صفحه اصلی / اسلایدر / درآمد ۲ هزار میلیاردی دولت با اخذ مالیات لاکچری سواران
درآمد ۲ هزار میلیاردی دولت با اخذ مالیات لاکچری سواران

اخذ مالیات از خودروهای لوکس در سال۱۴۰۰ اجرایی می شود

درآمد ۲ هزار میلیاردی دولت با اخذ مالیات لاکچری سواران

کسب و کار نیوز- دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودرو‌های گران قیمت را پیش بینی کرده است. این در حالی است که مالیات ستانی از خودروهای لوکس و املاک موضوعی است که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد، اما پس از گذشت بیش از ۹ ماه از سال ۹۹ هنوز آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تایید نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در بودجه سال ۹۹ به منظور افزایش سطح درآمدهای مالیاتی و برقراری عدالت اجتماعی دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس تصویب شد.غلامرضا تاجگردون رئیس وقت کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ گفته بود: کسری بودجه دولت زیر ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است می‌توان با مولد سازی دارایی ها و اقداماتی نظیر خانه های مالیات از خانه های لوکس کمبودهای بودجه را جبران کرد.

همچنین در این زمینه جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون تلفیق بودجه عنوان کرده بود: این نوع مالیات­‌ها نه تنها موجب افزایش درآمد دولت می شود بلکه باعث خواهد شد دولت بتواند حق خود را از افراد مرفه و کسانی که در حوزه کالای لوکس فعالیت می­‌کنند، بگیرد. با توجه به کاهش درآمدهای نفتی کشور در کمیسیون تلفیق سعی شد منابع دولت افزایش یابد و یکی از این منابع هم اخذ مالیات از خودروها و خانه‌های لوکس است.

اما در همین رابطه عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ جزئیات جلسه این کمیسیون درباره اخذ مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس را تشریح کرد. علی اصغر خانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ در تشریح مصوبات جلسه کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: در این جلسه موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی و ایجاد درآمد از این محل برای دولت مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

وی افزود: پس از بحث و تبادل نظر در این باره با موافقت اعضای کمیسیون تلفیق ۲ هزار میلیارد تومان از محل اخذ مالیات از خانه‌های خالی در سال ۱۴۰۰ برای دولت درامد پیشبینی شد. عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ با اشاره به مصوبه دیگر اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه بیان داشت: موضوع دیگر بحث اخذ مالیات از خودرو‌های لوکس بود که مخالفان و موافقان این موضوع دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. خانی با بیان اینکه اعضای کمیسیون با اخذ مالیات از خودروهای لوکس در سال آینده موافقت کردند، بیان داشت: پس از تبادل نظر در این باره مقرر شد تا کارگروه‌ای تشکیل شود و بر اساس قیمت خودروهای لوکس و معیارهای دیگر مالیات‌هایی برای این خودروها تعیین کنند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ اضافه کرد: مقرر شد تا کارگروه مربوطه هر چه سریعتر تشکیل شده تا بر اساس معیار و ملاک‌هایی میزان اخذ مالیات از خودروهای لوکس را تعیین کند تا پیش از ارسال گزارش کمیسیون تلفیق برای بررسی در جلسه علنی این موضوع نیز در بخش درآمدی بودجه تعیین تکلیف شود. مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ باید در جلسه علنی نیز به تصویب برسد و در نهایت با تاکید شورای نگهبان تبدیل به قانون می‌شود.

مالیات ستانی سازوکار مناسبی ندارد

فربد زاوه، کارشناس خودرو

مالیات برعایدی سرمایه که شامل خانه ها و خودروهای لوکس و لاکچری می شود اقدامی درست و اصولی است. در این حالت دولت باید تعرفه واردات را بردارد و با برداشت تعرفه مالیات از خودروهای لوکس دریافت کند. این اقدام در تمام جای دنیا اجرایی شده و بسیار حرکت درستی خواهد بود. در تمام دنیا از خودرو و سوخت مالیات دریافت می کنند نه از واردات خودرو. به همین دلیل بازار خودرو در تمام دنیا ساماندهی شده است.

اما متاسفانه در کشور ما گرفتن این مالیات ها سازوکار مناسبی ندارد و احتیاج به ایجاد زیرساخت مناسب دارد. سازوکار اجرایی و عملیاتی این طرح مشخص نیست و قیمت گذاری بر خودروهای مختلف و سازوکار پرداخت آن معین نشده است. برای خودرو نمی توان ارزش تقریبی و قطعی مشخص کرد. خودروهای تصادف کرده با خودروهای نو در یک مدل، قیمت های متفاوتی دارد و قرار است برکدام مبنا این مالیات دریافت شود؟

در صورت ایجاد بستر درست مالیات ستانی از خودرو لوکس درآمدهای دولت نیز به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت و با این اتفاق دیگر هر کسی برای خرید خودرو و سودآوری وارد این بازار نخواهد شد. مالیات ستانی از خودروهای لوکس موجب می شود تا خودرو تبدیل به کالایی پر هزینه شود و اگر کسی واقعا نیاز به آن نداشته باشد برای خرید آن پیشقدم نخواهد شد چرا که هزینه نگهداری آن بسیار زیاد است. در تمام دنیا خودرو مشمول مالیات است. این موضوع به عنوان حربه ای است که اجازه نمی دهد خودرو و مسکن به کالاهای تفریحی تبدیل شود. به این شکل که مردم به عنوان مازاد مصرف خود این کالاها را خریداری و ذخیره نکنند.

اما از طرفی دیگر یادآوری این نکته ضروری است که دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس در بیشترکشور‌های پیشرفته پیاده‌سازی شده، اما متاسفانه هنوز در کشور ما به درستی اجرایی نشده است. اخذ مالیات در ایران صرفا متمرکز بر قشری از جامعه است که درآمد آن‌ها شناسایی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کارمندان، تولیدکنندگان و اصناف اشاره کرد، حال اینکه بخش‌های دیگری از جامعه درآمد‌های هنگفتی دارند و عملا با فرار مالیاتی از این حساب و کتاب سر باز می‌زنند.

به هر ترتیب اگر این طرح به مرحله اجرا درآید شاهد ثبات در بازار خودرو خواهیم بود اینکه اجرای مالیات ستانی بتواند در قیمت خودرو تاثیری بگذارد این اتفاق نمی افتد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …