صفحه اصلی / اسلایدر / آشفته بازار قیمت تخم مرغ
آشفته بازار  قیمت تخم مرغ

تخم مرغ به اندازه کافی عرضه نمی شود

آشفته بازار قیمت تخم مرغ

کسب و کار نیوز- در حالی مدتی است که قیمت تخم مرغ به صورت بی سابقه ای افزایش یافته است که فعالان بازار اعلام کرده اند که نرخ گذاری تحم مرغ در دولت و با دخالت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت انجام می شود. به گفته تولیدکنندگان باسابقه تخم مرغ بازار این کالا متولیان بسیاری دارد که در حوزه قیمتگذاری ورود کرده اند و همین امر به علاوه عدم صرفه اقتصادی تولید این کالا موجب شده تا قیمت تخم مرغ حتی به شانه ای 50 هزار تومان هم برسد. در حالی که قرار است در میادین میوه و تره بار هر شانه تخم مرغ به قیمت 14 هزار تومان یعنی همان نرخ دولتی تعیین شده به فروش برسد گزارش خبرنگار کسب و کار از میدان میوه و تره بار ستارخان حاکی از فروش هر شانه تخم مرغ به قیمت 31 هزار تومان است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه هدایت اله اصغری مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن از توزیع تخم مرغ در میادین میوه و تره بار تهران خبر داد و گفت: بنابر هماهنگی های صورت گرفته قرار است تخم مرغ در سایر استان ها عرضه شود که با این وجود طی یک تا ۲ هفته آینده بازار به امنیت خاطر می رسد. وی افزود: با توجه به عرضه تخم مرغ های بسته بندی با نرخ های بالا، پیشنهاداتی دادیم که بسته های ۳۰ عددی تخم مرغ های بسته بندی شیرینگ پک شده با نرخ ۳۶ هزار تومان عرضه شود که قرار است این نرخ ها اعلام شود و با این وجود دیگر خبری از عرضه هر شانه تخم مرغ با قیمت ۴۸ هزار تومان وجود ندارد.

اصغری از افزایش قیمت جوجه و پولت خبر داد و گفت: گرچه بازار نهاده های دامی روبه بهبود است، اما تاحدودی مشکل در بخش تامین جوجه یکروزه وجود دارد که با رفع این‌بحران به نظر می رسد مشکل خاصی در تولید نداشته باشیم.این مقام مسئول درباره تاثیر معدوم سازی طیور بر بازار تخم مرغ بیان کرد: با توجه به عملکرد مناسب سازمان دامپزشکی در مهار و کنترل بیماری پیش بینی می شود که با استمرار این روند، بیماری خیلی اشاعه پیدا نمی‌کند.وی متوسط تولید ماهیانه تخم مرغ را ۸۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: با توجه به مشکلات عدم تامین نهاده در زمان مقرر یا کیفیت نهاده های تولیدی، مرغداران مجبور به تامین‌نهاده های جایگزین بودند که از نظر پروتئین و انرژی نتوانست نیاز مرغ را تامین کند و همین امر منجر به کاهش تولید ۶ تا ۷ هزار تنی تولید شد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن سرانه مصرف تخم مرغ را به ازای هر نفر ۱۱ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: با احتساب تولید داخل مازاد ۵ تا ۱۰ هزار تنی داریم که این میزان به بازارهای هدف صادر می شد که با ممنوعیت صادرات، این میزان در بازار داخل توزیع می شود و بخشی از خلاها را پوشش می دهد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی عرضه تخم مرغ با بسته بندی ۶، ۹ و ۱۵ تایی باعث افزایش قیمت شده است که دولت تا اطلاع ثانوی نباید بگذارد تخم مرغ با بسته بندی های ۶ و ۱۵ تایی عرضه شود چرا که اقتصادی ترین تخم مرغ برای خانوار تخم مرغ شانه ای ۳۰ تایی است و تازمانیکه لوکس فروشی شود، بازار به ثبات نمی رسد.اصغری با بیان اینکه کیفیت تخم مرغ با یکدیگر تفاوتی ندارد، گفت: گرچه اظهاراتی مبنی بر کیفیت تخم‌مرغ بر مبنای گرید a،b،c مطرح می شود، اما در صورت آنالیز کیفیت تخم‌مرغ هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد و به عبارت دیگر کیفیت تخم مرغ شانه ای ۱.۷۰۰ با ۲ کیلویی تفاوت ندارد و این اظهارات تنها عوام فریبانه است.

تولید تخم مرغ صرف ندارد

ناصر نبی پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار

در حال حاضر یکی از دلایل افزایش قیمت تخم مرغ رشد عرضه و تقاضا است. در کنار رشد عرضه و تقاضا به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی تولید تخم مرغ بسیار کاهش یافته و عرضه کم شده است. به عبارت دیگر تولید زیادی نداریم در حالیکه زمانی صادرات تخم مرغ هم داشتیم. صادرات در روز به ۲۰۰ تن می رسید که در برخی موارد به صادرات حتی ۵۰۰ تن هم رسیده بود. اما در شرایط فعلی در استان تهران از ۱۶ میلیون ظرفیت کمتر از ۲۵ درصد توان تولید وجود دارد. بسیاری از واحد‌های تولید کننده تخم مرغ در تهران با ظرفیت کمتر از ۲۵ درصد فعالیت می‌کنند این موضوع به دلیل عدم تناسب هزینه‌های تولیدی با قیمت‌های مصوبه است.

متاسفانه در این شرایط دولت هم در قیمت گذاری دخالت می کند. وزرات جهاد و وزارت صمت هم دخالت می کنند. این حوزه متولی زیاد دارد. نیاز امروز بازار این است که دولت از این بخش خارج شود. خارج هم نمی شود باید رقمی را که اعلام می کند پس از آن از حوزه خارج شود و بازار را رها کند. در حالی ۱۶ هزار تومان قیمت تمام شده تولید تخم مرغ است که دولت ۱۴ هزار تومان برای آن نرخ گذاری کرده است.

به هر ترتیب علت اصلی کاشه تولید و عدم تمایل تولیدکننده تخم مرغ به تولید عدم صرفه اقتصادی است. نهاده ها بسیار گران است و  ذرت و سویا سهمیه بندی شده است. از زمان ثبت سفارش خوراک مرغ در بازارگاه تا زمانی که به دست تولید کننده می رسد بسیار فاصله می افتد. تامین نهاده‌های دامی محدود به سویا و ذرت است، این دو قلم نیز در سامانه بازارگاه با تاخیر فراوان به دست تولیدکننده می‌رسد. یعنی با وجود ثبت نام نهاده در سامانه بازارگاه، اما خبری از عرضه نیست که با ادامه این روند مرغدار قادر به تولید نخواهد بود. از سوی دیگر بقیه اقلام مورد نیاز برای خوراک دام‌ها با افزایش ۳۰۰ درصدی مواجه است. با این شرایط دولت با قیمت گذاری دستوری به دنبال تثبیت قیمت‌ها است، قیمت مصوب برای فروش با قیمت واقعی فاصله دارد. دو نرخی شدن تخم مرغ باعث مشکلات فراوانی در بازار شده است و با وجود افزایش ۳ برابری عرضه نسبت به مدت مشابه، به دلیل همین مشکلات تخم مرغ‌های عرضه شده سر از بازار آزاد در می‌آورد.

از طرفی دیگر واکسن های مرغ تا ۷ برابر افزایش داشته است. در حالی در سال گذشته در همین ایام واکسن ۱۸۰۰ تومان بود که در حال حاضر ۱۰ هزار تومان شده است. مهم تر از همه کارتن شانه تخم مرغ و گرانی های مرتبط با آن است. امروز شانه تخم مرغ گرانتر از خود تخم مرغ شده است. در حالی که سود برخی مرغداران در گذشته حتی از شانه های تخم مرغ نیز تامین می شد اما امروز یک کارتن خالی حدود ۸ هزار تومان است که این کارتن ۷ تا بسته شش تایی تخم مرغ می دهد. قیمت کارتن، شانه، ریز مغذی و مکمل ها لحظه ای تغییر می کند و مرغدار نمی داند که برای تامین نیاز خود چه باید کند. البته قاچاق هم مزید بر علت شده است. طی روزهای گذشته ۳۷ تن تخم مرغ در حال قاچاق به عمان بود که وقتی به سمت عمان می رود، به عراق هم‌تخم‌مرغ های تنظیم بازار ورود می کند.

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …