صفحه اصلی / اقتصادی / مصرف‌کنندگان بزرگ برق هزینه واقعی را بپردازند
مصرف‌کنندگان بزرگ برق هزینه واقعی را بپردازند

وزیر نیرو:

مصرف‌کنندگان بزرگ برق هزینه واقعی را بپردازند

کسب و کار نیوز- وزیر نیرو گفت: با وجود اینکه ایران برق و گاز به عراق صادر می کند، نیمی از این کشور در خاموشی است و بخش باقیمانده نیز با تلفات ۵۰ درصدی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره اینکه قرارداد حوزه برق که با عراق به امضا رسید در چه حوزه‌ای بوده است؟ گفت: ایران از دو سال پیش یادداشت تفاهمی با وزیر برق وقت عراق امضا کرد با این محوریت که ما به عنوان همسایه ای که در شرایطی اقتضا کرده و جان خود را برای امنیت شما داده‌ایم نمی‌خواهیم همکاری در بخش برق فقط محدود به صادرات برق شما باشد چرا که رفاه و امنیت شما را با رفاه و امنیت خود یکسان می‌دانیم.

وی افزود: در این راستا دو پروژه را مطرح کردیم که یکی از آنها مربوط به کاهش تلفات شبکه و توزیع برق عراق است. در حال حاضر با وجود صادرات برق و گازی که ایران به عراق دارد نیمی از عراق در خاموشی است و میزان باقیمانده نیز دارای تلفات ۵۰ درصدی است که طبق این یایدداشت تفاهم قول دادیم تا کمتر از دو سال این میزان تلفات را از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد برسانیم.

اردکانیان تصریح کرد: به این ترتیب عراق بدون اینکه خرید برق بیشتری داشته باشد و یا نیروگاهی احداث کند، ظرفیت برق خود را ۳۰ درصد افزایش داده است. با این محوریت پروژه‌ای را تعریف کردیم و استان به استان عراق را به شرکت‌های بخش خصوصی و غیر خصوصی ایران دادیم. این قرارداد از طرف ایران امضا شده و منتظر طرف عراقی است.

وی در مورد قرارداد دوم که قرار است بین ایران و عراق نهایی شود، تصریح کرد: ایران تجربه خوبی در زمینه تعمیر تجهیزات نیروگاهی دارد. این در حالی است که ۵ هزار ترانسفورماتور عراق در جنگ آسیب دیده و از بین رفته‌اند و امکان بازسازی همه این ترانسفورماتورها برای عراق وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌تواند تمام این موارد را خریداری و نوسازی کند. به همین دلیل ترتیبی دادیم حتی در صورت نیاز شرکتی به صورت جوینت ونچر با شرکتی عراقی تأسیس شود تا ظرفیت تربیت نیروی انسانی برای عراق در حوزه تعمیرات نیروگاهی شکل بگیرد.

به گفته وزیر نیرو این قراردادها از سمت ایران امضا شده و تحویل مقامات عراق شده است که پیش بینی می‌کنیم در آینده نزدیک این قراردادها نهایی شود.

این مقام مسئول در پاسخ درباره میزان بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی و روش تسویه آن نیز توضیح داد: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت یارانه‌ای دولت است که در اختیار مردم قرار می‌دهد که اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی را ایجاد می‌کند.

وی گفت: با بررسی‌های انجام شده قصد داریم بخشی از این بدهی را به صورت تهاتر در حوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه کنیم اما برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شده و حتی ادامه دار نباشد نیز هیئت وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکین پرمصرف به طور مستقیم از تولید کننده برق خرید کنند.

اردکانیان ادامه داد: ۳۷ میلیون مشترک برق در کشور داریم که از این تعداد هزار مشترک مصرف کننده عظیم محسوب می‌شوند که از جمله آنان می‌توان به آلومینیوم، فولاد، ذوب آهن و غیره اشاره کرد. ترتیبی ایجاد کرده‌ایم تا این مشترکین که بالای ۵ مگابایت مصرف برق دارند به طور مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند. به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در نتیجه خرید مشترکین بزرگ از بورس شاید درآمد شرکت توانیر برای مدتی کاهش یابد، گفت: اما در بلندمدت قطعاً این رویه به نفع ماست چرا که از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌کند و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را بپردازند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.