صفحه اصلی / سرخط خبرها / پالس مجلس برای گرانی دلار

احسان سلطانی، اقتصاددان

پالس مجلس برای گرانی دلار

کسب و کار نیوز - قیمت دلار در حالی در بازار داخلی حرکتی صعودی را تجربه کرده که ارزش شاخص دلار در جهان 7 تا 10 درصد در برابر ارزهای دیگر کاهش یافته است.

سرمقاله-
دلیل این افزایش قیمت به پالس مجلس به این بازار بازمی گردد. مجلس می خواهد قیمت ارز را بیش از ۴ برابر کند که طبیعی است قیمت دلار در بازار آزاد هم بالا رود. مجلس این پالس را می دهد که ما قرار است قیمت دلار را بیش از ۴ برابر سه سال گذشته به صورت رسمی و در بودجه کنیم. در عین حال هیچ چشم اندازی هم ارائه نمی شود. پس افزایش نرخ در بازار آزاد طبیعی است.
این در حالی است که واردات به شدت کاهش یافته و تراز تجاری صادرات غیرنفتی و واردات حدود یک میلیارد دلار مثبت شده است. بنابراین در تنگنای ارزی قرار نداریم. دلایل این موضوع عبارت است از: ۱٫ کاهش تقاضای مردم؛ اکثر مردم در تامین مایحتاج زندگی خود مانده اند و ازدواج ها کاهش یافته و کمتر کسی لوازم خانگی می خرد. ۲٫ ممنوعیت واردات خودرو؛ ۳٫ ارزش نقدینگی بسیار کاهش یافته؛ ارزش نقدینگی کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار یعنی کمتر از نصف دو سال پیش است. به عبارتی کمتر از نصف میانگین ۱۰ سال پیش است.
در این میان به دلیل روی کارآمدن «بایدن» چشم انداز تحریم های ایران کمی امیدوارکننده تر شده است.
بانک مرکزی برای اینکه از منافع بانک های خصوصی، بنگاه های خصولتی و افراد خاص حمایت کند تلاش می کند که قیمت دلار را بالا ببرد. تنها دلیل می تواند این باشد که منافع یک سری افراد حفظ شود.
دلیل اینکه دلار از این کانال پایین نمی آید، این است که سرمایه دارد به صورت کالا از کشور خارج می شود. از طرفی بانک مرکزی مجوز داده که بخشی از این ارزها برنگردد. عده زیادی هم دارند دلار را به صورت کالا از کشور خارج می کنند و ارز آن برنمی گردد. اگر ارز برگردد و صادرات برقرار باشد، قیمت ها پایین می آید.
در این میان جولان کارت های تقلبی نمایان است. بسیاری از افراد با کارت جعلی و تقلبی بازرگانی کالا وارد می کنند. در این راستا اتاق بازرگانی باید پاسخگو باشد؛ ولی نیست. آن کسی که کارت به اسم اوست را نمی توان دستگیر کرد؛ ولی جنس آن که وارد شده و از گمرک به انبار کسی که پشت صحنه بوده، رفته است؛ چرا هیچ برخوردی با او نمی کنند؟ همه اینها مدیریت شده است و با هماهنگی صورت می گیرد.
۵ الی ۶ سال است که می گوییم کارت های جعلی بازرگانی صادر می شود و هنوز هم ادامه دارد؛ چرا هیچ کس با آن مقابله نمی کند؟ چون پشت آن منافعی کسانی در میان است و یک عده ای می خواهند تجارت سیاه کنند. یک عده می خواهند تخلف گمرکی کنند. یک عده می خواهند مالیات ندهند. یک عده می خواهند ارز را گران بفروشند و یک عده می خواهند سودهای کلان ببرند. چرا کسی جلوی این کارت های بازرگانی را نمی گیرد؟ باید در پاسخ گفت این کار برنامه ریزی شده است. فقط شعار مقابله با این کار را می دهند؛ ولی انجام نمی دهند. سالی بیش از ۱۰ میلیارد دلار تخلف گمرکی در ۱۰ سال گذشته با کارت های جعلی صورت گرفته است. یعنی وزارت اقتصاد نمی داند؟ قوه قضائیه نمی داند؟ مسئولان کشور خوابند؟
نکته بعدی چشم انداز قیمت دلار در ماه های آتی است. بهتر است قیمت دلار را در بازه چند ماهه دید. قیمت دلار در حال حاضر در کانال موجود دارد بازی می کند؛ اما در طول چند ماه آینده احتمال کاهش قیمت دلار بیشتر از این است که قیمت بالا برود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.