صفحه اصلی / سرخط خبرها / وزارت بهداشت عزمی برای همراهی با استارتاپ ها ندارد

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

وزارت بهداشت عزمی برای همراهی با استارتاپ ها ندارد

کسب و کار نیوز - براساس مصوبه هیات دولت در سال 97 کمیته ای در معاونت حقوقی ریاست جمهوری به نام «کمیته رفع موانع کسب و کارهای مجازی و استارتاپ ها» تشکیل شده است.

قرار شد هر بخشی از دولت اگر بخواهد شکایتی از کسب و کارهای اینترنتی داشته باشد ابتدا در این کمیته مطرح کند و اگر نتیجه نگرفت، شکایتش را از طریق قوه قضائیه پیگیری کند. متاسفانه وزارت بهداشت توجهی به این موضوعات نمی کند؛ همچنان که مسبوق به سابقه است. بنابراین در وهله اول برخلاف مصوبه هیات دولت یک تخلف در هیات دولت صورت گرفته است. این موضوع نشان می دهد که به مصوبات دولت هم توجهی ندارند؛ یعنی با وجودی که دولت مقرر کرده که این موضوع در یک کمیته ای بررسی شود، وزارت بهداشت توجهی نمی کند. وزارت بهداشت در حال حاضر وارد شده و ادعا کرده که ابزار چگونه باید ورود پیدا کند که این از دید ما اشتباه است و این مورد را در جلسات معاونت حقوقی مطرح خواهیم کرد. ما در سیاست گذاری حوزه مراکز درمانی پزشکان اصلا دخالتی نداریم؛ اما نوع پلتفرم ها فعالیت صنفی محسوب می شود. مثلا رزرو وقت آزمایش توسط آزمایشگاه های دارای مجوز وزارت بهداشت صورت می گیرد و ما دخل و تصرفی در آنجا نداریم. صرفا پلتفرم را در اختیار آزمایشگاه و کاربر قرار می دهیم که آنها وقت را به صورت آنلاین رزرو کنند. این اقدام ابزاری که اصلا به وزارت بهداشت ارتباطی پیدا نمی کند. وزارت بهداشت دائما با دوستان با زبان تهدید و شکایت صحبت می کند. برای این وزارتخانه جای بسیار تاسف است. این وزارتخانه این سابقه را دارد که برخی از کسب و کارها را تا مرحله قرار بازداشت و کفالت هم برده است. به نظر می رسد وزارت بهداشت عزمی برای همراهی با استارتاپ ها ندارد. صرفا با کلیدواژه «شما می خواهید جان مردم را به خطر بیندازید» در رسانه ها اظهارنظر می کنند؛ درصورتی که پلتفرم ها در ایام شیوع کرونا با هدف حفظ سلامت مردم به آنها کمک کردند که به مراکز درمانی مراجعه نکنند؛ اما وزارت بهداشت چشم های خود را روی این موضوع بسته است. گزارش های زیادی از داروخانه هایی وجود دارد که با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی نسخه ها را دریافت و داروها را ارسال می کنند. جای تاسف دارد که وزارت بهداشت این موارد را نمی تواند مدیریت کند؛ ولی می خواهد جلوی فعالیت سیستم هایی که به صورت شفاف می توانند این سرویس را ارائه دهند و آن هم با نظارت خود این وزارتخانه می تواند باشد را بگیرد. درخواست من از مسئولان وزارت بهداشت در ماه های پایانی عمر دولت این است که به قطع زنجیره کرونا کمک کنند و در کنار کسب و کارها باشند. کسب و کارهای حوزه سلامت نیز باید به ارائه خدمات در چارچوب ضوابطی که ما آن را در ضوابط کسب و کارهای حوزه سلامت در اتحادیه تهیه کردیم، بپردازند. ما به هیچ عنوان در حوزه سیاست های وزارت بهداشت در زمینه پزشکان و مراکز درمانی دخل و تصرفی نداریم فقط بحث ساماندهی پلتفرم ها را انجام می دهیم.
در این رابطه ما نامه ای را برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال کردیم و خواستیم این موضوع در کارگروه رفع موانع کسب و کار حتما مطرح و منتظریم این جلسه تشکیل شود. دوست داریم در یک فضای دوستانه با سایر دستگاه ها تعامل کنیم اما اینکه وزارت بهداشت تصور کند که هر آن چیزی که یک کلمه سلامت در آن بگذارد به آن وورد کند، درست نیست. نمونه آن اتوبانی است که در آن اتومبیل های مختلفی رفت و آمد می کنند و صرفا آن جاده باید استاندارد لازم را داشته باشد و هر کسی چه استفاده ای می کند به مقتضای خودش است. پلتفرم ها یک ابزار هستند و این شما هستید که در حوزه خودتان سیاست گذاری می کنید؛ یعنی می گویید فلان پزشک با این تخصص به منِ کسب و کار اعلام می کند که می تواند این مشاوره را بدهد. بعضا کسب و کارها به ما گفته اند که حتی آزمایشگاه ها و داروخانه ها ازسوی برخی از سازمان ها برای فروش مکمل ها اگر بخواهند با کسب و کارهای مجازی تعامل داشته باشند تهدید شده اند. امیدواریم این موضوع در معاونت حقوقی ریاست جمهوری یک بار برای همیشه رفع شود و دوستان من هم باید به اصولی که مد نظر ذی صلاح قانونی است پایبند باشند. ما هم در اتحادیه روزهای آینده صدور مجوز کسب و کارهای حوزه سلامت را طبق ضوابطی که تصویر اتاق اصناف و مرکز اصناف را دارد، آغاز خواهیم کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.