صفحه اصلی / اصناف / بازار / نظر کارشناسان و فعالان حوزه برند در مورد تغییر نشان کافه بازار
نظر کارشناسان و فعالان حوزه برند در مورد تغییر نشان کافه بازار

نظر کارشناسان و فعالان حوزه برند در مورد تغییر نشان کافه بازار

«بازار» فروشگاه برنامه و بازی موبایلی و ارائه‌دهنده ی رایگان ویدئو، فیلم و سریال، در آستانه‌ی ده سالگی از نشان (لوگو) جدید خود رونمایی کرد. این تغییر لوگو با واکنش‌های گوناگونی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد. «دنیای برند» بر آن شد تا در راستای مسئولیت اجتماعی خود نظر کارشناسان و مسئولان برند در حوزه‌های مختلف را به این تغییر لوگو جلب کند و با انجام پژوهشی بر پایه‌ی تعاریف اصول برند، زاویه‌های مختلف این تغییر را موشکافی کند. آنچه در ادامه خواهید خواند، زوایای متنوعی از تغییر این نشان است.

محسن غلام‌پور

مدیرمسئول رسانه دنیای برند

https://www.instagram.com/gholampour.mo

قبل از هرچیز، از همهی دوستان و بزرگوارانی که محبت کردند و نسبت به این تغییر، نظر خود را بیان کردند، کمال تشکر دارم. «دنیای برند» به عنوان رسانه‌ای در حوزهی برند تلاش دارد با حمایت خود از برندهای ملی بتواند برای ارتقای برندهای کشور عزیزمان ایران گامی مؤثر بردارد.

در این پرونده سعی کردیم به بررسی ابعاد این تغییر بپردازیم و این پرونده را برای برندهایی که شاید در آینده تغییراتی را داشته باشند جمع‌آوری کنیم.

من هم به شخصه آرزوی توفیق برای این برند قدیمی ایران عزیزمان دارم و امیدوارم بتوانند مسیر جدید را ثابت‌قدم‌تر از قبل طی کنند.
محسن شیخها

رئیس ارتباطات دیجیتال همراه اول و مشاور تبلیغات

https://www.instagram.com/mohsen.sheikhha

واقعاً رفرش برند یا ری‌برندینگ (Rebranding) یا تعاریف مختلف در این حوزه، ترندی است که برای برندهای مختلف بعد از گذشت چند سال وجود دارد و باید دلایل محکمی هم داشته باشد و تغییردادن لوگو بدون هیچ پیام یا وعده‌ای هیچ فایده‌ای ندارد.

باید تصدیق کرد که «کافه‌بازار» بر اساس وعده و تغییر این کار را انجام داده است و فقط مارکت بازی یا اپلیکیشن اندروید نیست و در حال حاضر VOD را دارد و سرویس‌های دیگری را اضافه کرده است و احتمالاً پلن‌هایی را هم پیشِ‌رو دارد که به‌زودی کار می‌کنند. پس این تغییر مختصر برند پشت سرش تغییری در پلتفرم وجود دارد و این کار و مسیر درستی است.

بعضی اوقات برندی لوگو و نشان یا رنگ خودش را عوض می‌کند ولی در نهایت، تغییر در برند خود ندارد یا کیفیت همان بوده یا خدمات مشتری مثل قدیم است. پس استراتژی درستی بوده است و من مصاحبۀ آقای حبیب‌الله را خواندم و نظرم این است که درست بیان کردند و فقط رفرش برند است و این پیام را می‌دهند که ما به‌روزتر، منعطف‌تر، دیجیتالی‌تر و گسترده‌تر هستیم و همه این‌ها را در لگو تصحیح کردند؛ یعنی همان سبد حصیری رنگ قدیمی را به سبد دیجیتالی‌تر و به‌روزتر تبدیل کردند و به نظرم درست است.

هوشمندی دیگری که بعضی برندها انجام می‌دهند، در هویت بصری خود تغییر ایجاد می‌کنند؛ تغییراتی که دیگر برای مشتری یا مخاطب مشخص نیست و این کار اصلاً درست نیست. برای نمونه، تغییرات لوگوی اینستاگرام را ببینید، حتی رنگش خیلی عوض شده ولی باز شما می‌فهمید که اینستاگرام است؛ یعنی آن جوهره ثابت است.

و خداروشکر این دوستان هم در همین مسیر رفتند و تغییرات عجیب و غریب انجام ندادند؛ مانند برند درسا تغییرات ایجاد نکردند که خیلی سروصدا کرده و انتقادات زیادی به آن بوده است.

عموماً برندها با لانچ محصول یا ارائۀ جدید یا رونمایی سرویس جدید، تغییر لوگوی خود را معرفی می‌کنند؛ نه با همراه‌شدن با مسابقۀ بزرگ و… . در هر صورت، بهتر بود با کمپینی همراه بود که تعامل هم بیشتر می‌شد و مردم هم بیشتر توجه می‌کردند.

 الان مثلاً «کافه‌بازار» بیلبورد بزند که من لوگوام تغییر کرده است، نظرات خاصی به دنبال نخواهد داشت ولی اگر این را همراه می‌کرد با کمپین یا حتی مسابقه‌ای، تعامل بیشتر و جلب‌نظر بیشتری ایجاد می‌کرد.

به نظرم تنها مسئله‌ای که وجود دارد همین است و به نظرم خیلی بی‌سروصدا و خنثی و بدون تعامل جلو رفته و در نهایت نظرم مثبت است.

 

دکتر سهیل نجات

پژوهشگر برند و مدیر بازاریابی در گروه صنعتی میهن

https://www.instagram.com/soheilnejat

درباره تغییر لوگوی «کافه‌بازار» که به تازگی انجام شده، بحث زیاد است. برخی‌ها از آن به عنوان ری‌برندینگ (Rebranding) و برخی دیگر به عنوان تازه‌سازی برند (Brand Refreshing) یاد می‌کنند.

به هر حال هر تغییری بی‌دلیل نیست، مخصوصاً در حوزه کسب‌وکار که اگر بدون برنامه و دلیل خاصی به سمت تغییر برویم، ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری متحمل شویم.

امروزه کسب‌وکارها اهمیت برند و برندینگ را درک کرده‌اند؛ ولی اینکه در این راه چقدر موفق بوده‌اند، مشخص نیست؛ هرچند با بررسی فعالیت‌های برندینگ سازمان‌ها و شرکت‌های ایرانی می‌توان گفت جز تعداد محدودی از شرکت‌ها، بقیه فعالیت برندینگ مناسبی ندارند.

درباره ری‌برندینگ (Rebranding) هم می‌توان گفت دلایل مختلفی دارد؛ به عنوان مثال، تغییر ماهیت محصول، ورود به سگمنت‌های جدید، طراحی یک هویت برند جدید، معرفی یک شخصیت برند جدید، نشان‌دادن به‌روزبودن و گاهی اوقات هم به‌ دلیل تقلید کورکورانه رخ می‌دهد.

اینکه علت تغییر لوگوی «کافه‌بازار» چه چیزی بود، اطلاع دقیق وجود ندارد؛ به جز پاره‌ای توضیحات.

از نظر بنده به این نقل‌قول چند سؤال و نکته وارد است:

۱. آیا جامعه مخاطبان تغییر کرده است و مخاطبان ۱۰ سال پیش با مخاطبان امروز تفاوت دارند؛ حداقل از نظر دانش حوزه دیجیتال؟

۲. تعریف هویت بصری از نظر دوستان چیست؟ آیا رنگ جزئی از هویت بصری (Visual Identity) نیست؟ قالب سبد فعلی با سبد قبلی تفاوت دارد، به عنوان مثال سبدی با یک دسته! آیا هنوزم می‌توانیم بگوییم هویت بصری تغییر نکرده است؟

۳. «کافه‌بازار» چه کارهایی برای متوجه‌کردن ۴۴میلیون مخاطب از تغییر لوگوی خود کرده است؟ آیا همه این ۴۴میلیون مخاطب ویژگی‌های مشخصی دارند؟ آیا پیام کودینگ‌شده در لوگوی جدید را به یک روش دیکود خواهند کرد؟

۴. علت استفاده از رنگ سبز چیست؟ هدف خاصی داشته‌اند یا تقلیدی بوده از سایر برند‌ها؟

۵. رفتن به سمت یک طرح فلت و گرادینت به امری معمول در طراحی لوگو تبدیل شده است و می‌توان دید برندهایی مثل اینستاگرام و سایر برندهایی که در پلتفرم شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، به این سمت رفته‌اند؛ اما علت خاصی داشته و این برند‌ها کاملا ری‌برندینگ (Rebranding) انجام داده‌اند؛ زیرا حوزه و سگمنت فعالیت‌های خودشان را گسترش داده‌اند. چیزی که ما از مسئولان «کافه‌بازار» می‌شنویم،  «فقط یک تازه‌سازی برند» است و اعتقادی به ری‌برندیگ ندارند.

نکته دیگر از این تغییر لوگو، تداعیاتی است که از لوگوی جدید شکل می‌گیرد. اولین تداعی، یک کلاه سربازی است. درست است که لوگوتایپ دچار تغییر نشده، اما تغییر رنگ حصیر بافتنی که تداعی‌گر بازار و خریدکردن بوده به‌طور کامل این تداعی را از بین برده است.

رنگ سبز تداعی‌گر فعالیت‌های دوستدار محیط‌زیست است؛ اما صرفاً با رنگ نمی‌توان این‌ موضوع را القا کرد‌؛ مگر اینکه یک برند واقعاً درگیر فعالیت‌های CSR شود.

در انتها، احساس بر این است که صاحب‌نظران و فعالان حوزه، برندینگ، تبلیغات و طراحی روی خوش به این تغییر نشان نداده‌اند و ایراداتی را بر این تغییر وارد می‌کنند و به نظرم این ایرادات به‌جا هستند.

امیدواریم حوزه برندینگ ایران از بخش ریتیل، خدمات تا صنایع سنگین و فناوری بالا (High Tech) به برندسازی و اثرات آن باور داشته باشند و با انتخاب افراد مناسب با دانش و تجربه غنی در حوزه برندینگ، گام‌های موفقی در این راه بردارند

هومن خطیبی

مدیر برند تیپاکس و مشاور ساخت، توسعه و استراتژی برند

https://www.instagram.com/hooman.khatibi_business

از نظر بنده دربارۀ لوگو و لوگوتایپ «کافه‌بازار»، این ری‌برند نیست. از نظر من مفهوم ری‌برند مفهومی از درون به بیرون است و باید مناسبات درون سازمان با توجه به ارزش‌های کلیدی، جوهر برند و جایگاه برند تغییراتی داشته باشد و سپس از لحاظ بیرونی به لوگو انتقال پیدا کند. آنچه من در مطالب نشرداده‌شده توسط بازار خواندم، این طور نیست. به نظرم برنامه‌ریزی وجود نداشته است. به نظر بعد از ده سال کار تصمیم گرفتند روح تازه‌ای به برند بدهند و به اصطلاح برند را جوان کنند و تصویر جدیدی ارائه دهند. به نظر بنده با این تغییر کاربر وفادار خودشان را از دست نمی‌دهند و هیچ تأثیری در تصویر ذهنی مخاطب نخواهند داشت. ساختار تصویر را به سمت مینیمال‌شدن برده و سادگی را به عنوان دستورالعمل به‌کار برده‌اند و نمی‌خواهم قضاوت کنم که این دیزاین خوب هست یا خیر.

ولی دراصل، خواسته تصویر شفاف‌تری برای برند ایجاد کند و خودش را همگون کرده با استراتژی‌اش و هویت برندش را منطبق کرده با ذات کسب‌وکارش.

با توجه به تمرکز بازار در نشر اپلیکیشن‌ها، استفاده از این فرم ساده و استعاری کار غلطی نیست؛ آن طور که بیان شده است، طبیعتاً بعد از ده سال کار تغییرات عمده‌ای ایجاد کردند و این تغییرات در طی مدت زمانی اتفاق افتاده است؛ بخشی بر اساس تجربۀ مشتری و بخشی بر اساس ساختار پیشرفت اپلیکیشن صورت گرفته و آن چیزی که انجام شده، تغییرات با هدف ری‌برند انجام نشده است.

به هر حال تصویر گذشته به تصایر امروزی و مینیمال تغییر کرده است و این می‌تواند خوب باشد.

محمدرضا صدقیـانی فر

استراتژیست

https://www.instagram.com/sadaghianifar

لوگو، حلقۀ ارتباط سازمان با مشتری

تغییر، تعدیل یا اصلاح نشان‌ها و علامات تجاری در شرکت‌ها و سازمان‌ها، خبر از سیاست‌های جدید می‌دهد و شرکت‌های گوناگون در سراسر جهان، در مقاطع زمانی مختلف اقدام به این تغییرات می‌کنند. هرچند تعداد چنین تغییراتی در میان شرکت‌ها خیلی گسترده نیست و به علت ریسک بالای آن، اتفاقی نیست که بتوان هرروزه شاهدش بود.

 ازآنجاکه نمادهای تجاری و سازمانی بیانگر و حامل بار هویتی سازمان هستند، باید پیام اصلی سازمان را منتقل کنند:                                                                                                                            

* آیا سازمان هویت خویش را تغییر داده یا صنعت خود را ترک کرده و وارد صنعت جدیدی شده است؟

* آیا با حفظ هویت و اصالت خود، رویکردهای جدید و مدرن‌تری را در پیش گرفته است؟                                   

* آیا به جغرافیای جدیدی از تجارت وارد شده یا طبقۀ جدیدی از مخاطبان را هدف گرفته است؟ و. . .  .

در دهه‌های اخیر، از معروف‌ترین تغییرات در عین حفظ چهرۀ اصلی، می‌توان از آخرین تغییرات لوگوی شرکت پژو در سال ۲۰۱۰ نام برد. در پی استراتژی جدیدی که پژو با هم‌افزایی با سایر شرکت‌های طراحی و اتومبیل‌سازی برای تضمین بقا و حفظ توان رقابت در اقتصاد اطلاعات و ظرافت‌های آن در پیش گرفته بود، با حفظ ظاهر اصلی لوگو، زاویه‌های تیز کناره‌های علامت را به منحنی تغییر داد و با اعلام ورود به عرصۀ جدیدی از طراحی مدرن ایرودینامیک و ارائۀ چهره‌ای کاربردوست و مهربان‌تر، سعی کرد خود را به صف شرکت‌های پیشتاز در این عرصه نزدیک‌تر نماید.

                                                                                     

مشابه این تغییرات را شرکت رنو نیز در سال ۲۰۰۴، با نرم‌کردن زوایای کناری لوگوی منشوری خود و حذف خطوط ریز موازی و ارائۀ سطحی صیقلی و یکدست، به عنوان نمادی از همگنی و شفافیت ارائه داد. رنو نیز با تملک شرکت رومانیایی داچیا و ورود به تولید کلاس جدید از اتومبیل‌های شهری سبک crossover، استراتژی جدید خود مبنی بر ورود یکپارچه و متنوع به بازار خودروهای با قیمت مناسب برای طبقۀ متوسط را در ابعاد جهانی در پیش گرفت.   

                                 

در مقابل این دو، شرکت سونی که آن هم تصمیم به انجام اصلاحاتی در لوگوی خود، برای اعلام ورود گسترده به دنیای فرادیجیتال داشت، در پی سیاست‌های محافظه‌کارانۀ مدیران ارشد خود، اصلاحات را تا حد بحث در تغییر اندازۀ نوشتار (فونت) تقلیل داد که نهایتاً آن تغییر نیز به انجام نرسید؛ چراکه مدیران ارشد سونی بر این باور بودند که این تغییرات، مغایر با تصویری است که مشتریان این شرکت طی دهه‌های متمادی، از شرکت و هویت آن در ذهن خود ساخته اند. این مقاومت در تغییر، البته بر زمینه‌ای استراتژیک استوار بود؛ شاید کوچک‌کردن فونت لوگو، نمایشی از مینیمالیسم و حس چابکی و کارایی بیشتر ارائه می‌داد ولی ممکن بود این تصور را نیز پدید آورد که سونی با کوچک‌سازی خود، از بازارهای جهانی عقب‌نشینی کرده یا به مقیاس رشد جهانی رشد نکرده است و کوچک‌تر به‌نظر می‌رسد که این امر با غرور شرکت‌های ژاپنی و حفظ سهم بازار گسترده و اعتماد شرکای تجاری این شرکت سازگار نبود. به همین منوال، بزرگ‌ترکردن فونت نیز می‌توانست به بزرگ‌ترشدن و قوی‌ترشدن تجاری و تکنیکی سونی مهر تأیید بزند، اما می‌توانست به عنوان نماد مبارزه‌جویی و رفتار تهاجمی این شرکت تعبیر و موجب تحریک رقبا شود که این امر نیز با سیاست‌های حفظ آرامش و نفوذ در بازار در حجم کلان، همزمان با دوری از تنش در شرکت سونی تضاد دارد.

اخیراً «کافه‌بازار» نیز به عنوان بزرگ‌ترین یا یکی از بزرگ‌ترین مراجع موفق و شناخته‌شده، برای دسترسی کاربران اینترنتی به اپلیکیشن‌های کاربردی، اقدام به تغییر و اصلاح لوگوی خود نموده است. با توجه به زمان انجام این تغییر، هنوز برای اظهارنظر دربارۀ موفقیت یا عدم موفقیت چنین تغییری که طبعاً بر میزان موفقیت بازاری و مالی این گروه در آینده تأثیری بسزا خواهد داشت، زود است و اعتقاد نگارنده بر این است که سوای نقد و بررسی‌های کارشناسانه، باید اثرات این تغییر را در طول زمان و در بازار آزاد اندیشه‌های مصرف‌کنندگان رصد کرد و مورد ارزیابی قرار داد؛ اما اگر این تغییرات بتواند چند اصل از اصول بنیادین این کار را برآورده کند، می‌تواند به عنوان توجیهی در دفاع از عملکرد برای صاحبان، مشاوران و طراحان این تغییرات در گروه نرم‌افزاری «کافه‌بازار» به‌کار بسته شود:

از این اصول، سه اصل اول شامل: ۱- تبیین صنعت، ۲- کاهش هزینۀ جستجو، ۳- القای دسترسی و استفادۀ آسان، به علت شناخته‌شدن «کافه‌بازار» در سطح عمومی و داشتن مشتریان وفادار، شاید در این مقطع آنچنان محل بحث نباشد ولی اصول بعدی برای این ساختار اقتصادی پابرجاست:

اصل ۴ ارائۀ نمادی از رفتار اجتماعی: «کافه‌بازار» در ابتدا، سبد را برای لوگوی خود برگزید، ضمن احترام به منطق این گروه و نگاه به نتیجۀ فعلی کارکرد این لوگو که موفقیت نسبی بالایی را نیز به‌دنبال داشته، ولی این پرسش به عنوان رویکردی از تفکر استراتژیک باید همواره در ذهن دست‌اندرکاران «کافه‌بازار» جایگاه ویژه‌ای داشته باشد که تا چه زمانی تصویر سبد و نام کافه می‌توانند در کنار هم برای مخاطبان ارزش‌افزایی کنند؟ آیا زمانی خواهد رسید تا برای همگن‌نمودن بیشتر نام و لوگو، یکی از این دو عنصر به نفع دیگری کنار رود؟ پرسش استراتژیک دیگر اینکه تا چه زمانی سبد به عنوان المانی اجتماعی با کارکردی بالا وجود خواهد داشت؟ منظور این است تا اواخر دهۀ ۶۰ خورشیدی، سبد به عنوان ابزاری مصرفی‌کارکردی با شناخت اجتماعی گسترده دارای کارکردی فرهنگی نیز بود، به‌طوری‌که در تصاویر، فیلم‌ها و انیمیشن‌های بچگانه حضوری پررنگ داشت و بعضاً مرز تشخیص جغرافیای درآمدی و سبک زندگی در شهرها بخصوص تهران بود ولی امروز در مرز ورود به سدۀ جدید، چنین نمادی چه میزان از کارکردهای خود را داراست؟ بنابراین نمادی زنده و کاربردی است یا نمادی نوستالژیک و موزه‌ای؟

اصل ۵ انتقال مفهوم برای فراگیربودن: این لوگو تاکنون در جذب مخاطب، فراگیری اجتماعی بالایی داشته است ولی آیا با پابه‌عرصه‌نهادن نسل جدید کاربران اینترنتی و مصرف‌کنندگان اپلیکیشن‌های گوناگون، لوگوی فعلی در انتقال مفهوم و نمادپردازی جذاب برای فراگیرشدن میان مخاطبان موفق خواهد بود؟

اصل ۶ تداعی و به‌خاطرسپاری: نماد سبد نمادی است عام که مورد استفادۀ زیادی در صنعت خرده‌فروشی داشته و خواهد داشت؛ بنابراین «کافه‌بازار» باید به این موضوع نیز بیاندیشد که در آیندۀ نزدیک، نماد سبد چه میزان تداعی‌کنندۀ اپلیکیشن، دانلود، گوشی موبایل، سیستم‌عامل اندروید و نهایتاً «کافه‌بازار‌» خواهد بود؟ ازطرف دیگر، «کافه‌بازار» رنگ نماد خود را به سبز که در استانداردهای امروزی، نمادی ازصلح و سلامتی و آرامش است، تغییر داده است، در حالی‌ که صنایع مشابه در دنیا، از رنگ بنفش به‌ عنوان نماد خلاقیت و هوشمندی یا زرد به عنوان خوش‌بینی و تفکر پویا، بهره می‌برند. بنابراین باید در آینده دید آیا رنگ سبز می تواند تداعی‌کنندۀ نام و فعالیت این گروه خلاقه باشد یا «کافه‌بازار» همچنان از وزن نام خود، بدون تأثیری از رنگ جدید، بهره خواهد برد.

اصل ۷ روزآمدی: لوگو در بهترین حالت خود سعی دارد روزآمدی و انطباق خود با شرایط جدید را نشان دهد؛ همان‌گونه که مورد رنو و پژو نشان داد. دربارۀ لوگوی «کافه‌بازار» نیز این پرسش برقرار است که نماد جدید چه میزان روزآمدی و زیست تحت شرایط جدید و انتقال این خصوصیت به کاربران خود را منتقل می‌کند.

اصل ۸ آینده: پرسش دیگر اینکه آیا کاربران «کافه‌بازار» از مفهوم و رنگ منتقل‌شده، رویکرد «کافه‌بازار» به آینده را درک خواهند کرد؟ به بیان ساده‌تر، استفاده از عناصر و آیتم‌هایی که در نسل جدید و فردا تأثیر داشته یا خواهد داشت، به مخاطب این معنا را خواهد رساند که این نماد یا لوگو متعلق به سازمانی است که آینده را در نظر داشته و دربارۀ عناصر مسلط فکری و تکنیکی آینده فرهنگ‌سازی می‌کند. حال باید به این موضوع اندیشید که نماد سبد حصیری با زیبایی‌های نوستالژیکش که آن هم با رنگ جدید محو شده است (همان‌طور که در بیان اصل ۴ آمد)، نمادی به سوی گذشته خواهد بود یا آینده؟

اصل ۹ دوام (پویایی میان‌نسلی): و پرسش آخر اینکه لوگوی فعلی، همان‌گونه که در بالا به تکرار و تأیید آمد، می‌تواند نام، اهداف، فعالیت‌ها و چشم‌اندازهای «کافه‌بازار» را از نسل کاربران فعلی به کاربران فردا به‌راحتی انتقال دهد؟

 این پرسش‌ها گرچه با یکدیگر هم‌پوشانی دارند ولی تقویت‌کنندۀ یکدیگرند و استراتژیست‌های برند و طراحان لوگو و نمادهای سازمانی و تجاری با طرح جداگانۀ این پرسش‌ها و تطبیق آن‌ها، میزان همسویی رویکرد پیش‌ِرو در طراحی و تغییر و اصلاحات لوگو را قبل از ورود به بازار می‌سنجند.

حمید توکلی

نامولوژیست؛ مشاور انتخاب نام برند

https://www.instagram.com/hamidtavakoli_ir

حفظ تعادل در طراحی و انتخاب زمان مناسب تغییر لوگو

تغییر لوگوی «کافه‌بازار» مثل هر تغییر دیگری با واکنش‌های مثبت و منفی کاربران مواجه شده است. به نظر می‌رسد سه عامل در واکنش‌های منفی سهم بیشتری دارد:

۱٫ قدمت برند «کافه‌بازار»؛ طبعاً زمانی که برند در ابتدای مسیر است و مخاطبان کمتری دارد، تغییر لوگو، نام و سایر یادآورهای برند برای مخاطب حساسیت کمتری ایجاد می‌کند؛ اما ۱۰ سال حضور پیوسته در میان پرمخاطب‌ترین سرویس‌های آن‌لاین کشور، برای برند اینترنتی در ایران زمان بسیار قابل توجهی است.

۲٫ دورشدن از رنگ طبیعی؛ رنگ قهوه‌ای از رنگ‌های طبیعی سبد حصیری است. پذیرش رنگ طبیعی برای مخاطب، قابل پذیرش‌تر از سایر رنگ‌هاست.

۳٫ دورشدن از فرم طبیعی؛ ظاهر لوگوی جدید نیز از فرم طبیعی سبد فاصله گرفته، جزئیات بافت حذف شده و فرم سبد در بخش پایینی به شکل نیم‌دایره درآمده که تا حد کمی یادآور کلاه سربازی وارونه است.

مهم‌ترین نکتۀ مثبت در این تغییر لوگو، رعایت تعادل بین نوآوری و ثبات برند است. تیم طراحی ضمن تلاش برای ایجاد تغییراتی ملموس، تلاش نموده است به چارچوب کلی هویت بصری برند وفادار بماند:

۱٫ رنگ سبز برای «کافه‌بازار» رنگ جدیدی محسوب نشده و پیش از این نیز به طور قابل توجهی به عنوان رنگ برند در طراحی محصول «کافه‌بازار» مورد استفاده بوده است.

۲٫ هرچند رنگ و فرم تغییر کرده، اما «کافه‌بازار» در استفاده از سبد به عنوان لوگوی تصویری ثابت‌قدم مانده است.

۳٫ با وجود تغییرات لوگوی تصویری، لوگوتایپ «کافه‌بازار» تغییر ملموسی نداشته و ثباتش را حفظ کرده است.

دیگر ویژگی مثبت این تغییر، انتخاب زمان مناسب است. «کافه‌بازار» ابتدا روند تغییرات ملموس و قابل توجه در محصول را آغاز نموده و سپس دست به تغییر لوگو زده است. علاوه بر این، توجه به همزمانی با ۱۰سالگی این برند نیز نکتۀ مثبتی است که در اطلاع‌رسانی رسمی دربارۀ تغییر لوگو نیز به خوبی روی آن تأکید شده است. در مجموع، به نظر می‌رسد تغییر لوگوی «کافه‌بازار» نتیجۀ کاری تیمی و مبتنی بر برنامه بوده است.

 

دکتر بهروز ناصرالمعمار

کارآفرین سریالی و مشاور مدیریت

https://www.instagram.com/behrouz_naserolmemar

 لوگوی جدید «کافه‌بازار» از منظر هویت بصری، از لحاظ زمان‌بندی برای این تغییر زمان مناسبی انتخاب شده به دلیل اینکه به بلوغ خوبی رسیده است و افراد از آن شناخت خوبی دارند.

از منظر ضرورت انجام این کار، به دلیل اینکه مطالعات پایۀ برندینگ را نمی‌دانم، ترجیحاً اظهار نظر نمی‌کنم؛ چون در تغییر هویت بصری باید حتماً ضرورتی وجود داشته باشد.

به صورت کلی نسبت به کانسبت این تغییر می‌شود بیان کرد که لوگو مدرن‌تر شده است و این مدرن‌بودن با هویت این کسب‌وکار تناسب بیشتری دارد. از نظر رنگ، به نظرم انتخاب خوبی نیست و حدود ۱۰ برنامه (APP) مختلف با همین رنگ هست که در تلفن‌های همراه نصب است؛ در صورتی که از رنگ قبلی «کافه‌بازار» من هیچ برنامه‌ای نداشتم. این رنگ بسیار پراستفاده و پرمصرف و پرتکرار است و اگر من بودم کمی خاص‌تر رفتار می‌کردم نسبت به رنگ.

ولی تغییر به سمت فضایی که به Super App نزدیک بشود، خوب است. لانچ‌کردن هویت جدید و تلاشی که برای تبلیغ انجام می‌شود و احترامی که به مخاطب گذاشته می‌شود، از منظر معرفی لوگوی جدید بسیار موضوع مهمی است.

دکترمحمد اراکی‌تبار

خالق ارزش برند و استراتژیست

https://www.instagram.com/dr.m.arakitabar

درحقیقت برند «کافه‌بازار» یا بازار در آستانۀ ده‌سالگی با حدود ۴۴میلیون کاربر، تغییری ایجاد کرده که بر اساس بیان مدیر برند «کافه‌بازار»، این تغییر برای ایجاد حس بهتر است و تبدیل رنگ حصیری به رنگ سبز، در حالی که سبد را به عنوان المان خرید ثابت نگه داشته، می‌خواهد حسِ گشت‌وگذار جدیدی را در سبدی تازه با رنگ سبز القا کند. در واقع این تازه‌سازی است، همان‌طورکه گفته شد. اگرچه این پلتفرم در این ده سال در حال رفتن به سمت پلفتفرمی چندگانه پیش می‌رود، می‌توان گفت این تغییر مثبت است؛ البته در حال حاضر فقط تفکر این تغییر را بیان می‌کنم.

اساساً وقتی تغییری در برند رخ می‌دهد، نشان‌دهندۀ این است که تغییرات درونی اتفاق افتاده است و این تغییر برای این است که برای مخاطبان و مشتریان بیشتر دیده شود و باورپذیرتر باشد و برندی که ده سال با یک تصویر ساده در حال فعالیت بوده است، امروز با این تغییر اگر در هویت مفهمومی اتفاق افتاده، باید در هویت بصری هم دیده شده باشد و اینکه ما بگوییم این ری‌برندینگ (Rebranding) یا ری‌دیزاین (Redesign) یا تازه‌سازی برند است. درحقیقت حالا که «کافه‌بازار» این تغییر را انجام داده است، میتوانست آن را کامل‌تر کند. اینکه مدیر برند بیان کرده است سمت پلفترم چندگانه‌شدن حرکت کرده‌ایم، به احتمال زیاد تغییر فقط در هویت بصری برند نبوده و تغییر در هویت مفهومی برند داشته است یا پیشنهاد این تغییر از طرف بنده به این برند قدرتمند داده می‌شود.

برای ری‌برند ۳ محور اصلی باید در نظر گرفته شود:

اول اینکه مشتریان یا مخاطبان طی سال‌ها چه تغییراتی داشتند؛ از نظر تعداد، بینش یا باور و احساسات.

دوم اینکه محصول تغییری کرده است.

سوم اینکه در تجربۀ مشتری چه اتفاقی خواهد افتاد.

«کافه‌بازار» با بیان خود که ۴۴میلیون مخاطب دارد، نشان می‌دهد طی ده سال این مخاطب را به‌دست آورده، بنابراین نیازمند تغییر در استراتژی است. وقتی «کافه‌بازار» در خدمات هم تغییر ایجاد می‌کند، وقتی دو ضلع مشتری و محصول تغییر می‌کند،

سازمان هم باید تجربۀ جدیدی را برای مشتریان فراهم کند و متفاوت‌تر حتی. تغییر در هویت اصلی نیاز شناخت دقیق ارزش‌های برند است.

برندها در محورهای مختلفی می‌توانند ارزش خلق کنند.

ابتدا درمحور علم و دانش و از طریق  کسب بینش مشتری؛ الان که ری‌دیزاین (Redesign) اتفاق افتاده بهتره است بینش مشتری هم تکمیل شود. اساساً پلتفرم‌هایی که مجازی خدمت می‌دهند، ایجاد احساس اعتماد در مشتریان ارزشی اساسی است. حالا برند «کافه‌بازار» به چه صورتی می‌خواهد این را ارتقا بدهد؟

ایا احساسات مشتری‌ها را سنجیده است؟

رفتار مشتریان قبل و بعد از تغییر چگونه است؟

آیا برای شخصی‌سازی فکری شده است یا خیر؟

و سؤالات دیگر… .

جواب این سؤالات تنها از طریق تحقیق خلق می‌شود.

محور دوم برای خلق ارزش، هنر و خلاقیت است؛ حس خوبی که «کافه‌بازار» به آن اشاره کرده است، قاعدتاً در یک ری‌دیزاین (Redesign) یا جوان‌سازی برند اتفاق نمی‌افتد. قطعاً باید با استفاده از هنر و خلاقیت، این هویت مفهومی به قلب و ذهن مشتری برسد.

یکی از روش‌های انتقال هویت، داستان‌سرایی است. امروزه مشتریان داستان‌ها را می‌خرند؛ نه از طریق منطق، بلکه از طریق سرگرمی، شور، نشاط و هیجان.

سؤال بعدی این است که «کافه‌بازار» چگونه می‌خواهد این هنر و تجربه را به مشتریان انتقال بدهد.

محور سوم، مهارت در اجراست. درست است هدف و استراتژی خیلی اهمیت دارد، اما کافی نیست. در تمام نقاط تماس باید به صورت یکپارچه به مشتری منتقل بشود؛ به این صورت که مشتری با استفاده از محصولات و خدمات و ارتباطی که با برند شکل می‌گیرد، تجربه‌ای کسب کند. برندی موفق است که پس از کسب بینش مشتری؛ خلق هویت از طریق علم و دانش و انتقال از طریق هنر و خلاقیت است

حالا اگر به صورت مستمر و کاملاً یکپارچه به مشتری انتقال بدهد، موفق است.

در سال ۱۹۶۵، در فستیوال فولک با معرفی جدید گیتار الکترونیک، مفهوم جدیدی وارد عرصۀ موسیقی شد. درسته کسانی که در فضای سنتی بودند، با گیتار جدید ارتباط برقرار نمی‌کردند ولی به هر حال هدف از معرفی گیتار جدید، برای نسل جدید بوده و تمایلات نسل جدید را در نظر گرفته بود.

حالا نشان داده این گیتار به چه صورت جای خودش را باز کرده و درحال استفاده است.

عموماً تغییرعامل رشد است و من به عنوان کسی که از بیرون نظاره گر است، نفس این تغییر را مثبت می‌بینم؛ اما وقتی با شروط بالا همراه باشد.

من اطمینان دارم مدیران «کافه‌بازار» این موارد را در نظر گرفتند و در آینده هم در نظر خواهند گرفت.

در پایان اگر بخواهم جمع‌بندی کنم، از ۳ محور خلق ارزش، کسب بینش مشتری از همه مهم‌تر است و نمی‌شود تجربه‌ای مثبت رقم زد تا زمانی که بینش مشتری را به‌دست نیاورده باشید.

به قول مدیر برندهای مختلف از جگوار: « برنامه‌های مشتری باید براساس نیاز مشتری طراحی شود.»

تحقیقات بازاریابی بسیار تأثیرگذار است در کسب بینش مشتری.

عباس جهرمیان

مدرس استایلینگ شخصی و اصول پوشش تجاری

https://www.instagram.com/abbasjahromian

تغییر هویت بصری از مقوله‌های اجتناب‌ناپذیر برندهای ماندگار است؛ اتفاقی که به سراغ «کافه‌بازار» هم آمد و شاهد تصویر جدیدی از این اپلیکیشن هستیم؛ تصویری که فضایی مینیمال‌تر و مدرن‌تر را به ما القا می‌کند، تصویری که هماهنگی بیشتری با نسل‌های جدید میزبان خود، یعنی سیستم‌عامل اندروید و همسایگان مدرن‌شده‌ی خود در چشم کاربر دارد. از طرفی همزمان با گذر از عصر فروشگاه‌های Brick & Mortar و قدرت‌گرفتن فروشگاه‌های دیجیتال، سبد مینیمال و مدرن طراحی‌شده نسبت به سبد سنتی و نوستالژی «کافه‌بازار» انطباق بیشتری با دوران جدید دارد.

سهراب رحیمی

مدرس و مشاور مدیریت مد و کوچ برندسازی

https://www.instagram.com/sohrabrahimiofficial

به نظرم هر تغییری مقاومتی را به همراه دارد.

من در نگاه اول حس خوبی نداشتم ولی به علت اینکه برندهای بزرگ دنیا در سال‌های اخیر در نشان، لوگو یا لوگوتایپ به سمت مینیمال‌گرایی رفته‌اند، به نظرم میتواند راه خوبی باشد ولی میتوانست بهتر از این هم کار شود.

امید ملائکه

مدرس و مربی پرسنال برندینگ

https://www.instagram.com/omdmlke

به نظرم خیلی مغرضانه است که بخواهیم نقدهای پیچیده انجام بدهیم؛ به‌طور مثال کمپانی کیا یا کمپانی دارویی نیچرمید، اینها هم همین مسیر را رفتند و خیلی پیچیده نیست. در ایران آفتی که به وجود آمده است، ری‌برندینگ (Rebranding) با ری‌دیزاین (Redesign) اشتباه گرفته می‌شود و به نظرم بهتر است به جای تخریب فقط نقد کنیم. از آن لوگوی قدیمی بهتر از این چیزی به‌دست نمی‌آید و درنهایت، نظرم نسبت به این تغییر نه خیلی مثبت است، نه منفی؛ بلکه خنثی است. «کافه‌بازار» ری‌دیزاین (Redesign) انجام داده است ولی بهتر بود تست‌های گرافیکی بیشتری می‌زدند یا کلمۀ بازار را بهتر می‌کردند.


ایمان سیدیان

مشاور برندسازی

https://www.instagram.com/imanseyedian

در خصوص تغییر لوگوی «کافه‌بازار»، بعد از بررسی، موارد زیر را عرض می‌کنم که امیدوارم مفید باشد:

تغییر لوگو به نظر می‌رسد با این رویکرد اتفاق افتاده است که لوگوی جدید حس و حال مدرن‌تری از لوگوی قبلی داشته باشد که این هم می‌تواند خودش به دو دلیل باشد: اول اینکه «کافه‌بازار» که اکثر مخاطبانش آن را فقط پلتفرم نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی می‌شناسند، با تغییر لوگو و جستجوی چرایی آن خبردار شوند «کافه‌بازار» خدمات بیشتری را در اختیارشان قرار می‌دهد که فکر کنم مهم‌ترینش هم سرویس‌های VOD باشد و دوم اینکه احتمالاً خدمات جدیدی هم در راه است که می‌تواند «کافه‌بازار» را به سوپر اپلیکیشن تبدیل کند تا بسته‌ای از خدمات را به مشتریانش ارائه می‌دهد. نکتۀ بعدی اینکه لوگوی جدید با انتخاب رنگ سبزی که رنگ اصلی هویت بصری اپلیکیشن هم هست، ارائه شده است که یکپارچگی بیشتر لوگو و برند را به همراه خواهد داشت که انتخاب هوشمندانه‌ای هم هست. در این خصوص باید این روند تغییرات در بخش‌های دیگر هویت بصری و نقاط تماس هم ادامه پیدا کند تا یکپارچگی بیشتر برند را هم شاهد باشیم.

پیشنهاد می‌کنم حتماً تیم برندینگ «کافه‌بازار» برنامۀ روابط عمومی دقیقی برای اعلام تغییر به مخاطبان داشته باشند تا اهداف این تغییر لوگو که احتمالاً شامل موارد بالا می‌شود، بتواند اثربخشی بیشتری داشته باشد که احتمالاً در برنامۀ کاریشان هم هست.

در پایان امیدوارم از این دست اتفاقات و تغییرات بیشتر در بین برندهای مطرح کشورمان ببینیم.

عادل طالبی

استراتژیست ورود به بازار برای کسب‌وکارهای اینترنتی

https://www.instagram.com/adeltalebi

من در حوزۀ برند و نشان تجاری و گرافیک صاحب‌نظر نیستم. اصولاً با خود تغییر لوگوی «کافه‌بازار» موافق بودم. نظر شخصی من به عنوان کاربر عادی، لوگوی قبلی حسِ خوبی به من نمی‌داد و نظرم مثبت نبود و لوگوی جدید به نظرم به عنوان آدمی معمولی، حسِ بهتری به آدم می‌دهد و شکیل‌تر است.

از منظر استراتژی، این تغییر لوگو کمک می‌کند دوباره PR بالایی به سمت «کافه‌بازار» بیاید و وایرال می‌شود و آدم‌های مختلفی در موردش صحبت می‌کنند. از نظر بازاریابی، به نظرم سیگنال‌های خوبی را می‌دهد و تکرار نام برند می‌شود.

درنهایت اینکه لوگو خوب هست یا نه، من نمی‌توانم نظر بدهم ولی اتفاق تغییر و نشان اتفاق خوبی است و می‌تواند دوباره نام «کافه‌بازار» در فضاهای مختلف برده و بیشتر دیده شود.

آرش سروری

تسهیلگر رویدادهای فناوری و استارت‌آپی  و مشاور رسانه‌ای کسب وکارها

https://www.instagram.com/arashsoruri

درواقع «کافه‌بازار» جزو قدیمی‌ترین استارت‌آپ‌های ایران است و ده سالی است که از عمرش می‌گذرد؛ از سال ۸۹تا۹۹. لوگوی انتخابی سبد حصیری سنتی و زنبیل قدیمی بود که با توجه به به سمت مینیمال رفتن خیلی از برندها و شرکت‌ها، از «کافه‌بازار» هم این انتظار می‌رفت که این تغییر را داشته باشد. به هر حال انتخاب رنگ سبز جالب بود در نوع خودش که یک جور تازگی را نشان می‌دهد که «کافه‌بازار» هم بیان کرد «تازه اما آشنا».

من خودم به‌شخصه بدم نیامد از این تغییر؛ البته این تغییر زیادی نیست، بیشتر تغییر آیکون بوده که به نظرم جذاب است.

البته به مرور جا می‌افتد؛ مثل لوگوهای اسنپ و بقیۀ کسب‌وکارها که یه جورایی ری‌برندینگ (Rebranding) کردند یا مثلاً لندو همان ایران رنتر. به نظر منم به زودی این لوگوی جدید جا می‌افتد.

کیوان نقره‌کار

مجری و کارشناس صداوسیما ومشاورفرهنگ‌سازی پروژه‌های ملی فاوا
https://www.instagram.com/noghrekar

وقتی نشریۀ «دنیای برند» دربارۀ تغییر لوگوی «کافه‌بازار» از من سؤال کرد،

درابتدا سؤالی که از خودم پرسیدم و از شما هم می‌پرسم این است:

مگر تغییری ایجاد شده است؟

آیا تغییر رنگ می‌تواند هویت جذاب‌تری از تصورات موجود به ما بدهد؟

قطعاً بله.

آیا با این تغییر رنگ و اتفاقی که میافتد، شاهد خدمات متنوع‌تری از سوی برند خواهیم بود؟

قطعاً بله.

اما به نظر هیچ‌کدام در «کافه‌بازار» انجام نشده است.

در خبرها به نقل از مدیر برندینگ این مجموعه بیان شده است که به زودی خدمات VOD و Game در «کافه‌بازار» دست‌خوش تحوالات می‌شود و در این تغییر لوگو، شاهد این هستید که تغییرات خوبی در راه است.

به‌شخصه با جملۀ «به‌زودی اتفاقات خوبی در راه است.» موافق نیستم و این جمله را آفت کل سیستم استارت‌آپی کشور در هر سطحی می‌دانم.

به نظر می‌رسد در آستانۀ ده‌سالگی «کافه‌بازار»، صرفاً باید اتفاقی می‌افتاد که این تغییر رنگ دستاورد همین اتفاق است.

درنهایت به مسئول تغییر رنگ لوگوی «کافه‌بازار» که به نظر نام ایشان مدیر برندینگ است، می‌گویم:

رنگی که انتخاب کردید، بنا بر گفتۀ خودتان، رنگ سبز آدم رباتیک اندروید است؛ اینها همه جای خودش. ما بیشتر به دنبال اتفاقات خوب در مجموعه‌های استارت‌آپی خودمان، ازجمله «کافه‌بازار» هستیم؛ رنگ خیلی مهم نیست.

علی شاهی

مدیر خلاقیت و مدیر هنری

https://www.instagram.com/alishahi.designer

منم از بچه‌های قدیم «کافه‌بازار» بودم و یادم هست این تغییر از همون زمان در دستور کار بود.

مطلبی که می‌خواهم بگویم شاید خیلی مرتبط با لوگوی جدید نیست، اما به نظرم بهتر از لوگوی قبلی است. «کافه‌بازار» با توجه به ده‌ساله بودنش و اینکه احساس نیاز هم داشته است که تغییر لوگو داشته باشد، اما برای این تغییر موقعیت و زمان خوبی انتخاب کرد و اتفاق خوبی هست.

به‌روزشدن خیلی اتفاق خوبی است؛ اما به‌روزشدن با فکر. بچه‌های «کافه‌بازار» با توجه به تغییراتی که در این مدت دادند و توسعه‌ای که داشتند، زمان خوبی را برای تغییر انتخاب کردند. خیلی از برندها بدون هیچ دلیلی فقط لوگو را عوض می‌کنند و این کاری غیرمنطقی است.

لوگوی فعلی خیلی ساده‌تر و به‌روزتر شده است و لوگوی قبلی خیلی سمبلیک بود که در لوگوی جدید هم حفظ شده است و به نظرم این سبد خرید یا زنبیل  بسیار جذاب است. لوگوی جدید بیشتر در رنگ تغییر داشته و اون رنگ سبز جذاب است.

درنهایت، نظرم بر این است که این تغییر خیلی خوب است و حتی زمانی که برای این تغییر در نظر گرفتند، عالی و ایدئال است.

من از قدیم که افتخار این را داشتم با «کافه‌بازار» بودم، همیشه به دنبال تغییر بود و حالا زمان مناسبی را انتخاب کرد.

نظراتی که در صفحات اجتماعی بیان شده است، بابت این تغییر، پسندیده نیست و اگر با بچه‌های «کافه‌بازار» گپ بزنند، نظرشان عوض می‌شود.

تغییر لوگو در برندهای بزرگ هم هست، مثل اینستاگرام یا گوگل که آیکون‌ها را دارد به‌روز می‌کند و حتی برای آن برندها هم نظرات مختلفی بیان شده است ولی به نظرم ۹۰درصد تغییرات با ری‌برندینگ (Rebranding) درست است ولی اگر به موقع و در زمان مناسب باشد.

امیرحسین سعادت‌فر

طراح هویت بصری و مشاور تبلیغات و برندسازی

https://www.instagram.com/ahs_design_

هر برندی نیاز دارد پس از تغییر و تحولات درون‌سازمانی، این تحولات را برای مخاطبان خود باورپذیرتر کند تا زنده‌بودن خود را نیز اعلام کند.

یکی از اقداماتی که معمولاً در این راستا انجام می‌شود، ری‌دیزاین (Redesign) یا به عبارتی مرور مسیر طراحی نشان و هویت بصری و تجدید نظر در برخی موارد است.

اخیراً برند «کافه‌بازار» که برای خیلی از ما برندی آشناست، نشان خود را پس از ۱۰ سال ری‌دیزاین (Redesign) کرده است.

به لحاظ فنی، لوگو یا نشان نباید جزئیات زیادی داشته باشد تا به راحتی برای مخاطبان قابل درک باشد و در خاطر  آن‌ها بماند. نشان قبلی «کافه‌بازار» این ویژگی را نداشت و دیزاینر آن حتی بافت حصیری زنبیل را نیز پیاده کرده بود و این موضوع واقعاً آزاردهنده بود.

نشان جدید دیگر آن جزئیات قبل را ندارد، اما بیش از حد کلی است و فرم جدیدی را نمی‌بینیم که تحولی را بخواهد تداعی کند. به عبارت ساده، نشان جدید در واقع همان نشان قبلی است که پوستۀ جذاب سبزرنگی به خود گرفته است و نکتۀ دیگر که از نظر بنده که همچنان به ناموفق‌بودن این ری‌دیزاین (Redesign) می‌افزاید، این است که تغییر نشان به تنهایی چیزی را تغییر نمی‌دهد، تغییر نشان باید همزمان با تغییر بخش‌های مختلف هویت برند، اعم از هویت بصری (رنگ‌ها، فرم‌ها، فونت‌ها و…) باشد. رابط کاربری و هویت برند «کافه‌بازار» مدت‌هاست تغییر کرده و بروز شده اما نشان کمی با تأخیر تغییر کرده است؛ لذا نباید زیاد انتظار تأثیر آنچنانی در حس مخاطبان نسبت به این برند داشته باشیم.

علی جناب

طراح و گرافیست

https://www.instagram.com/ali.jenab84

از دو قسمت میشه این تغییر رو بررسی کرد، اول قسمت بصری و دوم استراتژی برند.

سؤال اول: چه بریفی به گرافیست داده شده است؟

سؤال دوم: با این تغییر دنبال چه چیزی هستند؟

از منظر هویت بصری، با توجه به بریفی که داده شده بسیار کار خوبی شده است و وقتی در پایگاه خبری «دنیای برند» می‌خوانیم که «کافه‌بازار» برای چه این تغییرات را انجام داده و چه اتفاقاتی در این ۱۰ سال در این پلتفرم افتاده است، به نظر نیاز به این تغییر بوده است. در ابتدا کلی سؤال پیش می‌آید ولی وقتی بریف را می‌خوانیم، می‌بینیم لوگوی جدید دغدغه‌های «کافه‌بازار» را جواب داده است.

از نظر برندینگ و استراتژی برند، بیان شده است که این ری‌برندینگ (Rebranding) نیست و فقط ری‌دیزاین (Redesign) است و به نظرم این تغییر خوب انجام شده است و تقریباً نظر مخاطبان قدیمی و جدید را توانسته جلب کند و من مثبت می‌بینم این اتفاق را. وقتی برنامه را آپدیت کردم، یکم شوکه شدم ولی حالا که داستان را می‌دانم، به نظرم مینیمال‌شدن لوگو زیاد آزاردهنده نیست و به نظرم کار خوبی انجام دادند.

مجتبی پیرزاد

مدرس دانشگاه  ومشاور کسب و کار و کارآفرینی

https://www.instagram.com/mojtaba.pirzad1360

خدمت شما عارضم که در ابتدا دیده‌ایم برندها همیشه بنا به اقتضای شرایط و نیاز روانشناسی مصرف در طول مدت تغییر کرده و حال‌ و هوایی مناسب‌تر، گویاتر و ساده‌تر گرفته‌اند؛ فی‌المثل رفرشی که کوکاکولا، نایکی و حتی پپسی داشته‌اند. حال آنچه مشخص است بنا به احوالات امروز، می‌بینیم که «کافه‌بازار» نیز از این اهم مستثنی نبوده و در پی این فهم گویای ارتباط بصری به زبانی ساده‌تر و خوش‌لعاب‌تر و با انگیزه‌ی روانی چشم‌اندازی سبز پای در این استراتژی غنی گذاشته است. به زعم بنده، این اتفاقی نکوست و محترم بر لوگوی برند «کافه‌بازار». در انتها، اضافه می‌نمایم که رفرش و حتی ری‌برندینگ (Rebranding) بنا به اقتضا برای هر برندی درخور تفکر، اندیشه و فعلی درست است و نباید از زمان درست خود عقب بماند. این تغییر، شایسته‌ی برند «کافه‌بازار» است و استراتژی درستی برای روانشناسی ارتباط با مخاطبان خواهد بود. سادگی، خوش‌رنگی، گویایی الگوریتمی درست و هارمونی مناسب از رفرش جدید «کافه‌بازار» رخ نمایان نموده است.

حمید فرخ

مدیر گروه بازاریابی اکسیر

https://www.instagram.com/elexirmag

تغییر لوگوی «کافه‌بازار» محدود به تغییر آیکون سبد بوده؛ اما تغییر عجیب و نامأنوسی است.

با توجه به ذهنیتی که از لوگوی قبلی در ذهن مخاطب و کاربر وجود داشت، آیکون جدید در واقع ساختار ذهنی کاربر را می‌شکند و شاید بهتر بود به لحاظ بصری تغییرات در ادامه لوگوی قبلی بود؛ مثلاً شکل سبد به‌روزتر می‌شد، اما ترکیب رنگی آن تغییر نمی‌کرد.

ضمن اینکه این آیکون با کلمه بازار هم‌خوانی کمتری نسبت به قبل دارد، اما به هر حال در فضای کسب‌و‌کار ایرانی موج انتقادات، چه درست چه غلط، در درازمدت از بین می‌رود و بیشتر کاربران به تغییر صورت‌گرفته عادت می‌کنند.

سعید زنگنه

مدیر پرتال آسمونی

https://www.instagram.com/zanganehsaeed

انتظار می‌رفت تغییرات در لوگو محسوس‌تر و اساسی‌تر باشد تا درواقع، به‌روزشدن در لوگو کاملاً حس شود. طرح جدید مبتدی و فاقد کانسپت است و اصولاً تغییر قابل توجهی نکرده است. اشارۀ استراتژیست مبنی بر «تغییر کم در لوگو به علت عدم تغییر در ساختار شرکت» صحیح است، اما این فرم و ترکیب به طور کل از لحاظ بصری برای لوگوی برندی در حد «کافه‌بازار» قابل قبول نیست و صرفاً این طور می‌رساند که به ناچار برای رفتن به سمت و سوی طرح‌های نوین انتخاب شده و اساساً فاقد جذابیت بصری است.

 

احمد ستاریان

مشاور فروش و تبلیغات

https://www.instagram.com/khalaghiyat.satarian

تمام برندهای خوش‌نام دنیا بعد از مدتی آرم خودشان را تغییر می‌دهند؛ این نشانۀ زنده‌بودن برند و پویایی است. اگر آرم BMW یا Mercedes Benz را دنبال کنید، متوجه می‌شوید بیش از چندین بار تغییر دارند و این یعنی پیشرفت فهم برندینگ شما و اینکه در مسیر درستی قرار گرفته‌اید.

 

دکتر سید محمدحسن خلخالی

مدرس دانشگاه و مشاور حقوقی کسب‌وکارهای مجازی

https://www.instagram.com/mhkhalkhali

تغییر نشان تجاری «کافه‌بازار» فارغ از بحث برندینگ باید از بعد حقوقی نیز بررسی شود؛ از این منظر که آیا این نشان تجاری جدید پیشتر ثبت شده یا نشده است؛ به این علت که اگر‌ این نشان قبلاً توسط شخص دیگری ثبت شده باشد، دیگر توسط «کافه‌بازار» قابل استفاده نیست. چراکه قانون‌گذار در ماده ۳۱ قانون ثبت اختراع، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری حق استفاده انحصاری را متعلق به کسی می‌داند که آن را بر اساس این قانون ثبت کرده باشد.

علی دادگر

مشاور بازاریابی دیجیتال برندها و استارت‌آپ‌ها

https://www.instagram.com/ali.dadgar

این یک حرکت در راستای جلب نظر مخاطبان است تا تغییرات و ماهیت جدید برند را ببینند. البته این ری‌برندینگ (Rebranding) نیست و به گفتۀ خودشان رفرش برند است.
این حرکت در دنیای برندها بسیار متداول است و البته با نگاهی به پروسۀ تغییر لوگوی اینستاگرام، خواسته یا ناخواسته از آن الگوبرداری شده است.

دکتر حمید فرهمند

متصص رهبری سازمانی و منابع انسانی

https://www.instagram.com/dr.hamidfarahmand

صادقانه بگم لوگوی قبلی مشخص بود سبد است ولی این لوگوی جدید به نظرم معلوم نیست چی هست ولی من تخصص در لوگو و برند ندارم و از نگاه شخصی عادی گفتم.

میثم توکلی

مشاور سیستم‌های مدیریت

https://www.instagram.com/meysam_tavakoli22
۱. سبد حصیری حس ساکن‌بودن را منتقل می‌کند و به گونه‌ای است که افراد تصور می‌کنند خدمات قابل ارائه قدیمی و افراد مجموعه بی‌حرکت هستند ولی رنگ سبز حس پویایی و به‌روزبودن را منعکس کرده و این حس را ایجاد می‌کند که مجموعه در حال رشد و توسعه است .
۲. به دلیل وجود اپلیکیشن‌های متعدد و بی‌روح در گوشی همراه ذی‌نفعان برنامه، رنگ سبز به نوعی نسبت به رقبا چشمگیرتر و بُلدتر است .
۳. حالت حصیری بیشتر مفهوم خرید را برای افراد مسن‌تر تداعی می‌کند؛ اما رنگ سبز فانتزی‌تر است و بیشتر مخاطبان جوان‌تر و کودکان را نشانه می‌گیرد.
۴. وجود تناسب متن و نشان از لحاظ اندازه مناسب‌تر است ولی در نسخۀ قبلی، متن بزرگ‌تر بود و عدم تناسب ایجاد می‌کرد.
۵. از لحاظ حسی به دلیل وجود دو بند در ورژن حصیری، ناخودآگاه حس جمعی و ‌نوستالژی در ذهن متباتر می‌شود ولی در ورژن جدید حس انفرادی و به‌روزبودن منتقل می‌شود.
۶. در انتها، پیشنهاد می‌شود با توجه به حوزۀ فعالیت بازار در زمینۀ اپلیکیشن و فناوری اطلاعات، می‌تواند از المان‌های میانبر برای سوق‌دهی ذهن به سمت این حوزه استفاده کند.

۷. وجود حرف «ز» در کلمۀ بازار، به نوعی ظرافت را نیز در ذهن متباتر می‌کند و پیشنهاد می‌شود در صورت کاربرد این ظرافت در اسکوپ کاری، از آن نیز در طراحی نشان استفاده شود .
۸. پرسونای حالت قدیمی کمی جدی‌تر و بیشتر به سمت خانم‌های مسن‌تر نشانه می‌رفت ولی نشان جدید خانم‌های جوان‌تر را در نظر دارد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.