صفحه اصلی / اسلایدر / جهش قیمت خودروهای پرتیراژ
جهش قیمت خودروهای پرتیراژ

چرا حذف قیمت ها از پلتفرم‌های آنلاین به کاهش قیمت خودرو و مسکن منجر نشد؟

جهش قیمت خودروهای پرتیراژ

کسب و کار نیوز- ‏قیمت‌‌های خودرو از ساعت ۷ شب روز ۱۷ دی‌ماه روی پلتفرم‌های آگهی آنلاین دوباره به نمایش درآمدند. قرار است قیمت خرید و فروش مسکن نیز طی آینده روی این پلتفرم‌ها بازگردند. زمانی که پژو ‏۲۰۶ تیپ ۲ به عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایرانی به محدوده قیمتی 70 میلیون تومان رسید مسئولان تصمیم به حذف قیمت ها از پلتفرم‌های آنلاین گرفتند تا بتوانند نوسانات قیمت خودرو را کنترل کنند. امروز بعد از گذشت ماهها از اجرای این تصمیم قیمت پژو 206 تیپ 2 به 200 میلیون تومان رسیده و خبرها از بازگشت دوبراه قیمت ها به فضای مجازی حکایت دارد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند طی روزهای گذشته این خودرو با رشد قیمت ۵ میلیون تومانی روبرو شده و قیمت آن به ۲۰۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. قیمت انواع پراید هم در پازدهمین روز دی ماه نسبت به ابتدای ماه جاری بین ۴ تا ۶ میلیون تومان افزایش یافته است. در هفته‌های گذشته به ویژه از ابتدای آذرماه، قیمت انواع خودرو روندی نزولی داشت و ابتدای دی ماه این روند تقریبا تثبیت شده بود اما انتشار خبر شیوه جدید قیمت گذاری، سبب هیجان منفی در بازار خودرو و بالا رفتن قیمت ها شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گرانی مجدد خودروهای داخلی در روزهای اخیر، عنوان کرد: بی‌تدبیری شورای رقابت، عامل اصلی این گرانی است و در روزهای آتی نیز شاهد متعادل‌تر شدن قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود. رزم حسینی انحصارگری در خودروسازی را اصلی‌ترین عامل در گرانی و کیفیت خودروهای داخلی دانست و ادامه داد: مبارزه با دلال‌بازی در صنعت خودروسازی را یکی از اولویت‌های اصلی خود می‌دانیم و تمامی تلاش خود را برای رقابت‌پذیری و ارتقای کیفیت تولیدات خودرویی را در اولویت اهداف خود قرار داده‌ایم.

این در حالی است که رصد بازار خودرو نشان دهنده آن است که محصولات ایران خودرو رشد ۲ تا ۵ میلیون تومانی را تجربه کردند. ارزیابی بازار خودرو بیانگر آن است که تمام محصولات پرتیراژ ایران خودرو رشد قیمت داشته اند. بطوری که بیشترین رشد در میان محصولات این شرکت به «پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، سمند  LX و سمند LX  با موتور EF7 » رسید و هر کدام از این محصولات رشد ۵ میلیونی قیمت در بازار را تجربه کردند. حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است که استفاده از فضای مجازی برای قیمت سازی یکی از شگردهای سوداگران برای گرانی خودرو است و در صورتی که تیراژ تولید شرکت‌های خودروساز افزایش یابد می توان از رشد قیمت خودرو جلوگیری کرد در غیر این صورت سوداگران در بازار جولان خواهند داد.

ناکامی سیاست های دولتی در بازار خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو

همزمان با حذف قیمت ها از سایت های آنلاین و فضای مجازی شاهد بودیم که اتفاق مثبتی رخ ندارد و قیمت ها کاهش پیدا نکرد. حذف قیمت ها از سایت ها اقدام اشتباهی بود در صورتی که باید قیمت ها وجود داشته باشند چراکه رقابت در این بین اتفاق می افتد و مشتریان به راحتی می توانند خودروی مورد نظر خود را نتخاب کنند اما در کنار این موضوع باید نظارت هم وجود داشته باشد. باید قانونی نوشته شود که خودروهای فروش رفته در سایت ها به سایت های پلیس متصل شوند و با این اقدام سایت ها به شفاف سازی قیمت ها در بازار کمک خواهند کرد. سیاست حذف قیمت ها مانند دیگر سیاست هایی که در چند سال اخیر برای ساماندهی بازار خودرو اجرایی شده است موفق نبوده است و به همین دلیل قیمت ها به سایت ها برگشتند.

واقعیت این است که همان موقع هم اشاره کردیم که هیچ‌کدام از این روش‌ها جواب نمی‌دهد، چون اصلا این هیجان قیمت‌ها معلول هستند و این وسط یک عده هم سوء استفاده می‌کنند. البته نمی‌توان گفت سوء استفاده، در واقع استفاده می‌کنند. کار تاجر یا دلال استفاده کردن از این شرایط است. آن‌ها کار غلطی نمی‌کنند. کار دولتمردان این است که با سیاست‌گذاری‌های درست تولید و تقاضا را متعادل کنند. متاسفانه ما در کشوری هستیم که سال‌ها است با مکانیزم‌هایی که من بلد نیستم در آن پول تولید و چاپ می‌شود و ظاهرا پشتوانه لازمه را ندارد و تقاضاهایی که مبتنی بر کار و تلاش نیست، ایجاد می‌شود و از آن طرف تولید به همان اندازه بالا نمی‌رود.

قیمت واقعی خودرو تابع عوامل کلان اقتصادی است. البته اتفاقاتی هم در صنعت و بازار ممکن است بر قیمت خودرو اثر داشته باشد اما اثرات آن کمتر از اثرات متغییرهای کلان اقتصادی است. به طور کلی مجموع سرمایه گذاری در دنیا و ایران وابسته به تغییرات کلان اقتصادی در دنیاست. اما این افزایش قیمت ها از روز گذشته مربوط به اتفاقات آمریکا بوده است و از هفته آینده به احتمال زیاد کاهش قیمت را داریم. دلیل رشد قیمت ها در این یک و دو روز گذشته اتفاقاتی است که در آمریکا افتاده است و با برکناری ترامپ به طور قطع کمی کاهش قیمت خواهیم داشت. البته تاکید می کنیم که کاهش اندکی یعنی همان  ۲ تا ۵ میلون تومان که در این چند روز افزایش داشته است.  تغییرات هفته‌های آینده در فضای سیاسی بین‌الملل، نمی‌تواند آن‌طور که عامه مردم فکر می‌کنند، بر اقتصاد کشورمان تاثیرگذار باشد. در خوشبینانه‌ترین حالت نرخ دلار در حدود ۲۰ هزار تومان خواهد ایستاد و نمی‌توان به یک‌باره انتظار افت شدید قیمتی داشت.

همچنین از سوی دیگر در دو هفته گذشته اتفاقایت افتاد و بورس به افول خود ادامه داد و نگرانی های بسیاری در بورس حاکم شد و به نظر می رسد سهامداران می خواهند سرمایه ها را از بازار سرمایه بیرون بیاورند. فرمول جدید خودرو هم رونمایی شد و شورای رقابت تضمین داد که بازار خودرو همچنان سودآور است و هر کس که از خودروساز خودرو بخرد سود بسیاری به دست خواهد آورد. سودی از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد که برای همه جذاب است. متاسفانه تولید ما کم است و بازارهای دیگر مانند بورس با هشدار روبر شده اند و بورس اگر به افول خود ادامه دهد و قفل بازار مسکن ادامه پیدا کند سرمایه ها به سمت بازار خودرو سرازیر می شوند. بنابراین با آشفتگی مسیرهای شفاف سرمایه گذاری همچنان در بازارها التهاب وجود خواهد داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.