نگاه وزارت نیرو به جیب ماینرها

«کسب و کار» از تبلیغات هدف دار در جهت ضربه زدن به صنعت رمزارزها گزارش می دهد

نگاه وزارت نیرو به جیب ماینرها

کسب و کار نیوز - فعالان صنعت استخراج رمزارزها در حالی هدف انتقاد مسئولان وزارت نیرو قرار گرفته اند که بهانه جویی های مسئولان به افزایش میزان مصرف برق این صنعت بازمی گردد.

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان صنعت استخراج رمزارزها در حالی هدف انتقاد مسئولان وزارت نیرو قرار گرفته اند که بهانه جویی های مسئولان به افزایش میزان مصرف برق این صنعت بازمی گردد. این در حالی است که فعالان سرسخت این صنعت که با وجود تمام سخت گیری های دولتی هنوز در حال جنگیدن برای فعالیت در این صنعت هستند، میزان برق مصرفی این صنعت را بسیار کمتر از آنچه ازسوی وزارت نیرو اعلام می شود، می دانند.
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران روز گذشته با بیان اینکه مصرف غیرمجاز برق توسط استخراج‌‌کنندگان ارزهای مجازی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور است، گفت: بالا رفتن نرخ بیت‌کوین که زمانی هشت هزار دلار بود اما اکنون به بیش از ۳۰ هزار دلار رسیده سبب افزایش تعداد استخراج‌‌کنندگان رمزارزها شده است.

تبلیغات منفی علیه صنعت استخراج رمزارز با صعود بیت کوین

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین ایران می گوید: صنعت استخراج رمز ارز به عنوان صنعتی نوپا در کشور مسیر دشواری را پیش رو دارد.
محمدرضا شرفی در گفتگو با «کسب و کار» افزود: صنعت استخراج رمز ارز به عنوان صنعتی نوپا در کشور مسیر دشواری را پیش رو دارد. برآورد دقیق سهم ایران از توان پردازشی زنجیره جهانی بلاکچین بیت کوین امکان پذیر نیست ولی برآورد موسسات معتبر بین المللی حاکی است که حدود ۳ الی ۴ درصد از توان پردازشی در کشور ایران متمرکز باشد.
او ادامه داد: رشد مصرف برق در کشور به دلیل واگذاری انشعابات جدید و افزایش جمعیت و توسعه شبکه مصرف، امری غیر قابل اجتناب بوده و طی سالیان گذشته از الگویی مشخص پیروی کرده؛ به نحوی که در مطالعات و پیش بینی های وزارت نیرو لحاظ شده است. بنابراین این میزان افزایش، قابل پیش بینی است.
بررسی میزان مصرف برق در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ و در بازه زمانی ۴۹ روزه از ابتدای آذر ماه تا ۱۹ دی ماه بیانگر افزایشی معادل ۲۵۲۳ مگاوات است که در مقایسه با افزایش مصرف در بازه زمانی مشابه در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ (۲۲۱۷ مگاوات) رشدی معادل ۳۰۶ مگاوات را نشان می دهد که کاملا منطبق بر مطالعات و پیش بینی وزارت نیرو جهت تامین نیاز کشور و پایداری شبکه توزیع برق است.
رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاکچین با اشاره به تبلیغات منفی در رسانه ها نسبت به این صنعت ارزشمند گفت: اخیرا بی توجه به این حقیقت، مطالبی در خصوص تاثیر صنعت استخراج رمزارز بر مصرف انرژی کشور منتشر می شود که ذکر نکاتی در این باب ضروری می نماید.
صنعت استخراج رمزارز از صنعت فقط نام آن را یدک می کشد؛ حال آنکه برق تخصیصی به این صنعت، رکورددار تعرفه در میان تمام مصارف کشور است. این نرخ ۸ برابر تعرفه صنعتی و به نحوی است که علاوه بر پوشش هزینه های تولید و انتقال، سود قابل ملاحظه ای را نیز به صنعت برق کشور می رساند.
نکته دوم اینکه بررسی میزان افزایش مصرف برق در سال جاری نسبت به سال گذشته نشان می دهد که افزایش مصرف متناسب و متوازن با سال های قبل بوده و افزایشی معادل ۳۰۰ مگاوات نسبت به روند متداول را نمایش می‌دهد. این در حالی است که بنا به اعلام وزارت نیرو ۳۱۰ مگاوات انشعاب برق به صنعت استخراج رمزارز (فارغ از چگونگی تخصیص این ظرفیت به متقاضیان و اختصاص بیش از ۵۰ درصد آن به یک واحد استخراج دو ملیتی) داده شده و با لحاظ این نکته می توان اذعان داشت مطالب و آمارهای جهت دار منتشره در نشریات و جامعه به دور از واقعیت بوده و این صنعت بدلیل نوپایی و کمبود اطلاعات عموم جامعه در مورد آن با بی مهری و انواع هجمه‌ها روبروست.
شرفی در پایان گفت: از سویی مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها مختص به سال جاری نبوده و مسبوق به سابقه است. دلایل بسیاری در این زمینه ذکر می گردد مانند تکمیل ظرفیت منابع نگهداری مازوت و انباشت آن در انبارهای وزارت نفت که خود دلیلی برای عرضه به عنوان سوخت نیروگاهی است. چندین نیروگاه کشور با ظرفیتی عظیم (در حدود چند ده هزار مگاوات) در حال بهره‌گیری از سوخت مازوت هستند که طبیعتا ارتباط آن با مصرف ۳۰۰ مگاواتی صنعت استخراج رمزارز امری نامعقول بوده و قصد راویان از بیان چنین مواردی بیشتر حذف صورت مسئله‌ و سلب مسئولیت جلوه می نماید. هم زمان با افزایش قیمت بیت کوین، با نگاهی به جدول پیش بینی وزارت نیرو در مورد روند رشد مصرف برق کشور چنین به نظر می رسد که این صنعت علاوه بر درآمدزایی برای صنعت برق، نقش بلاگردانی سوءمدیریت را نیز بر عهده دارد. محاسبات مصرف برق و پیش بینی و چشم انداز افزایش مصرف در سایت توانیر گویای همین مطالب است.

بحران در صنعت استخراج رمزارز در حین تعطیلی

عضو هیئت رئیسه کارگروه استخراج انجمن فناوران زنجیره بلوک ایران نیز در این رابطه به «کسب و کار» می گوید: نکته مهم آن است که نزدیک به ۲ سال از زمان شروع توقیف دستگاه های استخراج رمزارز در کشور می‌گذرد که در این مدت بر اساس آمار های منتشر شده نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه استخراج رمزارز‌ توسط نهاد های انتظامی، قضایی و امنیتی توقیف شده اند.
سجاد کرمی ادامه داد: از سوی دیگر علارغم صدور جواز تاسیس این صنعت از سوی وزارت محترم صمت، به دلیل گرانی تعرفه برق این حوزه و عدم وجود ساز و کار مشخص برای واردات قانونی دستگاه های استخراج رمزارز، از مدت ۲ سال گذشته تا به امروز دستگاه جدیدی در حجم کلان که باعث ایجاد بحران در بحث انرژی شوند وارد کشور نشده است. لذا توقع میرود که اگر بحران پیش آمده در حوزه تامین انرژی کشور مرتبط با حوزه استخراج رمزارز بوده است میبایست تاثیر آن در ۲ سال گذشته به قبل احساس میکردیم نه در زمانی که این صنعت به طور تقریبی به تعطیلی کشیده شده است.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.