چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / چرا خطوط تولید کنسرو تعطیل شدند؟
چرا خطوط تولید کنسرو تعطیل شدند؟

عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران تشریح کرد

چرا خطوط تولید کنسرو تعطیل شدند؟

کسب و کار نیوز - عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران می گوید: مشکل تامین قوطی برای روغن، رب، انواع کنسروها و کمپوت در حالی خبرساز شده که نخستین عامل آن به چرخه توزیع آن در بورس کالا برمی گردد.

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا امیدوار تجریشی گفت: راه اندازی بورس کالا به این منظور بود که چرخه توزیع ورق برای شرکت های قوطی سازی به صورت عادلانه و منظم باشد تا شرکت های تولیدی دچار مشکل نشوند؛ اما در حال حاضر تولیدکنندگان یا همان شرکت های فولادی می خواهند قیمت را بالا ببرند و به همین منظور ورق فولادی را قطره چکانی به بورس کالا ارائه می کنند؛ اینجاست که سیستم نظارتی باید ورود کند. در حال حاضر قیمت آهن در کشور ما بسیار بالاست. با توجه به اینکه ما خود تولیدکننده هستیم یعنی مواد معدنی را خودمان استخراج می کنیم قیمت تمام شده این محصولات برای ما خیلی گران نیست. در حال حاضر انحصار در چرخه محصولات فولادی منجر به گرانی این اقلام شده است.

عضو هیات امنای خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران ادامه داد: داستان از زمانی آغاز می شود که این محصولات در بازار به دست انحصارکنندگان گران می شود و زمانی که به دست شرکت های تولید مواد غذایی می رسد آن تولیدکننده مجبور است آن را گران بخرد این در حالی است که سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اجازه افزایش قیمت محصول تولیدی را به تولیدکننده نمی دهد. بنابراین خیلی از تولیدکنندگان چون نمی توانند افزایش قیمت کالا بدهند و سازمان حمایت (که نه حمایت از مصرف کننده می کند و نه حمایت از تولیدکننده) نمی گذارد قیمت کالا بالا برود. بنابراین بسیاری از شرکت های تولیدی مجبور می شوند تولید را متوقف کنند. چطور شرکت تولید قوطی می تواند افزایش قیمت بدهد و ورق آهن می تواند گران شود ولی تولیدکنندگان مواد غذایی نمی توانند افزایش قیمت داشته باشند؟ پس این تولیدکننده ترجیح می دهد تولید نکند. تعادل و توازن در بازار ما به دلیل نبود تعادل و توازن در قوانین، وجود ندارد. سازمان حمایت اجازه نمی دهد قیمت رب گوجه فرنگی بالا برود؛ اما قیمت گوجه فرنگی، بنزین و قوطی بالا رفته است. نمی شود که قیمت محصول بالا نرود. قیمت برخی کالاهای اساسی ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است؛ اما قیمت کالای دیگر بالا نمی رود. با این روند این گونه نمی شود مدیریت کرد. بورس کالا هم تنها به محلی برای داد و ستد تبدیل شده است و نظارتی بر آن نیست. اگر نظارت را به دست خود تولیدکننده و مصرف کننده یا تشکل های بخش خصوصی بدهند بهتر نظارت می شود تا نظارت در دست سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشد. بورس کالا هم باید در این قضیه ورود کند تا این تعادل برقرار شود.
نکته دوم اینکه این قضیه می تواند یک بازی روانی برای افزایش قیمت باشد. در کشور ما بحران سازی از موارد کوچک کار برخی مخالفان و دلالان است. هیچ جای دنیا نمی بینید که هیات دولت برای قیمت تخم مرغ، مرغ و تن ماهی تصمیم بگیرد. گاهی دلالان از این ترفند برای نشان دادن کمبود استفاده می کنند تا قیمت ها را بالا ببرند. به هر حال ما در مدیریت این گونه موارد نمره منفی گرفتیم و نتوانستیم چنین بحران هایی را مدیریت کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.