صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / آغاز احداث ساختمان‌های کم‌انرژی و دوستدار محیط زیست
آغاز احداث ساختمان‌های کم‌انرژی و دوستدار محیط زیست

آغاز احداث ساختمان‌های کم‌انرژی و دوستدار محیط زیست

کسب و کار نیوز - پروژه ساخت خانه‌های کم‌انرژی با حضور مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست بازدید شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علی وطنی مجری پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در بازدید از پروژه‌  ساخت خانه‌های دارای رده انرژی EC+ در شهر جدید اندیشه استان تهران، با بیان این‌که در این پروژه ۱۷۵ خانه کم انرژی ساخته می‌شود، عنوان کرد: پس از امضای تفاهم‌نامه میان پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان (EEEB) و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، خوشبختانه این پروژه با جدیت پیگیری شده و به عنوان الگویی برای دیگر پروژه‌های حوزه ساختمان به مرحله اجرا درآمده است.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌هایی که همراه و یاری‌گر محیط‌زیست هستند، ادامه داد: برای برخورداری از توسعه پایدار و پیشرفت، تجهیزات و صنایع بزرگ به تنهایی پاسخ‌گو نیست و باید فناوری‌های بهینه و سازگار با محیط زیست و اقلیم هر منطقه، در توسعه مورد استفاده قرار بگیرند. بحران آب یکی از بحران‌های جدی است و اصفهان، مثالی از توسعه صنعتی است که به دلیل عدم رعایت الزامات زیست‌بومی و محیط زیستی، امروزه با چالش‌های جدی به ویژه در حوزه منابع آبی دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین باید از فناوری‌های نو و سازگار با محیط زیست در توسعه صنایع و زیرساخت‌ها بهره گرفته شود.

مجالی برای ورود نوآوری دانش‌بنیان‌ها به صنعت ساختمان
مجری ملی پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست با اشاره به استفاده از انرژی‌های نو و زیست‌سازگار در ساختمان‌ها گفت: دانش‌آموختگان و متخصصانی که الان در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعالیت می‌کنند در صورتی که به بازار بزرگ صنعت ساختمان راه پیدا کنند، ضمن ارزش‌آوری و اشتغال درخور توجه، می‌توانند محیط‌زیست سالم و ماندگاری منابع ارزشمندی هم‌چون آب و انرژی را به ارمغان بیاورند.
وطنی، با اشاره به آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به ایجاد پلی میان صنعت ساختمان و فناوری‌های نو در حوزه انرژی و محیط زیست، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها مملو از ظرفیت‌های نهفته در فناوری‌ها و نوآوری‌هایی هستند که می‌تواند صنعت ساختمان کشورمان را هم‌گام با استانداردهای روز زیست‌محیطی به پیش ببرد. لازم است ارتباطی میان این فناوری‌ها به عنوان طرف عرضه از یک سو و حوزه ساختمان، راه و شهرسازی به مثابه طرف متقاضی ایجاد شود. به‌ویژه در حوزه انرژی‌ها ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی و نیز دیگر ستادهای توسعه فناوری، کاملاً آماده هستند تا شرکت‌‌های دانش‌بنیان این حوزه را حمایت و زیرساخت‌های لازم برای ایجاد این ارتباط را فراهم کنند.

رعایت مقررات ملی ساختمان با ورود فناوری‌های نو به ساختمان‌‌هاهمچنین روزبه ظهیری‌هاشمی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز در جریان این بازدید با بیان این‌که پروژه ساخت خانه‌های کم‌انرژی در راستای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان اجرایی شده است، ادامه داد: این پروژه فناورانه با احداث واحدهای مسکونی در مجتمع بنفشه ۲ واقع در شهر جدید اندیشه استان تهران در ۱۷۵ واحد مسکونی پیاده‌سازی می‌شود.
وی با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای این فناوری‌ها در ساختمان‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن، گفت: مهم‌ترین ویژگی برجسته این پروژه، رعایت استانداردهای بهینه مصرف انرژی در ساختمان‌ و رعایت مقررات مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان است که امکان حفظ سرمایه‌های زیست‌محیطی و زندگی آسوده‌تری را برای جامعه فراهم می‌آورد.
مدیرعامل هلدینگ سرمایه‌گذاری مسکن در ادامه، نکات و ضرورت‌های تحقق استانداردها و الزام‌های ساخت ساختمان‌های بهینه را بررسی و پیگیری کرد. همچنین در این بازدید، سوله موجود در مجتمع بنفشه ۲ که به‌منظور احداث مرکز نوآوری و فناوری‌های حوزه ساختمان در نظر گرفته شده است مورد بازدید قرار گرفت تا زمینه استقرار هسته‌های فناور و خلاق فعال در حوزه بهینه‌سازی انرژی، ساختمان و دیگر فناوری‌های مرتبط این حوزه فراهم شود و مورد حمایت قرار گیرند.
روزبه ظهیری‌هاشمی همچنین به پروژه ۱۲۰۰ واحدی مرکز شهر اندیشه اشاره کرد و گفت: این پروژه، بزرگ‌ترین پروژه طرح اقدام ملی مسکن در کشور است و با بازدید امروز، زمینه برای استقرار فناوری‌ها و نوآوری‌ها در ساخت خانه‌ها فراهم شد تا در آینده نزدیک یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ساختمان با رعایت الزام‌های زیست‌محیطی و بهینه‌سازی مصرف انرژی به کمک شرکت‌های فناور و نوآور محقق شود.

آغاز راه ساختمان‌های پایدار برای آینده پایدار
در مراسم امروز، پیشرفت عملیات احداث ۱۷۵ واحد ساختمانی مطابق با آخرین ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان مورد بازدید قرار گرفت و پروژه ملی بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست(EEEB) ناظر پایش انرژی این مجموعه خواهد بود. این ساختمان‌ها به سامانه ملی پایش انرژی متصل خواهند شد و مصرف انرژی در آنان پایش می‌شود.
تفاهم‌نامه میان پروژه بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست در ساختمان و شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با هدف طراحی و ساخت خانه‌های کم انرژی (EC+) مطابق با آخرین ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در سطح استان تهران منعقد شد.
بر اساس این تفاهم‌نامه، همکاری به‌منظور بسترسازی لازم برای اتصال به سامانه پایش اطلاعات انرژی، مشارکت در تامین منابع مالی بخشی از هزینه مضاعف ساخت خانه کم انرژی مطابق با مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و همکاری فنی و مشاوره اجرایی از سوی کارشناسان ملی و بین‌المللی در راستای اجرای فنی و اصولی ساخت خانه‌های کم انرژی و همکاری در راستای تهیه محتوا و اشتراک‌گذاری تجارب حاصل از اجرای این پروژه برای سایر پروژه‌ها و سازندگان در دستور کار دو طرف قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.