صفحه اصلی / اسلایدر / چرا قیمت های میوه پایین نمی آید؟ +جدول قیمت
چرا قیمت های میوه پایین نمی آید؟ +جدول قیمت

چرا قیمت های میوه پایین نمی آید؟ +جدول قیمت

کسب و کار نیوز- به رغم فراوانی، قیمت های میوه قصد پایین آمدن ندارند و مسئولانی که باید به مغازه های سطح شهر نظارت کنند نهاده ها ی گران را عامل بالا بودن قیمت عنوان می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، قیمت میوه از ماه‌ها پیش روند افزایشی دارد و نظارتی بر این بازار نیست مسئولان هم علت آن را افزایش قیمت تمام شده تولید پس از گرانی قیمت نهاده های کشاورزی عنوان می کنند. اسدالله کارگررئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره دلایل گرانی میوه افزایش هزینه‌های تمام شده تولید در کنار افزایش هزینه‌های زندگی کشاورزان و باغداران را از جمله دلایل گرانی میوه مطرح کرد.  شورای اقتصاد ارز دولتی نهاده های شیمیایی نظیر کود و سم را چند ماه پیش حذف کرد که منجر به گرانی تا ۵ برابری قیمت این قبیل نهاده ها شد. از آنجایی که نهاده ها نقش موثری در تولید و هم هزینه ها دارد،  متعاقب آن قیمت ها ی میوه نیز در بازار افزایش یافت.

محمد شفیع ملک زاده رییس نظام صنفی کشاورزی پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاد های شیمایی  با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده های کشاورزی هزینه تولید را افزایش می دهد، گفت: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه با حذف ارز دولتی شش برابر شده اند و برای مثال یک لیتر سم دلتامترین که در اردیبهشت امسال ۴۷ هزارتومان بود در حال حاضر به بیش از ۱۱۰ هزار تومان رسیده یا سم اکسی کلرور مس ۴۴ هزارتومانی در بازه سه ماهه به ۱۳۰ هزارتومان و سم فنیتروتیون نیز که در اردیبهشت ۱۰۸ هزارتومان بود در حال حاضر به ۴۳۴ هزار تومان رسیده است.

گرچه افزایش قیمت نهاده ها را می توان عاملی برای افزایش قیمت میوه نیز عنوان کرد اما این تمام ماجرا نیست. بررسی ها نشان میدهد که گاهی قیمت میوه و سبزی از کنار مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده تا ۳۰۰ درصد افزایش دارد. بنابراین این تفاوت به جیب کشاورز نمی رود بلکه به جیب دلالان و واسطه ها و سود جویانی که در سایه عدم نظارت شکل گرفته می رود. جدیدترین قیمت میوه حاکی است که حتی محصولات فصلی هم قیمت های بالاتری دارند و قیمت های گران باعث شده قدرت خرید مردم نیز پایین بیاید. گزارش میدانی خبرنگار فارس هم نشان می دهد  که میزان خرید میوه از سوی مردم به شدت کمتر شده است.

جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی میوه به صورت عمده فروشی به این شرح است:

قیمت ها زمانی که پای میوه به بازار سطح شهر می رسد بعضا تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کند این در حالی است که طبق قانون، مغازه ها مجازند تنها ۳۰ درصد به این قیمت ها اضافه کنند.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات خرما به ۳۳۰ میلیون دلار رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، محسن رشید فرخی گفت: براساس تجربیات سنوات گذشته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.