانه ای انرژی هایی که گلخانه ها نیاز دارند و همچنین بالا رفتن قیمت دلار و گران شدن پلاستیک، کود، سم و انرژی های حامل باعث شده که کالای ما تا حدودی گران در بیاید. اگر به این صنعت توجه شود می توان ارز آوری بالایی از آن داشته باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.