صفحه اصلی / اسلایدر / خروج سنگین پول از بورس
خروج سنگین پول از بورس

شاخص کل بورس با افتی ۴۳ هزار واحدی به قعر کانال 1.1 میلیونی سقوط کرد

خروج سنگین پول از بورس

کسب و کار نیوز - «آسوده کسی که سهام ندارد، خبر از بورس و شاخص کل ندارد!» این شعر دستمایه سهامدارانی شده که با نصف شدن سرمایه شان در بازار به قول دولتی ها رو به رشد بورس، در سودای زنده کردن سوخت شدن پول های خود هستند.

به گزارش کسب و کار نیوز، صف های فروش در نخستین روز معاملاتی این هفته پس از چند روز افت سنگین متوالی همچنان ادامه یافتند و چهارمین خروج پول سنگین حقیقی در تاریخ بازار سرمایه را رقم زدند؛ به طوری که شاهد خروج ۲,۵۶۷ میلیارد تومان سرمایه از بازار توسط حقیقی‌ها بودیم. گویی سهامداران از ترس ضرر بیشتر می روند تا عطای بازار سرمایه را در روزهای سنگین افت به لقای آن ببخشند.
شاخص کل روز شنبه با ۴۳ هزار واحد افت به پله یک میلیون و ۱۸۶ هزار واحد رسید و حمایت یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی خود را از دست داد، شاخص کل هم‌وزن نیز با ۱۰ هزار و ۳۱۹ واحد افت به یه عدد ۴۴۴ هزار و ۵۰۱ واحد رسید.
ارزش معاملات خرد، ۸,۸۵۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به گذشته ۳۳ درصد کاهش داشته و تا زمانی که این کاهش ارزش معاملات خرد سهام، کاهش معاملات و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ادامه یابد، شرایط فعلی نیز بهبود نخواهد یافت.
بازار به شدت تحت تاثیر اخبار مخابره شده است، زمانی که نهادهای مسئول با مصاحبه‌های پی در پی و برخی اوقات نسنجیده ارقامی را برای دلار، شاخص کل، تورم و سایر فاکتورها و حتی نرخ گذاری محصولات بورسی و غیر بورسی اعلام می‌کنند و در نقاطی که بازار به حمایت‌های این نهادهای ناظر دارد، با از دست رفتن حمایت‌ها فشار فروش بیشتری به بازار تحمیل می‌کنند.
از طرفی با خروج پول اتفاق افتاده و صفوف فروش سنگین در کل بازار بیشتر شاهد، فروش عصبی از طرف سهامداران بودیم که با توجه به اتفاقات اخیر بازار سرمایه سهامداران باید توجه داشته باشند، به هر قیمتی فروشنده سهام خود نبوده و صرفاً با تحلیل و دلیل دست به خرید و فروش سهام بزنند.
بازار سهام با وجود تداوم نسبی رفتار مساعد متغیرهای موثر بر سودآوری شرکت‌های بزرگ، روند منفی خود را ادامه می دهد و با افت بیش از ۶ درصدی و ورود به کانال ۱٫۱ میلیون واحدی، عقربه شاخص کل در فاصله کمتر از ۲ درصدی از کف بیستم آبان ماه و حدود ۲۰ درصد کمتر از اوج ۲۲ آذر ماه ۹۹ ایستاده است. رفتار اخیر بازار سرمایه به لحاظ متغیرهای نموداری، سیگنال مثبتی را ارسال نمی‌کند و با شکست کف قبلی و ورود به کانال ۱٫۱ میلیون واحد، شرایط از منظر تکنیکی دشوارتر هم شده است.
این روند نزولی در ادامه اتفاقات و خبر‌های بدی بود که در مورد قیمت گذاری دستوری در هفته‌های گذشته منتشر شده بود. همچنین در چند روز گذشته نیز به دنبال سخنان رئیس جمهور مبنی بر کاهش نرخ دلار و به دنبال آن تائید ضمنی رئیس کل بانک مرکزی بر سخنان رئیس جمهور، این روند نزولی سرعت بیشتری به خود گرفت.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار سرمایه را بررسی می کند.

وضعیت قرمز در بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه
بورس در حالی روز شنبه آغاز به کار کرد که تحت تاثیر چند عامل با ریزش مواجه شد. مهم ترین پارامتر، نگرانی از وضعیت دلار بود و اینکه ممکن است قیمت دلار براساس صحبت های رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی با کاهش مواجه شود. متاسفانه بازارهای جهانی جمعه شب روی خوشی نشان ندادند و باعث شد که قیمت نفت و فلزات کاهش پیدا کند. بحث قرنطینه جدیدی که در چین به وجود آمده و احتمال شیوع مجدد ویروس کرونا در چین باعث شده که بازار مواد خام تحت فشار قرار بگیرد. در آمریکا هم شاهد بالا رفتن فعالیت های نفتی بودیم و همه این موارد باعث شد که قیمت نفت و پس از آن فلزات کاهش یابد. در نهایت تقابل کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت مواد خام در بازارهای جهانی باعث شد بازار امروز با کاهش شدید نمادهای بزرگ شاخص ساز مواجه شود. اکثر نمادها منفی بودند، بازار صف فروش بود و انگیزه چندانی وجود نداشت و شاخص نزدیک به ۴۲ هزار و ۲۵۴ واحد افت کرد و یکی از سنگین ترین افت ها معادل ۳٫۴۴ درصد شاهد بودیم. هرچند بازار طبیعتا بعد از افت های شدید رو به تعادل می گذارد؛ اما امیدواریم مجموعه اقدامات به گونه ای جلو برود که بتواند هیجان شدید حاکم بر معامله گران را مهار و معامله گران را از این ترس به وجود آمده خالی کند.
اکثر نمادهای بازار با کاهش شدید مواجه بودند و شاخص هم وزن هم نزدیک به ۲٫۱۷ درصد منفی بود؛ یعنی کاملا یک روز کاهشی شدید را تجربه کردیم.
با وجود افت های سنگینی که طی روزهای متوالی رخ داده، به تعادل بازار فکر می کنیم تا به بازگشت بازار. امیدواریم بازار بتواند به تعادل برسد. بعد از اینکه به تعادل رسید، شاید آنگاه بحث در مورد بازگشت معنا پیدا کند؛ اما در حال حاضر بحث اساسی این است که بازار بتواند زودتر به تعادل برسد و عواملی که باعث عدم تعادل می شود، رفع شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …