صفحه اصلی / اسلایدر / خیار در قله گرانی
خیار در قله گرانی

قطع برق و سرمازدگی خیار را گران کرد

خیار در قله گرانی

کسب و کار نیوز- گویا قرار است مسئولان این بار مردم را به نخریدن خیار و نخوردن آن تشویق کنند چراکه نوبت گرانی رسیده است. قیمت خیار در مراکز عرضه سطح شهر تهران بدلیل کاهش عرضه از سوی مراکز تولید، به کیلویی ۲۰ هزار تومان افزایش یافت. چندی پیش برخی متولیان در پی گرانی انار به مردم توصیه کردند اگر انار نخورید اتفاقی نخواهد افتاد. امروز شاهد هستیم که خیار هم به سرنوشت موز، پرتقال، آناناس، انار و... دچار شده است اما تفاوت افزایش قیمت این میوه در این است که مانند موز و آناناس وارداتی نبوده و مساحت زمین های زیر کشت این میوه در داخل کشور بسیار وسیع و قابل توجه است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت محصولات جالیزی مانند گوجه فرنگی و خیار در این مقطع سال افزایش می یابد اما قیمت هایی که امسال برای این محصولات می بینیم، عجیب و غریب و دور از انتظار شده است. فعالان بخش خصوصی درباره دلایل افزایش قیمت خیار به کیلویی ٢٠ هزار تومان در بازار می‌گویند که کمبود عرضه و افزایش قیمت خیار در چنین فصلی طبیعی است اما امسال فراتر از حد معمول قیمت این محصول گران شده است.

نایب رییس اتحادیه باغداران تهران نیز گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که طی ۲۰ روز آینده با افزایش عرضه خیار و سبزی، قیمت‌ها در بازار کاهش یابد. مجتبی شادلو نایب رییس اتحادیه باغداران تهران ، با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه سیب و پرتقال نداریم، اظهار کرد: با توجه به کاهش تقاضا در برابر عرضه برای خرید سیب و پرتقال، رکود بر بازار حاکم است.

وی افزود: طی ۲ ماه اخیر، قیمت سیب و پرتقال در بازار عمده فروشی تغییری نداشته است. شادلو با اشاره به دلایل گرانی خیار و سبزی در بازار بیان کرد: با وجود سرمای شدید طی ۲۰ روز اخیر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری که مستعد تولید محصولات جالیزی و سبزی است، افت دما مزارع سبزی و صیفی را دچار سرمازدگی کرد و پیش بینی می‌شود که طی ۲۰روز آینده شاهد فراوانی تولید و کاهش قیمت در بازار باشیم.

نایب رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: با توجه به بیماری کرونا و کاهش مراسم‌های عروسی و مهمانی، بازار میوه در رکود به سر می‌برد که از مسئولان وزارت جهاد و وزارت صمت انتظار می‌رود که مازاد تولید را صادرکنند چرا که این امر ضمن کمک به تولید، ارز آوری مناسبی برای کشور در بردارد. شادلو در پایان تصریح کرد: با توجه به مشکلات تامین نهاده برای بخش کشاورزی و گران شدن ادوات و مکانیزاسیون، صادرات محصولات کشاورزی به تعادل بخشی تولید و اقتصاد کمک‌می‌کند.

علت گرانی میوه

اسداله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران

به طور کلی صیفی جات در فصل سرما و زمستان از سمت جنوب کشور تامین می شود و به دلایل زیادی این کمبود و گرانی برای کوتاه مدت اتفاق می افتد. اینطور نیست که گرانی در میوه به وجود بیاید و ادامه دار شود. البته در برخی از از این ایام که سردی هوا را داریم شاهد هستیم که گاز و برق هم قطع می شود و این مورد مزید بر علت شده تا گرانی به بازار برخی میوه ها و صیفی جات برسد.

در این مقطع زمانی که هوا سرد است چون خیار از مناطق محدودی تامین می شود در برخی مواقع گرانی به وجود می آید اما خیار گلخانه ای تولید می شود و در روند تولید آن مشکلی ایجاد نشده است. باربری نیز یکی از مشکلاتی است که این روزها برای حمل و نقل میوه ایجاد می شود. به هر ترتیب در فصل زمستان کاشت خیار رسمی فقط در جنوب کشور انجام می‌شود. در این فصل تولید خیار رسمی به ٣٠ درصد کاهش می‌یابد و عمده خیارهای موجود در بازار در این فصل، خیار گلخانه‌ای است.

افزایش هزینه‌های تولید محصولات گلخانه‌ای هم دلیل دیگری برای گرانی خیار شده است. قیمت گازوئیل، پلاستیک، دستمزد کارگران و … افزایش زیادی داشته و منجر به افزایش هزینه‌های تولید شده است. درباره محصولات تره بار از جمله خیار نمی‌توان پیش بینی کرد چرا که همه چیز بستگی به بحث عرضه و تقاضا دارد. اما این روال را همه ساله داشته ایم و خیار و یا انواع تره بار به صورت مقطعی گران می شود و دوباره به حالت طبیعی خود باز می گردد. این اتفاق در همه سالها وجود داشته و این کمبود در کوتاه مدت است و رفع خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.