صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش اجاره نشینی در حاشیه شهرها
افزایش اجاره نشینی در حاشیه شهرها

گرانی مسکن در تهران مردم را به سمت شهرهای اطراف سوق داده است

افزایش اجاره نشینی در حاشیه شهرها

کسب و کار نیوز- تبلیغات و بازارگرمی، قیمت آپارتمان و املاک در شهرهای اطراف تهران بخصوص پردیس را افزایش داد. نابسامانی بازار مسکن، افزایش نرخ اجاره بها و اعمال سلیقه ای نرخ ها سه ضلع موثر در رشد حاشیه نشینی در کشور است. آمارهای منتشر شده نشان می دهد که میلیون ها نفر در شهرهای اطراف تهران سکونت دارند که هر روز بر این آمار افزوده می شود. گزارش هایی که از سال گذشته تا به امروز منتشر شده نشان دهنده رشد مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت شهرهای جدید است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که با افزایش فعالیت مشاوران املاک در شهرهای حاشیه تهران قیمت زمین و مسکن در این مناطق رشد داشته و معاملات تا حدودی رونق گرفته است. کسادی بازار مسکن در تهران به دلیل گرانی های بی سابقه و رکود معاملات مشاوران املاک به تبلیغات و بازارگرمی سعی در کشاندن مردم به شهرهای حاشیه پایتخت دارند و تا حدودی هم این تلاش به نتیجه رسیده است.

در حال حاضر بر اساس اخبار منتشر شده قرار است مترو پردیس راه اندازی شود و همین مهم ترین دلیل برای کوچ مردم و افرادی است که توانایی خرید مسکن و پرداخت اجاره بهای بسیار بالا در تهران را ندارند همین است. به هر ترتیب شهرهای اطراف تهران مانند پرند، هشتگرد، پاکدشت، پردیس و… امروز به شهرهای مورد استقبال مردم تبدیل شده اند و مشاوران املاک نیز حضوری پررنگ در این مناطق دارند. البته در گیر و دار استقبال از این مناطق فعالیت دلالان بازار مسکن نیز دیده می شود که ضرروت دارد به منظور رفاه حال مردم و جلوگیری از انواع کلاهبرداری ها نظارت بر واحدهای عرضه کننده مسکن در این شهرها وجود داشته باشد.

بازار مسکن درگیر سیاست های انتظاری

میثم مهرپور، کارشناس مسکن

به هر حال با افزایش قمیت مسکن و عدم تناسب قدرت خرید و رشد درآمد افراد، عموما افراد مستاجر توانایی تدوام این روند را در تهران و شهرهای بزرگ ندارند و به حاشیه تهران نقل مکان می کنند. این اتفاق نه تنها در تهران بلکه در عموم شهرهای بزرگ و حتی در برخی موارد شهرهای کوچکتر افتاده است. البته از سوی دیگر در رابطه با شهر پردیس که امروزه از استقبال بیشتری برای مهاجرت برخوردار شده گسترش مترو باعث سهولت رفت و آمد خواهد شد و این گزینه بسیار مهمی در انتخاب این شهر برای سکونت است.
در این میان طبیعی است که مشاوران املاک که در خود تهران با وجود افزایش قمیت ها و روبرویی با رکود تورمی درآمدی ندارند در این مناطق حضور داشته باشند. وقتی عرضه و تقاضا در این مناطق افزایش پیدا کرده مشاوران املاک هم فرصت را غنیمت شمرده اند و تبلیغات و بازارگرمی می کنند. در حال حاضر در تهران رکود تورمی داریم و معاملات بسیار کم شده است و رونقی در معاملات وجود ندارد. بنابراین با این قدرت خرید دیگر کمتر کسی توانایی پرداخت اجاره را دارد. در مورد خرید مسکن نیز که به هیچ عنوان نمی توان حرفی زد چراکه بیشتر افرادی که از تهران مهاجرت می کنند در شهرهای اطرف تهران و مسکن مهر نیز مجبور به انتخاب اجاره نشینی هستند. درآمدها آنقدر افزایش نداشته که مردم حتی بتوانند برای خرید مسکن مهر و خانه در اطراف تهران و شهرهای جدید اقدام کنند. متاسفانه رقابت ناسالمی برای تعیین نرخ اجاره بها در جریان است که نتیجه آن افزایش مستاجران و کاهش قدرت خرید مردم است.

به طور حتم ادامه روند فعلی نه تنها خرید خانه را برای اقشار مختلف جامعه سخت تر می کند بلکه افزایش اجاره نشینی در حاشیه شهرها را نیز رقم می زند.

متاسفانه عرضه مسکن هم متناسب با تقاضای مسکن نیست. موضوعی که بارها و بارها در رابط با اهمیت آن صحبت شده و کمترین توجهی به آن وجود داشته است. دولت باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی احداث می‌کرد اما هر سال فقط حدود ۴۰۰ هزار واحد ساخت و همین امر باعث شده تا الان با کمبود مسکن مواجه شویم قیمت ها سر به فلک بکشد. با توجه به اینکه بزرگترین مشکل در حوزه مسکن، عدم عرضه مناسب است؛ دولت باید از طریق ادامه سیاست‌هایی مثل مسکن مهر، کمک به انبوه سازان و واگذاری زمین رایگان به آن‌ها، طرف عرضه را به شدت تقویت کند که این موارد را تاکنون انجام نداده است. برای کاهش جمعیت اجاره نشین در کشور که در سال های اخیر روند صعودی داشته باید برنامه هایی در بحث تامین مسکن صورت بگیرد تا به این ترتیب عرضه و تقاضا در یک محور قرار گرفته و حباب قیمت در بحث مسکن شکسته شود. مهاجرت معکوس می‌تواند تا حدی از تراکم جمعیتی شهرهای بزرگ مثل تهران بکاهد و وضعیت را بهتر کند البته بسیاری از این مهاجران در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند و در قیمت مسکن خیلی مشکل ساز نیست.

امروز بازار مسکن درگیر سیاست های انتظاری و بلاتکلیفی اقتصادی است. هنوز نه سازنده و نه خریدار و نه فروشنده نمی دانند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. همه بلاتکلیف هستند. سازنده ها بخصوص که مهم ترین اصل برای عرضه مسکن هستند دست نگه داشته اند و ساخت و سازی به آن صورت وجود ندارد. انتظارها با آمدن بایدن در بازار مسکن تقویت شده است.

 

 

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.