صفحه اصلی / اسلایدر / سقوط آزاد بورس به قعر تاریخی
سقوط آزاد بورس به قعر تاریخی

با ریزش 36 هزار واحدی شاخص بورس، حقیقی ها هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند

سقوط آزاد بورس به قعر تاریخی

کسب و کار نیوز - ریزش سنگین 36 هزار واحدی شاخص کل بورس در روزهای اخیر برای بار دیگر سهامداران را به مقابل ساختمان بورس کشاند تا اعتراض خود به دولت و مسئولان این سازمان را با پایین کشیدن پرچم این ساختمان به گوش مسئولان برسانند؛ مسئولانی که این روزها خود نیز سرنخ کلاف بورس را گم کرده اند.

به گزارش کسب و کار نیوز، «ریزش قیمت دلار»، «جو منفی بازار سهام و بی اعتمادی سهامداران»، «تصمیمات شبانه»، «فروش های هیجانی»، «عدم حمایت کافی حقوقی ها و بازارگردان ها» و… باعث شده تا شاخص کل بورس نتواند از معرکه فروش های هیجانی سهامداران سبزپوش بیرون بیاید و شاهد خروج ۱,۱۸۱,۸۲۸,۳۵۸,۹۶۵ تومان پول حقیقی تنها در روز دوم معامله در این بازار باشیم؛ گویی سهامداران در فروش زیان با یکدیگر به رقابت با یکدیگر برخاسته اند و می روند تا جان خود را از این بازار نجات دهند.
در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، شاخص کل بورس تهران با افتی ۳٫۱ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحدی رسید. افت شاخص کل هم‌وزن نیز ۱٫۷۸ درصد بود.
معاملات بازار سهام در حالی به پایان رسید که حدود ۸۰ درصد از نمادهای بازار سهام با صف فروش به کار خود پایان دادند. سه نماد فولاد، فملی و فارس نیز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند.
ارزش معاملات بورس نیز تنها ۴ هزار میلیارد تومان گزارش شد و ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز تنها ۴ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسید که کمترین ارزش معاملات از ۱۸ آبان امسال بود. در میان گروه‌های صنعت سه گروه شیمیایی، چندرشته‌ای و کانه فلزی پرمعامله‌ترین گروه‌های بورس بودند. سه نماد کمند، فولاد و دارا یکم نیز بیش از سایر نمادهای بورس معامله شدند.
افت ۳ درصدی شاخص کل بورس تهران در حالی رقم خورده که امروز شایعه تغییر دامنه نوسان به ۱۰ درصد برای برخی نمادها از سوی یکی از اعضای شورای عالی بورس تکذیب شد.

سهامداران خواستار حمایت دولت از تالار شیشه ای شدند

همزمان عده ای از سهامداران متضرر در مقابل ساختمان بورس تجمع کردند و با پایین کشیدن پرچم سازمان بورس خواستار حمایت دولت از این بازار شدند. در این میان وزیر اقتصاد که تنها شاهد سوخت شدن سرمایه مردم در بازار بورس است، به ذکر این چند جمله بسنده کرد: «مسئولان اقتصادی و بورسی کشور تمام تلاششان را برای بهبود وضعیت بورس به کار می‌گیرند، برای صعودی شدن بورس باید برنامه هایمان اجرایی شود تا بتوان نتیجه آن را دید.» حال اینکه این برنامه ها اجرایی خواهد شد یا همانند سایر وعده ها تنها وعده ای پوشالی است، نکته مغفولی است که سهامداران زیان کرده تاب عدم تحقق آن را قطعا نخواهند داشت.

وزیر اقتصاد ظرف یک هفته نسبت به تعیین تکلیف وضعیت بورس اقدام کند

عضو هیات رئیسه مجلس از پیامک‌های انبوه مردمی در باره ریزش چند روز اخیر بورس خبر داد و گفت: وزیر اقتصاد باید ظرف یک هفته آینده نسبت به تعیین تکلیف وضعیت بورس اقدام کند.
حسینعلی حاجی دلیگانی گفت: در روزهای اخیر بیش از ۵۰۰ پیامک از مردم به من رسیده که همگی از ریزش روزهای اخیر در ارزش سهام بورس گله‌مند و خواستار رسیدگی به این وضعیت بودند.
وی افزود: وضعیت حاکم بر بورس یا معلول سوءمدیریت است و یا این که خط نفوذی در بورس شکل گرفته و به دنبال ایجاد نارضایتی میان مردم است.
عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: امروز شرایط بورس باعث ناراحتی و نگرانی‌های زیادی بین مردم شده و حتی اختلافات خانوادگی را نیز سبب شده است. حاجی دلیگانی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد باید ظرف یک هفته آینده نسبت به شفاف سازی و تعیین تکلیف بازار بورس اقدام کند.
وی افزود: چنانچه وزیر اقتصاد ظرف یک هفته آینده نسبت به شفاف سازی و تعیین تکلیف بورس اقدام نکند، از ابزارهای نظارتی همچون شکایت در قالب ماده ۲۳۴ و تحقیق و تفحص موضوع را مورد پیگیری قرار می‌دهیم.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار سرمایه را بررسی می کند.

بازگشت رونق به بورس در سال ۱۴۰۰

قاسم صادقی، کارشناس بازار سرمایه
در حال حاضر دلیل افت هیجانی شاخص کل بورس، شکست حمایت بسیار قدرتمندی بود که روی شاخص کل یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد داشتیم؛ از اینرو با شکست این حمایت شاخص دچار ریزش سنگینی شد. همه می دانستند که اگر حمایت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بشکند باید سهم های خود را فعلا بفروشند یا ضرر زیادی را متحمل شوند.
با این شکست احتمالا تا سطح یک میلیون و ۵۰ هزار واحد و سپس تا سطح یک میلیون و ۱۰ هزار واحد و بعد از آن روی شاخص ۹۳۰ هزار واحد اصلاح می تواند اتفاق بیفتد. پس از این اصلاحات تعادل را در بازار شاهد خواهیم بود. دلایل ریزش های سنگین چند روز معاملاتی اخیر کاهش قیمت دلار و عدم حمایت مناسب حقوقی ها و بازارگردان ها بود. حمایت خوبی را از حقوقی ها شاهد نیستیم و خریدی که می کنند صرفا از سر وظیفه و فقط برای رفع تکلیف و در حد بسیار کم است و این مساله نشان می دهد که حقوقی ها هم می دانند که بازار در شرایط کنونی برنمی گردد و ممکن است روزهای آینده دوباره اصلاح داشته باشیم.
به احتمال بسیار زیاد اگر به همین روال پیش برویم، اصلاح در بازار سرمایه ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد و سازمان بورس در مورد دامنه نوسان یا حمایت بسیار گسترده یا بحث های این چنینی تصمیم خاصی بگیرد.
طی یکی، دو هفته اخیر اصلاح تا کف ۹۵۰ هزار واحد خواهیم داشت و در بلندمدت هم شاخص با توجه به اینکه نزولی است، اگر در حدود یک میلیون واحد و یا ۹۰۰ هزار واحد به سمت بالا برگردد، تا آخر سال ما روند رنجی را خواهیم داشت؛ یعنی بین شاخص کل بورس می تواند بین ۹۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد می تواند در نوسان باشد تا اینکه به زمانی برسیم که شاخص بخواهد افزایشی شود. این در حالی است که پیش بینی من این است که افزایش شاخص و رشد خوب شاخص کل بورس به سال آینده منتقل خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.