صفحه اصلی / اسلایدر / حذف طلا از خریدهای روز مادر
حذف طلا از خریدهای روز مادر

قیمت طلا با رد کلیات بودجه در آستانه روز مادر افزایش یافت

حذف طلا از خریدهای روز مادر

کسب و کار نیوز- در حالی قیمت انس جهانی تغییر محسوسی نداشته است که قیمت طلا در کشور روند افزایشی به خود گرفته است. برخی فعالان بازار دلیل این افزایش را افزایش تقاضا برای مناسبات پیش رو عنوان کرده اند و روز مادر و نزدیک شدن به ایام سال نو را دلیل اصلی این روند افزایشی عنوان می کنند. البته نوسانات قیمت طلا به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که قیمت انس جهانی، نرخ ارز، مشکلات داخلی اقتصاد ایران، روابط بین المللی و اخبار سیاسی مهم ترین آنها هستند. از سوی دیگر برخی کارشناسان بازار طلا معتقدند که در حالی که نرخ ارز تغییر چندانی نداشته و محدوده قیمتی آن در هفته های اخیر ثبات داشته است دلیلی برای افزایش قیمت طلا وجود ندارد.

شایلی قرائی

به گفته کسب و کار نیوز، در این رابطه رئیس اتحادیه طلای تهران می‌گوید: چنانچه هفته آینده بازار ارز نوسان داشته باشد، ممکن است طلا هم اندکی گران شود. طلا در بازار ایران در حالی روند افزایشی گرفته است که قیمت انس جهانی در بازارهای بین‌المللی روند کاهشی دارد.

به گفته رئیس اتحادیه طلای تهران، چنانچه هفته آینده بازار ارز نوسان داشته باشد، ممکن است طلا هم اندکی گران شود اما امیدواریم بانک مرکزی برنامه کنترلی در بازار ارز داشته باشد تا بازار طلا قدری رونق پیدا کند. ئابراهیم محمدولی معتقد است: با آن که انس جهانی طلا روند کاهشی دارد اما علت نوسان قیمت طلا به افزایش قیمت دلار و افزایش میزان تقاضا برای خرید طلا به مناسبت روز مادر و روزهای پایان سال باز می‌گردد.

وضعیت بازار طلای جهانی چه می‌شود؟ هر چند که قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار کاهش پیدا کرد. ایسنا هم در گزارشی به نقل از جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA،نوشته است: «به نظر می رسد طلا در یک الگوی ثابت قرار گرفته زیرا سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا هستند.»

هفته گذشته نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر با گفتن این جملات توضیح داد: «حداکثر نوسان قیمت در بازار طلا حدود ۱۰ درصد خواهد بود.» رئیس اتحادیه طلا همچنین درباره کاهش اجرت طلا گفت: اتحادیه برنامه‌ای مبنی بر کاهش اجرت طلا را در دستور کار خود قرار داده است. به هر حال این موضوع کار آسانی نیست. قرار است تا پایان سال نشستی با تولیدکنندگان طلا برگزار شود تا نظر آنها در این طرح در نظر گرفته شود. امیدواریم تا سال آینده بتوانیم این برنامه را تدوین کنیم.

تخلیه فشار فروش در بازار طلا

حسین محمودی اصل، کارشناس اقتصادی

قیمت طلا به فاکتورهای بسیاری اعم از انس طلا، قیمت ارز و انتظارات تورمی بستگی دارد. البته گاهی با توجه به اخبار موجود در دنیای سیاست انتظارات باعث تغییر قیمت ها می شود در حالیکه در واقعیت شاهد اتفاق خاصی نیستیم. این انتظارات گاهی باعث افزایش فروش، اشباع فروش و انصراف از فروش می شود. با توجه به اینکه قیمت ارز و طلا در دو هفته گذشته افت محسوسی را به خود دید و فشار فروش تخلیه شد بنابراین احتمال تثبیت در همین محدوده ها متصور است.

البته با توجه به سخت شدن فرآیند برگشت به برجام و همچنین با ادامه روند فعلی بیماری کرونا در دو ماه آینده که بر صادرات کشور موثر است به نظر می رسد فعالان بازار فعلا دوره انتظار را طی می کنند و پس از تخلیه فروشندگان معاملات در همین محدوده ها طبیعی خواهد بود و با توجه به اخبار مختلف نوسان را شاهد خواهیم بود.

البته بحث رد کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مجلس هم می تواند بر بازار تاثیرگذار باشد. با توجه به افزایش سقف بودجه و هدفگذاری دلار ۱۷ هزار ۵۰۰ تومانی به عنوان مبنای تسعیر نرخ ارز به نظر می رسد رد این گزارش به معنای تمایل مجلس به کاهش سقف بودجه و برگشت به لایحه دولت باشد که درآن مبنای تسعیر ۱۱ هزار و ۵۰۰ لحاظ شده بود.

بنابراین از این موضوع می توان به کاهش انتظارات تورمی برای بودجه ۱۴۰۰ داشت. از سوی دیگر برخی فعالان بازار نیز رد کلیات را به عنوان یک مشکل و محل اختلاف و بلاتکلیفی دانسته و از آن به نفع رشد قیمت ها استفاده می کنند. این در حالی است که مناسبت ها تاثیر موقت و زودگذری بر بازار طلا خواهند داشت ضمن اینکه با وجود افت قیمت ها هنوز قدرت خرید مردم جهت استفاده از طلا در مناسبت ها از قدرت کافی در جهت تاثیر پایدار برخوردار نیست.

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.