صفحه اصلی / سرخط خبرها / جهش قیمت مسکن با التهابات بازارهای مالی

منصور غیبی، کارشناس اقتصاد مسکن

جهش قیمت مسکن با التهابات بازارهای مالی

کسب و کار نیوز - بررسی شاخص های مختلف اختصاصی بازار مسکن و آیتم های آن نشان دهنده پایداری قیمت و عدم تغییر محسوس قیمت در این بازار است.

بررسی شاخص های مختلف اختصاصی بازار مسکن و آیتم های آن نشان دهنده پایداری قیمت و عدم تغییر محسوس قیمت در این بازار است. این در حالی است که بازارهای موازی مسکن مثل بورس شاهد ابرریزش بوده اند. در این میان حوزه اقتصاد مسکن توانسته یک نُرم عادی و منطقی کاهش قیمت را در پیش بگیرد و این مساله نشان می دهد که این بازار توان مجدد احیا و رونق خود را در ماه های آتی و فصل عید خواهد داشت و معامله در این حوزه انجام خواهد شد. کما اینکه مطالعات میدانی نشان می دهد خریداران و فروشندگان در حال حاضر در بازار به طور جدی هستند و بازدید می روند و بازار در آستانه ورود به فاز رونق است.
شاید یک سری افراد و ذی نفعان در این بازار و نمایندگان مجلس می خواهند به گونه ای ریزش قیمت در بازار را تبلیغ و نهادینه کرده و به این ریزش دل خوش کنند؛ ولی واقعیت چیز دیگری است. مطالعات ۳۶ سال گذشته در حوزه اقتصاد مسکن در بازه های زمانی ۶ سال یک بار این واقعیت را به ما نشان می دهد که زمانی که مسکن در حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ درصد افزایش قیمت می یابد برگشت دوره منفی بین ۱۱ تا ۲۵ درصد بوده است. لذا ابرریزشی در این فضا نیست و اتفاقا خبر خوب برای اقتصاد مسکن این است که کم کم حضور خریداران، دید و بازدید برای اقدام به خرید و اقدام به فرایند معامله در بازار افزایش یافته است.
این به معنای این است که این بازار در حال خروج از رکود و حرکت به سمت رونق معاملات است.
این ریزش در بازه آبان و آذر تا ۱۵ درصد رخ داده است و دلیل آن به اقتصاد ملی برمی گردد. وقتی تراز اقتصادی منفی است، زیرمجموعه های آن در حوزه اقتصاد که می تواند باعث شکوفایی، غنا و تولید ثروت در جامعه شود به نوعی با مشکل مواجه است و مسکن نیز مستثنی نیست. حوزه اقتصاد مسکن نزدیک به ۲۳ درصد از فضای اقتصادی ما را در صورت رونق و فعال بودن حوزه ساخت و ساز و فضای تولید مصالح ساختمانی، خدمات فنی مهندسی، صادرات و واردات اقتصاد ما به حرکت وامی دارد.
نکته مثبت این است که حوزه اقتصاد مسکن یک حوزه خودزاست به این شکل که منتظر سیاست گذاری های قاعدتا ناقص، عقیم و غلط سیاست گذاران و قانون گذاران نمی ماند و خودش شروع به تولید ثروت می کند. در نتیجه اگر اینها را کنار هم قرار دهیم این دوره خودشکوفایی در حوزه اقتصاد مسکن شکل خواهد گرفت زیرا در آستانه نزدیکی به عید قرار داریم و وقت خرید کلنگی ها و اقدام به ساخت و ساز برای سال آینده از سوی سازندگان مطرح است. همچنین کسانی که می خواهند خانه خود را عوض کنند، اقدام به خرید و فروش خواهند کرد و این معاملات در دل خود یک رونق نسبی را در پی خواهد داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.