صفحه اصلی / اسلایدر / شیب تند کاهش قیمت در بازارها
شیب تند کاهش قیمت در بازارها

حباب قیمت بورس، دلار، خودرو و طلا در حال شکستن است

شیب تند کاهش قیمت در بازارها

کسب و کار نیوز - با رفتن شاخص کل بورس به ارتفاع یک میلیون و 200 هزار واحد، سکه به کانال 11 میلیونی و با ریزش دلار به کانال 24 هزار تومانی، گویی بازارها به ناگهان خوابی آشفته می بینند؛ خواب آشفته ای که تا دو هفته آینده درِ همه بازارهای مالی ایران را سه قفله کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، «نامعلوم بودن آینده مذاکرات ایران و آمریکا»، «چشم انداز تورمی»، «امید به رفع تحریم» و «کاهش انتظارات تورمی» همه دست به دست هم داده اند تا بازارها تا آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا در حالت تعلیق بیم و امید باشند.
در چنین شرایطی، تغییر و تحولات بازارهای مالی روز شنبه دیدنی است.

شکسته شدن سطح حمایت مهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی

بورس با ریزش شدید ۲۴ هزار واحدی سهامداران را بار دیگر غافلگیر کرد. در معاملات صبح شاخص کل بورس تهران از سطح حمایت مهم یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عبور و به کانال ۱٫۲ میلیونی سقوط کرد. شاخص با افت ۲۴ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۶ هزار واحد رسید. شاخص هم وزن نیز با ریزش بیش از ۶۰۰ واحدی در سطح ۴۵۹ هزار واحد قرار گرفت.

حباب سکه به پایین‌ترین رقم در یک سال اخیر رسید

قیمت ها در بازار طلا و سکه هم رمقی برای افزایش ندارند و به کاهش سر سپرده اند. ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها باعث افزایش فروشنده‌ها از صبح در بازار شد. قیمت اونس جهانی ۱۰۵ دلار نسبت به هفته قبل کاهش یافت؛ به دنبال تحولات و بحران سیاسی در آمریکا قیمت اونس تا ۱۹۵۶ دلار بالا رفته بود، ولی با فروکش کردن این تحولات قیمت اونس جهانی به دلیل کوچ سرمایه‌ها از طلا به سمت ارز‌های دیجیتال و سایر فعالیت‌های تولیدی، یکباره ۱۰۵ دلار کاهش یافت.
اگر این ثبات سیاسی ادامه داشته باشد شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار جهانی و داخلی خواهیم بود. قیمت سکه که هفته قبل در بالاترین نرخ به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده بود با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.
حباب سکه به پایین‌ترین رقم در یک سال اخیر رسیده و هم اکنون ۲۸۰ هزار تومان است. این میزان حباب در یکسال گذشته بی سابقه بوده و نشان دهنده کاهش شدید تقاضا و میل به خرید و سرمایه گذاری است.

سقوط قیمت طلا به ۱۸۴۹ دلار در هر اونس

از دیگر آثار کاهش شدید قیمت طلا و سکه در روز شنبه، کاهش محسوس قیمت ارز بود؛ قیمت دلار درحالی که هفته قبل در کانال ۲۶ هزار تومان هم معامله می‌شد امروز مرز ۲۵ هزار تومان را نیز از دست داد و به ۲۴٫۹۲۰ تومان رسید. با کاهش شدید قیمت طلا و سکه و ترس ناشی از کاهش بیشتر، فروشنده طلا و سکه در بازار افزایش یافته و فعلاً خریداری در بازار وجود ندارد.
در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک ‌میلیون و ۱۰۷ هزار تومان، قیمت دلار ۲۴٫۹۲۰ تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون تومان است.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، افق پیش روی بازارهای مالی در دو هفته آینده را بررسی می کند.

بازارهای مالی در نقطه صفر زمستانی

پیمان مولوی، اقتصاددان
هرچند قیمت ها در بازارهای مختلف مالی کاهش یافته؛ اما هیچ عامل بنیادی موجب این روند نشده و یا حداقل به لحاظ ریسک، همان ریسک های قبل به قوت خود باقی است و حتی ریسک های جدیدتری هم به آن اضافه شده است.
اما نزول بازارهای موازی، انسان را به فکر فرومی برد که ما داریم به چه سمتی حرکت می کنیم. بازارها مثل ظروف مرتبطه هستند و چرخه های مختلف همچون چرخه دلار، چرخه طلا، چرخه بازارهای کالایی، چرخه بازار خودرو و مسکن و بازار سرمایه را پیش رو داریم. نقدینگی در بین بازارها در حال حرکت است.
در بازار سرمایه ریسک های مختلف و حتی بحث قیمت گذاری فولاد می تواند تاثیرات خود را بر بازار بگذارد. اتفاقا بازاری که نسبت به این اتفاقات واکنش نشان می دهد، بازار طبیعی تری است نسبت به بازاری که با وجود تحریم، رشد می کرد. اینکه روند منفی بورس تا کی ادامه می یابد، بستگی به رویکرد سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی دارد. نه حقیقی ها می توانند بازار را نجات بدهند و نه حقوقی ها و بازار اصلا چیزی برای نجات دادن الزاما نباید داشته باشد. بازار محل عرضه و تقاضای سهام شرکت هایی است که انتظاراتی در مورد پیش بینی سود، فروش و قیمت آنها وجود دارد. زمانی که نقدینگی زیاد وارد این بازار می شود، می تواند رشد بسیار بیشتری از درآمد واقعی آن شرکت، داشته باشد و افق می تواند تورمی باشد و یا افق خوش بینانه. حالا اینکه فاز اصلی آن چیست، به نظر می رسد تا ۱۵ روز آینده هنوز مشخص نیست زیرا ریسک ها سر جای خود هست. آن چیزی که در این مدت می تواند بازار را مثبت کند عوامل بنیادی مثلا در مورد رفع تحریم ها و دسترسی ایران به پول های بلوکه شده است به لحاظ اینکه چشم اندازی از رشد است. فقدان این سیگنال ها به بازار هم موجب تداوم وضعیت فعلی خواهد بود. پس ما در سال آینده کسری بودجه خواهیم داشت. کسری بودجه توام با افزایش پایه پولی و نقدینگی و تورم است. بنابراین بازار ممکن است شاهد افزایش اما از جنس متفاوت باشد.
در مورد بازار دلار و سایر بازارهای مالی نمی توان به روشنی اظهار نظر کرد چون رقم ورود و خروج نقدینگی در این بازارها به روشنی مشخص نیست. یکی از دلایلی که موجب می شود دلار بین کانال های ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان در نوسان باشد، ناشی از این است که اولا برای یک سری از نیازها هنوز تقاضایی ایجاد نشده مثلا سفرهای خارجی. هرچقدر سفرهای خارجی اضافه تر شود تقاضای دلار بیشتر می شود که در حال حاضر در بازار ما نیست. در مورد بازار دلار اتفاق خاصی نیفتاده است.
آنچه در بازار طلای داخلی موجب کاهش قیمت شده، ناشی از قیمت های جهانی است. ما شاهد این هستیم که نقدینگی کوچکی از بازارهای مختلف به سمت بازار رمزارزها می رود. نکته دوم این است که با آمدن «بایدن» و کاهش ریسک در بازارهای جهانی ما می توانستیم شاهد کاهش قیمت طلا باشیم ولی کشوری مثل چین برای پشتوانه مالی در حال خرید طلای زیادی است.
در مورد بازارهای موازی دیگر از جمله مسکن در آذر ماه به نقطه عدم رشد رسیدیم ولی این به معنای عدم رشد قیمت در این بازار نیست چون نقدینگی در اقتصاد ایران هر روز تولید می شود هرچند سرعت آن کمتر شده است.
در نهایت تا ۲ هفته آینده ما در وضعیت تعلیق بیم و امید قرار خواهیم داشت و بعد از آن با شرایطی که پیش خواهد آمد که بیشتر هم از جنس سیاسی و بین المللی است ما باید دیدگاه های جدیدی را مد نظر قرار دهیم.
در دو هفته آینده نقدینگی جای خاصی نمی رود و در حساب های بانکی پارک است. البته داده ها نشان می دهد که روند ورود پول به صندوق های با درآمد ثابت در حال افزایش است که یک رویکرد پارک کردن پول است به این معنا که فعلا نقدینگی به دنبال یک پناهگاه است تا بازدهی داشته باشد و بعد سرمایه گذاران تصمیم می گیرند که به کدام سو روانه کنند. در بلندمدت هیچ ربطی به نقدینگی الان ندارد.
در حال حاضر هم خیلی از سهم های قوی داریم به طور مثال در حوزه پتروشیمی. تمام محصولات پتروشیمی در جهان شاهد رشد هستند. محصولاتی مثل مس، روی و فولاد نیز در حال رشد هستند؛ ولی اینکه سهامداران در حال حاضر به سمت سرمایه گذاری روی این سهم ها بروند با این ریسک مواجه است که شاخص پایین تر بیاید و قیمت این شرکت ها هم کاهش یابد؛ ولی از طرف دیگر زمان خوبی برای خرید این سهم هاست. پس ارتباطی بین ورود نقدینگی یا خروجش با اینکه سهام ارزنده نیستند وجود ندارد. همه منتظرند که در یک شرایط ایده آل این سهام را خریداری کنند. به همین دلیل رویکرد بلندمدت در صنایع پتروشیمی بسیار مثبت است چون رشد قیمت جهانی آن بسیار مثبت است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.