صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / مهارکننده های رشد باکتری
مهارکننده های رشد باکتری

مهارکننده های رشد باکتری

متنوع ترین میکروارگانیسم ها که در حقیقت اولین موجودات پدید آمده بر روی زمین هستند، باکتری ها نام دارند. این مواد برای انسان ها و برخی حیوانات ممکن است عامل ایجاد بیماری باشند؛ با این حال نبود آن ها نیز می تواند حیات بر روی زمین را دچار اختلال کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی برخی از مهار کننده های رشد باکتری بپردازیم.

کارواکرول

کارواکرول مونوتراپوئن فنولیکی است که در روغن اسانس پونه دیده می شود. این ماده در صنایع غذایی به عنوان یک مهار کننده رشد باکتری ها، عامل طعم دهنده و یک آگونیست به کار می رود. از دیگر موادی که حاوی این ماده هستند می توان به ریحان، نعناع، رزماری، مریم گلی، مرزه، مرزنجوش، زوفا، اسطوخودوس، ترنج وحشی، آویشن، گوجه ‌فرنگی، روغن آویشن، روغن نارگیل و روغن پونه کوهی اشاره کرد. این ماده به شکل مایع زرد رنگ (زرد روشن مایل به بی رنگی) دیده شده و دارای بوی تیمول است که قابلیت انحلال پذیری در استون، اتانول، اتر و مواد قلیایی داشته ولی در آب محلول نیست. خاصیت ضد میکروبی این ماده به قدری بالا بوده که موجب افزایش خرید کارواکرول و کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف شده است. از این ماده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، نگهدارنده های مواد غذایی، تولید برخی از داروها و … استفاده می شود. از آن جایی که کارواکرول یک ماده ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری است می توان از آن برای درمان بیماری هایی مانند آنفولانزا، تب، سرماخوردگی، عفونت های شایع مانند ذات الریه، قارچ ناخن، عفونت‌های دستگاه ادراری، آکنه،پریتونیت، اسهال، درد التهاب و آرتروز، باکتریمی (وجود باکتری در خون)، التهاب کیه صفرا (کولسیستیت)، التهاب مجرای صفراوی (کولانژیت) استفاده کرد. همچنین این ماده آنتی اکسیدانی قوی است و خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و در درمان سرطان سینه، سرطان ریه و … مفید و موثر است. علاوه بر آن وجود این ماده در روغن های گیاهی سبب شده این روغن ها خاصیت دارویی پردا کرده و بتوان به کمک آن ها بیماری هایی چون عفونت ‌های باکتریایی، عفونت‌ های قارچی، انگل ‌ها و ویروس ‌های التهابی را درمان کرد.

کوجیک اسید

کوجیک اسید یک ترکیب شیمیایی است که رنگ آن قهوه ای مایل به زرد بوده و دارای خاصیت ضد باکتری است. از این رو این ماده کاربرد گسترده ای در محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات زیبایی و مواد دارویی دارد. از کوجیک اسید در بسیاری از کرم ها، سرم ها، پودرها، مواد پاک کننده و صابون ها استفاده می شود. این ماده بیشتر به صورت موضعی مورد استفاده قرار می گیرد و در درمان بیماری ها و آسیب های پوستی چون جای زخم، آفتاب سوختگی و لکه های پوستی که بر اثر افزایش سن ایجاد می شوند، موثر است. کوجیک اسید روشن کننده پوست بوده و از آن جهت سبک تر کردن پوست و پاکسازی آن در محصولات زیبایی و مراقبت پوست استفاده می شود. این ماده خاصیت ضد پیری داشته و لکه های تیره پوستی را از بین می برد. همچنین می تواند ملاسما را درمان کرده، جای زخم ها و جوش ها را کم رنگ کند و از بروز عفونت ‌های قارچی مانند پای ورزش‌کار و عفونت ‌های مخمر پیشگیری کرده و آن ها را درمان کند. خاصیت ضد باکتریایی اسید کوجیک در درمان انواع عفونت های باکتریایی پوستی مفید و موثر بوده و همین کاربردهای دارویی گسترده و عملکرد درمانی این ماده سبب افزایش میزان خرید کوجیک اسید شده است.

ایزوتیازولین

ایزوتیازولین یا ایزوتیازولون یک ماده شیمیایی سبز رنگ است که مشتقات پرکاربرد بسیاری دارد. این ماده یک ضد میکروب قوی و یک عامل نگهدارنده است که از آن در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی و همین طور محصولات تمیز کننده استفاده می شود. ایزوتیازازولینون یک مایع غلیظ یا جامد محلول است که سمیت کمی داشته و به نام تجاری Kathon  نیز شناخته می شود. این ماده پیوند بین باکتری ها و پروتئین جلبک ها را می شکند و به این ترتیب خاصیت ضد باکتریایی پیدا می کند. ایزوتیازولین در مواجهه با میکروب ها به سرعت جلوی رشد آن ها را گرفته و آن ها را از بین می برد. این ماده با داشتن اثر مهارکننده و بیوسیدی بر باکتری های معمولی ، قارچ ها و جلبک ها و دارا بودن قدرت تخریب خوب، کارایی بالای کششی، تثبیت خوب، هزینه کم در کار و سازگاری خوب یکی از کاربردی ترین ترکیبات شیمیایی بوده و به همین دلیل است که فروش ایزوتیازولین و مشتقات آن همواره رو به افزایش است.

بنزالکونیوم کلراید

یکی از نمک های آلی که دارای خاصیت ضد باکتریایی بوده و به عنوان عامل ضد عفونی کننده و نگهدارنده در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، برخی داروها و مواد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، بنزالکونیوم کلراید نام دارد. این ماده در محلول های استریل کننده چشم، اسپری های بینی و محصولات آرایشی (محصولات مراقبت شخصی، ضد آفتاب ها، صابون ‌های آرایشی و بهداشتی و ضدعفونی‌کننده ‌ها) به کار می رود. همچنین در از بین بردن میکروارگانیسم ها موثر بوده و از رشد آن ها جلوگیری می کند؛ بنابراین می توان از آن در فرمولاسیون دستمال های مرطوب ضد باکتری، کرم ‌های ضدعفونی‌کننده و پمادهای ضد خارش استفاده کرد. شرکت بازرگانی پیشگامان شیمی یکی از شرکت های فعال در حوزه تامین مواد اولیه شیمیایی و واردات این محصولات بوده که اقدام به فروش بنزالکونیوم کلراید وارد شده از کشورهای آلمان و چین کرده و شما می توانید جهت سفارش این محصول و کسب اطلاعات بیشتر به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.