صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / حساسیت بازارها به اخبار سیاسی
حساسیت بازارها به اخبار سیاسی

حساسیت بازارها به اخبار سیاسی

جمال رزاقی

بازارهای داخلی پس از کاهش چند روزه، در هفته منتهی به ۱۰ بهمن ماه دوباره سیر افزایشی را در پیش گرفتند. در مقطع کنونی شرایط اقتصاد کلان کشور به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی و وقایع داخلی و خارجی بوده و نااطمینانی گسترده در بازارها حکمفرما شده است.

در دو روز ابتدایی هفته منتهی به ۱۰ بهمن ماه بازار دلار با رشد ۳.۷ درصدی به ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان رسید. سکه نیز در روز یکشنبه با یک خیز ۲.۹ درصدی قیمت ۱۰ میلیون و ۷۳۰ هزار تومانی را به ثبت رساند. در روز سه شنبه این دو دارایی با یک افت مواجه شده و تقریبا به قیمت روزهای ابتدایی هفته رسیدند و در نهایت در پایان هفته افزایش یافتند. دلار و سکه در هفته گذشته به ترتیب رشد ۳.۷ و ۲.۳ درصدی را به ثبت رساندند. یکی از دلایل این نوسان در بازار دلار و سکه غیرقابل پیش بینی بودن روند قیمتی این دو دارایی و افزایش ریسک خرید و فروش می باشد. در چنین شرایطی که بالا بودن دامنه نوسان قیمت ها باعث افزایش نااطمینانی و ناتوانی در تصمیم گیری فعالان اقتصادی شده است، بسیاری از فعالان خرید و فروش را به تعویق انداخته اند. البته در این شرایط برخی فعالان سود بردن از شرایط نوسانی قیمت های رفت و برگشتی وارد بازار شده اند.

انتظار می رود تا پایان جاری بازدهی و جهت قیمتی بازارها به شدت تحت تاثیر اخبار داخلی و خارجی قرار داشته باشد و حتی کمی بیشتر و تا زمان انتخابات ریاست جمهوری کشور. شاهدی بر این مدعا افت ۴۵۰ تومانی قیمت دلار و ۴۰۰ هزار تومانی سکه در روز سه ­شنبه با اعلام خبر تمایل دولت جدید آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران در آینده نزدیک بوده و در سویی دیگر سخنان وزیر امور خارجه درباره متوقف شدن اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران در ۲۱ فوریه عامل جهش قیمت ها در روز چهارشنبه می باشد. براساس تحلیل ها چنانچه درمورد مذاکره ایران و آمریکا و وضعیت لایحه FATF اتفاق خاصی رخ ندهد، انتظارات تورمی می تواند منجر به روند صعودی قیمت ها گردد.

شاخص سهام که در هفته منتهی به ۳ بهمن ماه به دلیل جو روانی ناشی از کاهش دلار و نگرانی سهامداران از تداوم افت قیمت ها، افت ۳.۷ درصدی را به ثبت رسانده بود، در هفته گذشته با رشد ۲ درصدی مواجه شد. در اولین روز هفته گذشته شاخص سهام با رشد ۳.۲ درصدی از مرز ۱ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد عبور کرد و از روز یکشنبه مجددا نزولی شده و در آخرین روز کاری بورس به ۱ میلیون و ۲۰۷ هزار واحد رسید. به نظر می رود با توجه به گزارش ۹ ماهه مطلوب بیشتر صنایع و کاهش نااطمینانی در مورد نرخ دلار، احتمال رشد ارزش سهام وجود دارد. به گفته برخی تحلیلگران بازار سرمایه بازنگری در قوانین و مققرات زائد و جلوگیری از دخالت در قیمت گذاری می تواند اعتماد از دست رفته سهامداران را بازگرداند. در شرایط کنونی معاملات از الگوی مشخصی پیروی نمی کند و متغیرهای سیاسی و تاثیرگذاری آنها بر اقتصاد کلان به شدت بازار بورس را تحت تاثیر قرار داده است.

در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه قیمت انواع نفت در دامنه محدودی نوسان داشت. افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و نگرانی ها از بهبود اقتصاد جهانی و چشم انداز تقاضا از عوامل مهم افت قیمت نفت می باشد. اگر چه گزارش هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر وجود کمترین میزان ذخایر نفت از ماه مارس گذشته تا کنون، احتمال رشد قیمت ها را افزایش داده است.

در هفته منتهی به ۲۹ ژانویه قیمت هر انس طلای جهانی رو به کاهش نهاد و از ۱۸۵۰ دلار پایین تر رفت. با افزایش احتمال تصویب بسته محرک مالی جدید و پیشنهاد کمک ۱.۹ تریلیون دلاری دولت جدید آمریکا برای ترمیم اقتصاد ناشی از آسیب های کرونا، احتمال جهش قیمت طلا به دلیل این دست سیاست های انبساطی افزایش یافته است. همچنین جهش ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ عاملی برای رشد قیمت جهانی طلا خواهد بود.

قیمت بیت کوین در هفته منتهی به ۲۲ ژانویه افت ۱۸.۷ درصدی- کاهش تقریبی ۷۳۰۰ دلاری- را به ثبت رسانده بود و به گفته تحلیلگران حباب این رمزارز تا حدودی تخلیه شد. در هفته گذشته این ارز دیجیتال با رشد ۱.۸ درصدی از مرز ۳۲ هزار و ۷۰۰ دلاری عبور کرده و روند باثبات تری را تجربه نمود. با آغاز فعالیت بایدن و احتمال تصویب بسته های مالی بیشتر و در ابعاد بزرگ تر و در نتیجه افزایش تورم انتظاری، احتمال تدوام رشد قیمت بیت کوین همچنان وجود دارد.

ادامه افزایش شمار مبتلایان به بیمای کووید ۱۹ و اعلام قرنطینه در بسیاری از کشورها نگرانی از بهبود اقتصاد جهانی را بیشتر نموده و همین امر باعث اصلاح قیمت فلزات پایه در سومین هفته پیاپی گردیده است. این در حالی است که ابتدای سال جاری میلادی قیمت فلزات پایه تحت تاثیر تضعیف ارزش دلار، روی کار آمدن بایدن و تقویت تصویب بسته های محرک مالی، آغاز واکسیناسیون و ادامه سیاست های انبساطی بانک مرکزی قیمت فلزات روند افزایشی پیدا کرده بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.