صفحه اصلی / اسلایدر / سبقت قیمت سوسیس و کالباس از گوشت
سبقت قیمت سوسیس و کالباس از گوشت

افزایش قیمت ها، فرآورده های گوشتی را هم از سبد خرید خانوار حذف کرد

سبقت قیمت سوسیس و کالباس از گوشت

کسب و کار نیوز- گزارش های منتشر شده نشان می دهد که قیمت فرآورده های گوشتی که پرمصرف ترین آنها کالباس و سوسیس است افزایش زیادی داشته و به مرز کیلویی 165 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که در مدت اخیر متولیان از کاهش مصرف گوشت در کشور و استفاده بیشتر از سوسیس و کالباس خبر داده اند. وضعیت بودجه خانواده‌ها طوری شده که مردم ترجیح می‌دهند به جای گوشت قرمز، سوسیس و کالباس بخرند. از سوی دیگر گرانی فرآورده های گوشتی موجب تعطیلی بسیاری از فست فودها شده که به دلیل بحران کرونا مدتها در تعطیلی به سر بردند و درآمد چندانی نیز ندارند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این رابطه رییس سازمان امور عشایر ایران از کاهش ۴۰ درصدی مصرف گوشت قرمز در کشور خبر داده و می گوید: در شرایط کرونا مصرف و تقاضای گوشت قرمز در  کشورمان ۴۰ درصد کاهش یافته است. برای جلوگیری از قاچاق دام، وزارت جهاد طرحی نوشته است که بر اساس آن اجازه صادرات ۱۰ درصد دام تولیدی کشور داده خواهد شد. به گفته وی، قیمت هر کیلوگرم دام زنده عشایر حدود ۳.۵ یورو خواهد بود که می تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد.

استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان ۱۲ تا ۱۲ و نیم کیلو در سال است که قبلا سرانه مصرف گوشت در ایران به همین میزان بود اما کم کم به خاطر افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت مردم در ایران به ۸ کیلو در سال رسیده است. البته ممکن است برخی از مناطق مرفه‌نشین توان بیشتری در خرید گوشت داشته باشد و برخی از مناطق محروم توان خرید گوشت شان کمتر باشد.

صرفه اقتصادی مصرف فرآورده های گوشتی

مصطفی معروف خانی، رئیس اتحادیه فرآورده های گوشتی

افرایش قیمت فرآورده های گوشتی به میزان کیلویی ۲۰۰ هزار تومان در هیچ کدام از واحدهای صنفی صورت نگرفته و به شدت این موضوع تکذیب می شود. در حال حاضر قیمت درجه یک ترین کالباس هر کیلو ۱۶۵ هزار تومان است و تعجب این است که در در این شرایطی برخی سعی دارند جو جامعه را خراب کرده و مردم را نگران کنند. البته ممکن است در رابطه با سوسیس و کالباس های وکیوم شده به دلیل ویوم ها، سلفون ها و هزینه های بسته بندی تفاوت قیمت ۵ تا ۱۰ هزار تومان را داشته باشیم اما باز هم این مقدار به ۲۰۰ هزار تومان نخواهد رسید.

در واحدهای صنفی فروش این فرآورده ها این چنین قیمت هایی وجود ندارد. خواهش ما این است که در صورت مشاهده گرانفروشی در این محصولات مردم حتما با شماره ۱۲۴ تعزیرات تماس بگیرند و تخلفات را گزارش کنند.در حال حاضر که مصرف گوشت برای خانوار به صرفه نیست و گرانی گوشت را داریم مردم روز به روز که می گذرد با این محصولات بیشتر آشنا شده اند و مصرف افزایش پیدا کرده است. سرانه مصرف این فرآورده ها در کشورهای اروپایی ۵۰ تا ۶۰ کیلو است در حالی که تا مدت ها سرانه مصرف در ایران ۳ تا ۴ کیلو بوده و امروز به ۱۰ کیلو رسیده است. در شرایطی که مردم به دلیل کرونا کمتر به رستوران ها و فست فودها مراجعه می کنند با خرید این فرآورده ها در منزل، اقدام به تهیه غذا کرده اند.

این محصول صفر تا صد آن مصرف می شود و دور ریز ندارد بنابراین تمایل مردم به مصرف آن بیشتر شده است در حالی که یک کیلو مرغ حداقل ۳۰۰ گرم دورریز دارد و در شرایط کنونی خرید مرغ و گوشت کمتر شده است. تا حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش، سوسیس و کالباس جزو غذاهای تفریحی بود و برخی خانواده ها به‌ندرت از آن استفاده می‌کردند. در روزها و ماه‌های اخیر، تغییر شرایط اقتصادی و به‌خصوص گرانی گوشت و مرغ و کاهش قدرت خرید مردم، موجب شده بسیاری از خانواده‌های کم‌درآمد، این اقلام را جایگزین گوشت و مرغ در سبد مصرفی خود کنند. فرآورده های گوشتی به دلیل داشتن قیمت مناسب نسبت به گوشت قرمز صرفه بیشتری برای مردم دارد. یک کیلو گوشت برای خانوار بسیار گرانتر تمام می شود اما فرآورده های گوشتی با درصد بالای گوشت قیمت بسیار کمتری دارند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.