صفحه اصلی / سرخط خبرها / وضعیت اضطرار در بورس

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه

وضعیت اضطرار در بورس

کسب و کار نیوز - بورس در حالی روز شنبه آغاز به کار کرد که تحت تاثیر چند عامل با ریزش مواجه شد.

یادداشت –

 مهم ترین پارامتر، نگرانی از وضعیت دلار بود و اینکه ممکن است قیمت دلار براساس صحبت های رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی با کاهش مواجه شود. متاسفانه بازارهای جهانی جمعه شب روی خوشی نشان ندادند و باعث شد که قیمت نفت و فلزات کاهش پیدا کند. بحث قرنطینه جدیدی که در چین به وجود آمده و احتمال شیوع مجدد ویروس کرونا در چین باعث شده که بازار مواد خام تحت فشار قرار بگیرد. در آمریکا هم شاهد بالا رفتن فعالیت های نفتی بودیم و همه این موارد باعث شد که قیمت نفت و پس از آن فلزات کاهش یابد. در نهایت تقابل کاهش قیمت دلار و کاهش قیمت مواد خام در بازارهای جهانی باعث شد بازار امروز با کاهش شدید نمادهای بزرگ شاخص ساز مواجه شود. اکثر نمادها منفی بودند، بازار صف فروش بود و انگیزه چندانی وجود نداشت و شاخص نزدیک به ۴۲ هزار و ۲۵۴ واحد افت کرد و یکی از سنگین ترین افت ها معادل ۳٫۴۴ درصد شاهد بودیم. هرچند بازار طبیعتا بعد از افت های شدید رو به تعادل می گذارد؛ اما امیدواریم مجموعه اقدامات به گونه ای جلو برود که بتواند هیجان شدید حاکم بر معامله گران را مهار و معامله گران را از این ترس به وجود آمده خالی کند.
اکثر نمادهای بازار با کاهش شدید مواجه بودند و شاخص هم وزن هم نزدیک به ۲٫۱۷ درصد منفی بود؛ یعنی کاملا یک روز کاهشی شدید را تجربه کردیم.
با وجود افت های سنگینی که طی روزهای متوالی رخ داده، به تعادل بازار فکر می کنیم تا به بازگشت بازار. امیدواریم بازار بتواند به تعادل برسد. بعد از اینکه به تعادل رسید، شاید آنگاه بحث در مورد بازگشت معنا پیدا کند؛ اما در حال حاضر بحث اساسی این است که بازار بتواند زودتر به تعادل برسد و عواملی که باعث عدم تعادل می شود، رفع شود.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.