خرید و فروش آنلاین طلا قانونی می شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر نسبت به خرید و فروش طلای آب شده در فضای مجازی هشدار داد

خرید و فروش آنلاین طلا قانونی می شود

کسب و کار نیوز - خرید و فروش آنلاین مصنوعات طلا در حالی در میان مردم افزایش یافته که بستر این کار طی چند روز آینده صورت قانونی به خود خواهد گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز، اتحادیه کسب و کارهای مجازی که این روزها با شیوع کرونا در بستر فضای مجازی و ساماندهی کسب و کارهای این حوزه یکه تازی می کند، اکنون پا در کفش اتحادیه طلافروشان کرده و می رود تا این صنف را روی گوشی های موبایل کوچک سازی کند.
بنا به گفته عضو هیات مدیره کسب و کارهای مجازی، طی چند روز آینده شاهد فعالیت سایت هایی در زمینه خرید و فروش این فلز ارزشمند و نقره خواهیم بود.
رصد «کسب و کار» از بازار این صنعت نشان می دهد که هر زمان به دلیل محدودیت های کرونایی، بازار طلا به تعطیلی کشیده می شود، مردم به طور چشمگیری به فضای مجازی روی می آورند و طلای مورد نیاز خود را خریداری می کنند. هرچند در روزهای عادی نیز این بازار طرفداران خود را دارد.
از طرفی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «کسب و کار» از خرید و فروش آنلاین طلای آب شده اظهار نگرانی کرد.
«کسب و کار» در گفتگو با رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، چند و چون این خبر را بررسی می کند.

خرید و فروش امانی طلا قانونی نیست

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی
بعد از حدود گذشت دو سال از تدوین ضوابط خاص رسته فروش آنلاین طلا در فضای مجازی ازسوی اتاق اصناف، ماه گذشته این ضوابط از سمت مرکز به اتحادیه کسب و کارهای مجازی ابلاغ شد. کسب و کارهایی که قصد خرید و فروش طلا در فضای مجازی را دارند، باید در صورت دارا بودن شرایط اعلامی، در اتحادیه تشکیل پرونده بدهند. افرادی می توانند مجوز فعالیت بگیرند که در اولویت اول صاحب پروانه کسب فروش طلا در فضای فیزیکی باشند و یا قرارداد محضری ۵ ساله با دارنده پروانه کسب طلا در فضای فیزیکی منعقد کنند. افراد زیادی در چند روز گذشته برای دریافت پروانه کسب اقدام کردند و ما در مراحل صدور مجوزها هستیم.
یکی از مولفه های اصلی در حوزه فعالیت این کسب و کارها این است که حتما طلایی که مشتری خریداری می کند باید توسط فروشگاه ارسال شود؛ یعنی ما طلایی به نام «طلای امانی» نداریم که به صورت امانی یا کاغذی خرید و فروش شود.
همچنین مسئولیت عیار و کیفیت طلای عرضه شده با فردی است که صاحب پروانه کسب طلا در فضای فیزیکی است.
از طرف دیگر فروش سکه به صورت مجازی براساس مصوبه سال های گذشته شورای پول و اعتبار کاملا ممنوع است. فقط فروش طلا و مصنوعات آن و نقره و طلای آب شده از این طریق مجاز است. نکته دیگر اینکه سایت هایی که در این میان شروع به فعالیت می کنند باید نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کرده باشند.
موضوع این است که ما مسئولیت را به عهده فردی که تخصص فروش طلا دارد گذاشتیم؛ یعنی هر فردی نمی تواند مجوز بگیرد. این فرد، فردی است که جواز کسب به نام او صادر شده یا مسئولیت کامل قبول کرده و یک قرارداد محضری امضا کرده است. مکان این فرد همان مغازه ای است که جواز طلافروشی دارد یعنی همه اقدامات اقداماتی است که در فضای فیزیکی دارد صورت می پذیرد.
در ضوابط تعیین شده که عیار طلا عنوان شود. همچنین اگر کد دارد باید جزئیات آن نوشته شود. این روند در رصد کامل اتحادیه کسب و کارهای مجازی قرار داد. فروش آنلاین طلا تجربه بسیار جدیدی است که می تواند الگوی کسب و کارهایی که در برابر آنلاین شدن مقاومت می کنند، باشد.
اتحادیه با اقداماتی که صورت داده سطح نظارت را روی این کسب و کارها به شدت افزایش داده است و به همین دلیل احتمال تخلف بسیار کاهش می یابد. بیشتر کسانی که برای دریافت مجوز مراجعه کرده اند خودشان صاحب پروانه اند.
اتحادیه اطلاع رسانی لازم را به فروشندگان طلا انجام داده، ضمن اینکه قبل از اینکه پروانه صادر شود تعداد زیادی کسب و کار متقاضی بودند که به آنها هم اطلاع دادیم و در حال حاضر در چرخه تکمیل مدارک و صدور مجوز هستند.

موافق خرید و فروش طلای آب شده نیستیم

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران
ما به هیچ عنوان با فضای مجازی مخالف نیستیم و نمی توانیم مخالف هم باشیم چون دنیا به این سمت پیش می رود. فضای مجازی در یک سری مسائل خوب است؛ اما در بحث طلا به خصوص در بحث آب شده ما اعتقاد نداریم که این کالا بخواهد در فضای مجازی با این شکل و با این روش خرید و فروش شود چون طلای آب شده تنها به درد افرادی که در صنعت طلا فعالیت می کنند، می خورد و تنها دستاوردی که خواهد داشت، ایجاد نوسان و التهاب در بازار است؛ همان گونه که در ۵، ۶ ماه گذشته شاهد این التهابات بودیم. از اتحادیه کسب و کارهای مجازی می خواهم که تمام جوانب را در نظر بگیرند که یک سری اهرم ها و مقررات و تضمین ها گرفته شود که فردا روزی اتفاقی نیفتد که هیچ کسی نتواند پاسخگو باشد. چون فلز طلا تمام انسان ها را به سمت خود می کشاند. باید کار را از ابتدا منطقی و اصولی و در چارچوب واقعی جلو ببریم و اهرم های قانونی را داشته باشیم که اگر کسی به فکر خطایی افتاد به راحتی بشود جلوی آن را گرفت و رصد کرد چون خریداران در این فضا از کل ایران ۸۰ میلیون نفری هستند. نمونه های بارز آن را در گذشته داشتیم که برخی با خرید آنلاین طلا متضرر شدند و هنوز به پولشان نرسیده اند. در بحث طلا باید دقت بیشتری شود و مقررات قوی تری وجود داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.