چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / دلار تا انتخابات ۱۴۰۰در فاز انتظار
دلار تا انتخابات ۱۴۰۰در فاز انتظار

انتظارات از انتخابات آمریکا برای کاهش نرخ ارز به بن بست خورد؟

دلار تا انتخابات ۱۴۰۰در فاز انتظار

کسب و کار نیوز- انتظار بازار ارز از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای در پیش گرفتن روند کاهشی به بن بست خورد. حال این بازار چشم به انتخابات ریاست جمهوری 1400 دوخته تا بتواند مسیر خود را برای کاهش یا افزایش انتخاب کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش واقعی نرخ ارز در خرداد ۱۴۰۰ و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری رقم خواهد خورد. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که انتخابات ۱۴۰۰ بستری برای افزایش نرخ ارز خواهد بود و رشد واقعی نرخ ارز در آن در آن زمان مشاهده می شود. در حال حاضر مدت هاست که نرخ ارز در محدوده ۲۴ و ۲۵ هزار تومانی در نوسان بوده و سد مقاومتی شکسته نشده است. به هر ترتیب می توان انتخابات ۱۴۰۰ را نیز گزینه ای مهم برای رقم خوردن نرخ جدیدی از ارز چه در زمینه کاهشی و چه افزایشی به شمار آورد.

به هر حال اقتصاد ما دچار پیش‌واکنشی شدید شده است. به این معنا که اتفاقات منفی قیمت‌ها را به سمت پایین و اتفاقات مثبت قیمت‌ها را به سمت بالا می‌برد. در حقیقت این نوسانات قیمت هم محدودیت دارد و اینطور نیست که مثل قبل رشد کند، درحال حاضر انتخابات ایران را به زودی در پیش داریم که اثرگذار نیز خواهد بود. نکته مهم این است که دولت نسبت به بالا رفتن قیمت‌ دلار مقاومت دارد و درحال تلاش است که چنین اجازه‌ای ندهد، اما متاسفانه تا به امروز این هدف محقق نشده است.

از سوی دیگر اعلام نرخ ارز محاسباتی در بودجه ۱۴۰۰ و تأکید وزیر صمت بر حذف ارز ۴۲۰۰ نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای تک‌نرخی شدن ارز در ارقام بسیار پایین‌تر از نرخ ارز آزاد است. زمان اندک باقی‌مانده تا انتخابات سال ۱۴۰۰ این تصمیم مهم را حساسیت‌برانگیزتر کرده است. حال باید دید معامله گران تا انتخابات ریاست جمهوری در بازار ارز چگونه معامله کنند.

سجاد بوربور کارشناس بازار ارز در این رابطه می گوید: با دید کوتاه‌مدت تا انتخابات ایران دلار را بین ۲۰ هزار تومان تا ۲۶ هزار تومان می‌بینیم و اگر به ۲۰ هزارتومان برسد، فرصت خرید برای طلا و سهم‌های دلارمحور به وجود خواهد آمد، به دلیل اینکه بیشتر تاثیر می‌پذیرند. به گفته وی، پیش‌بینی‌ می‌شود قبل از انتخابات قیمت‌ شرکت‌های دلارمحور مثل فولاد، فملی و پتروشیمی ها خود را با دلار ۲۰ هزار تومان هماهنگ کنند.

تاثیر پررنگ برجام بر بازار ارز

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

روند قیمتی نرخ ارز مربوط به انتظارات تورمی است و براساس این انتظارات است که قیمت نرخ ارز شکل می گیرد. بعد از این فاکتورهای ذخایر و موجودی ارزی کشور دخیل هستند که مجموعه این عوامل در تعیین نرخ ارز تاثیرگذار هستند. البته نمی توان تاثیر انتخابات آمریکا را هم انکار کرد چراکه اگر ترامپ مجدد قدرت را در دست می گرفت با ادامه کارشکنی ها و چالش ها نرخ ارز بسیار افزایش پیدا می کرد اما در حال حاضر شاهد هستیم که انتخاب بایدن موجب شد تا نرخ ارز نوسان زیادی نداشته باشد هرچند شرایطی که ایران تعیین و آمریکا تعیین کرده اند اندکی کار تفاهم را مشکل تر کرده و برای همین است که این آیتم نیز تاثیرگذار می شود.

اگر ذخایر ارزی مناسب باشد و تحریمی هم در کار نباشد میزان عرضه و دخالت دولت در بازار می تواند به کاهش نرخ ارز کمک کند. البته گاهی دولت ها برای ایام نزدیک انتخابات سعی می کنند با تزریق مناسب منابع رضایت عمومی در جهت جذب آرای مردمی برای تیم خود را در دستور کار قرار دهند. اما در این دوره به این دلیل که نیازهای اساسی از جمله کالاهای اساسی هم تحت تاثیر کمبود منابع ارزی است به همین جهت شرایط کشور از مسائل بین المللی حول برجام و لغو تحریم ها شکل خواهد گرفت.

بنابراین تحولات ناشی از نزدیکی به انتخابات ایران چندان تاثیرگذار نخواهد بود چراکه آیتم مربوط به لغو تحریم ها و برجام بسیار اساسی تر و تاثیرگذار تر است. از سوی دیگر سوم اسفند ماه به عنوان زمان الزام دولت به کاهش بازرسی های ذیل پروتکل الحاقی هم می تواند بر روند تصمیمات و روند بازار ارز تاثیرگذار باشد و با توجه به اخبار مختلف مثبت و منفی در خصوص برجام نرخ ارز شکل خواهد گرفت. البته در صورت کاهش اثرات ناشی از کرونا و افزایش صادرات غیرنفتی با تزریق منابع ارزی دست دولت برای تامین منابع اندکی باز خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.