چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اصناف / اصناف / ضرورت صدای واحد برای ارتقای صنعت لوازم خانگی
ضرورت صدای واحد برای ارتقای صنعت لوازم خانگی

در جلسه هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با رئیس اتاق بازرگانی تهران بررسی شد

ضرورت صدای واحد برای ارتقای صنعت لوازم خانگی

تعامل دو سویه اتاق بازرگانی و انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

جلسه هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران و غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران، در این دیدار صمیمانه که با حضور علیرضا محمدی دانیالی، رئیس هیئت مدیره، عباس هاشمی، دبیرکل، علیرضا عراقی، نایب رئیس و نوید ایزدپناه عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران برگزار شد، بر تعامل دو طرفه منسجم‌تر و حمایت پارلمان بخش خصوصی از انجمن به عنوان بزرگ‌ترین تشکل کسب و کاری عضو اتاق بازرگانی در این صنعت تاکید شد.

در ابتدای این دیدار عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به گردش مالی ۵٫۵ میلیارد دلاری صنعت لوازم خانگی در کشور و اهمیت این صنعت برای کشور گفت: میزان اشتغالزایی مستقیم صنعت لوازم خانگی در کشور ۳۰۰-۲۵۰ هزار نفر و اشغالزایی غیرمستقیم این صنعت بیش از یک میلیون نفر است.

وی با اشاره به اینکه این آمارها بیانگر اهمیت این صنعت برای ارتقای اقتصاد غیرنفتی کشور است، افزود: میزان نیاز ارزی سالانه صنعت لوازم خانگی با احتساب کل صنعت، ۱٫۴-۱٫۲ میلیارد دلار است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه این انجمن بزرگ‌ترین تشکل کسب و کاری در این صنعت است و تنها NGO ای است که عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است، گفت: وظایف تشکل‌هایی که عضو اتاق هستند، به صورت ملی تعریف شده است و این تشکل‌ها در چارچوب قوانین مربوطه فعالیت می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: حدود ۲۵۰ واحد صنعتی در تشکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران عضویت دارند که حدود ۴-۴۵ مورد از این واحدها، واحدهای قطعه‌ساز هستند که در جهت توسعه پایدار صنعت فعالیت دارند.

هاشمی با اشاره به تاسیس دپارتمان قطعه‌سازی در انجمن صنایع لوازم خانگی کشور در جهت تعمیق ساخت داخل به تعامل سازنده بین واحدهای قطعه‌ساز و تولید لوازم خانگی اشاره کرد وگفت: علاوه بر ایجاد دپارتمان قطعه‌سازی، کمیسیون‌های مختلفی در انجمن فعالیت دارند که شامل کمیسیون آموزش، صادرات، صنعت، استاندارد می‌شود و دوره‌های آموزشی کاربردی از سوی انجمن برگزار می‌شود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به سهم بازار ۲۵۰ واحد صنعتی زیرمجموعه انجمن صنایع لوازم خانگی گفت: حدود ۸۵ درصد سهم بازار لوازم خانگی کشور در اختیار اعضای انجمن است.

هاشمی با اشاره به اهداف انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: این انجمن در راستای اهداف سیاست توسعه‌ صنعتی کشور و سیاست‌های اتاق بازرگانی ایران و تهران حرکت می‌کند و همکاری‌های نزدیکی را به عنوان یک تشکل ملی با دستگاه‌های مربوطه کشور دارد و مورد مشورت اتاق و نهادهای مربوطه به عنوان یک تشکل ملی است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی با انتقاد از موازی‌کاری در این بخش گفت: تشکل‌های فراگیر و ملی به مانند انجمن صنایع لوازم خانگی ایران به عنوان تنها تشکل زیرمجموعه اتاق بازرگانی در این صنعت، وظایف و اهداف متفاوتی با انجمن‌های صنفی مختلفی دارد که به موازات این انجمن با تعداد محدودی از اعضاء فعالیت دارند، لذا انجمن صنایع لوازم خانگی ایران خواستار همکاری، امکانات و حمایت بیشتر از سوی اتاق بازرگانی در جهت دفاع از منافع اعضاء و ارتقای این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه این انجمن مورد مشورت نهادهایی همچون سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، پژوهشکده شورای نگهبان، سازمان حمایت، وزارت صمت، سازمان توسعه تجارت ایران و… است، گفت: انجمن‌هایی تحت عنوان انجمن صنفی کارفرمایی یا کارگری با محدوده فعالیت اندک و اعضای محدود در حال حاضر فعالیت دارند که به دلیل تشابهات اسمی باعث اشتباهاتی در این زمینه برای برخی ارگان‌ها و رسانه‌ها شده‌اند و ضروری است در این زمینه شفافیت لازم از سوی اتاق بازرگانی صورت بگیرد و تاکید شود انجمن صنایع لوازم خانگی به عنوان یک تشکل ملی و عضو اتاق ملاک مشورت و اعمال نظر در زمینه مسائل مربوط به این صنعت است.

هاشمی با اشاره به برگزاری بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی از سوی انجمن صنایع لوازم خانگی به دستاوردهای این نمایشگاه برای تعامل بیشتر بین تولیدکننده‌ها و قطعه‌سازها و ارتقای صنعت اشاره کرد.

هم افزایی در جهت ارتقای صنعت لوازم خانگی

علیرضا محمدی دانیالی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در این دیدار با اشاره به تعامل و همکاری این انجمن با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و تهران، خواستار تقویت این همکاری و تعامل با کمیسیون‌‎های مختلف صنعت، اقتصاد و… اتاق و شرکت در دوره‌های آموزشی برای اعضای انجمن در جهت هم‌افزایی و ارتقای صنعت کشور شد.

دانیالی در ادامه با اشاره به دو تغییر اساسی ایجادشده در اساسنامه انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: انجمن در راستای ارتقای و هم‌افزایی در این صنعت و همچنین تعامل بیشتر و استفاده از پتانسیل‌های مختلف مصوب کرده است که هر فردی نهایتا دو دوره اجازه کاندیدا شدن برای ریاست انجمن را دارد و از هر هلدینگی یک نفر اجازه حضور دارد.

پتانسیل صنعت لوازم خانگی برای افزایش صادرات

علیرضا عراقی، نایب رئیس انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز با اشاره به ایجاد دپارتمان قطعه‌سازی در انجمن گفت: در حال حاضر انسجام و نگاه واحد و ملی‌گرا در انجمن حاکم است و این انجمن شرایطی را فراهم کرده که سبد کالایی لوازم خانگی واحدهای تولیدی کامل است.

عراقی با بیان اینکه اگرچه از صنعت لوازم خانگی به عنوان صنعت دوم کشور یاد می‌شود اما این صنعت پتانسیل‌‌های بالایی دارد که تبدیل به صنعت اول کشور شود.

وی با اشاره به آمار صادرات این صنعت گفت: هدف آینده این صنعت دستیابی به سهم بالاتر صادرات از بازار ۴۰۰میلیونی کشورهای همسایه مطابق با فرمایشات مقام معظم رهبری است.

عراقی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های انجمن در راستای ارتقای صنعت لوازم خانگی کشور، خواستار حمایت‌های بیشتر از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در جهت آموزش رایگان و شفاف‌سازی در زمینه فعالیت تشکل‌های موازی شد.

حضور پررنگ تولیدکنندگان مختلف در انجمن صنایع لوازم خانگی ایران

در ادامه نوید ایزدپناه، عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر ایجاد انسجام در همکاری و تعامل بیشتر انجمن با اتاق بازرگانی تهران، گفت: در حال حاضر انسجام خوبی در انجمن صنایع لوازم شکل گرفته است و نماینده‌های صنف‌های مربوطه و تولیدکننده‌های مختلف از تولیدکننده یخچال و لوازم بزرگ خانگی گرفته تا ظروف آشپزخانه و لوازم کوچک خانگی در انجمن عضویت دارد.

وی با تاکید بر ایجاد یک صدای واحد از سوی فعالان این صنعت در ارگان‌ها و نهادهای مربوطه از جمله اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر انجمن‌های موازی صنفی کارفرمایی و کارگری با ۲-۳ عضو تشکیل داده‌اند که این موازی‌کاری‌ها نهایت به صنعت لوازم خانگی ضربه می‌زند و لازم است حمایت‌های بیشتری از سوی اتاق بازرگانی، در این زمینه صورت بگیرد.

ایزدپناه ادامه داد: از آنجایی که ما به عنوان تشکل زیرمجموعه اتاق در چارچوب‌ سیاست‌ها و قوانین اتاق بازرگانی فعالیت می‌کنیم، انتظار داریم در کمیسیون‌ها و جلسات تصمیم‌گیری‌ مربوطه در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف این انجمن به عنوان نماینده اتاق و بخش خصوصی حضور داشته باشد و این موضوع نیازمند حمایت بیشتر از انجمن از سوی اتاق بازگانی ایران و تهران است.

 ارتقای صنعت لوازم خانگی در دوره تحریم

در ادامه مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به تحریم و ممنوعیت واردات قانونی لوازم خانگی به کشور گفت: اگرچه تحریم آسیب‌های فراوانی را به اقتصاد کشور وارد کرده است اما از طرف دیگر باعث رشد این صنعت و تولید داخلی شد.

وی با اشاره به قاچاق لوازم خانگی گفت: قاچاق و واردات غیرقانونی همچنان معضل کشور و معضل این صنعت است اما تولیدکننده‌های داخلی می‌توانند از فضای به وجود آمده در جهت ارتقای این صنعت استفاده کنند.

خوانساری با تاکید بر اینکه امید ما در بخش خصوصی به تشکل‌هاست، ادامه داد: هر چه قدر تشکل‌ها و NGOها در کشور توسعه پیدا کند، در جهت ارتقای دموکراسی  و توسعه اقتصادی پیش رفته‌ایم.

وی با بیان اینکه شالوده کشور دموکرات در انجمن‌ها و تشکل‌ها پایه‌ریزی می‌شود، گفت: با توسعه و حمایت از تشکل‌ها، به کشور، دولت و ملت کمک کرده‌ایم و اتاق تهران در این راستا همواره حمایت‌های لازم را از تشکل‌ها داشته و دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به اینکه ارتباط اتاق و تشکل‌ها باید دو طرفه باشد، افزود: تشکل‌ها نیز باید خواستار و مشتاق این همکاری و ارتباط باشند.

وی با بیان اینکه پتانسیل‌های خوبی در اتاق تهران در بخش آموزش و پژوهش وجود دارد که انجمن‌ها می‌توانند استفاده کنند، افزود: کمیسیون‌های فعال زیادی در اتاق تهران فعالیت دارد که تشکل‌ها و انجمن‌ها می‌توانند با این کمیسیون‌ها ارتباط بگیرند و تعامل داشته باشند و از حضور انجمن‌ در کمیسیون‌‌های مربوطه استقبال می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی تهران با تاکید بر تلاش انجمن در جهت ارتقای رتبه در رتبه‌بندی صورت گرفته از سوی اتاق ایران، بر بهره‌گیری اعضای انجمن از اطلاعات منتشرشده در پورتال و شبکه‌های اجتماعی اتاق تهران تاکید کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی مدرسه کسب و کار از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ادامه داد: مدرسه کسب و کار اتاق با همکاری دانشگاه امیرکبیر راه‌اندازی شده و با بهره‌گیری از پتانسیل اساتید برجسته که از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌‎های بزرگ دنیا هستند، دوره‌های متعددی برگزار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه با اشاره به آمارهایی از وضعیت کلان اقتصادی کشور، به آسیب‌های سوبسید ارزی اشاره کرد و خواستار حذف این سوبسید و اجرایی شدن ارز تک نرخی شد.

وی در ادامه با اشاره آمارهای تورمی کشور گفت: در ۴۰ سال اخیر به غیر از ۴ سال ما همواره تورم دورقمی داشته‌ایم. این در حالی است که از ۱۸۶ کشور دنیا تنها ۹ کشور تورم دو رقمی دارند.

خوانساری با اشاره به اینکه اصلی‌‎ترین دلیل عدم ثبات اقتصادی کشور به تورم مربوط است و تورم به کسری بودجه برمی‌گردد، گفت: هزینه و درآمد دولت تراز نیست و این باعث کسری بودجه شده است.

غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران نیز با تاکید بر ایجاد تعامل هدفمند با تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی با اشاره به فعالیت کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی تهران به اهمیت تعامل دوطرفه و حضور تشکل‌ها در کمیسیون‌های مربوطه اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.