صفحه اصلی / اسلایدر / کرونا، مصرف گوشت قرمز را ۴۰ درصد کاهش داد
کرونا، مصرف گوشت قرمز را ۴۰ درصد کاهش داد

کرونا، مصرف گوشت قرمز را ۴۰ درصد کاهش داد

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام کشور گفت: شیوع کرونا مصرف گوشت قرمز را حدود ۴۰ درصد کاهش داده و در سالجاری تمام نیاز کشور به گوشت از محل تولیدات داخل تامین شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، منصور پوریان با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین کشوری قیمت دام سبک زنده (گوسفند) ۴۵ هزار تومان است، گفت: بنابراین قیمت لاشه باید بین ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان و قیمت نهایی برای مصرف‌کننده با احتساب ۱۰ درصد سود و هزینه قصابی یا بسته‌بندی در حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به اینکه در مقطعی کمبود نهاده‌های دامی و گرانی علوفه باعث افزایش قیمت دام زنده و گوشت قرمز شد، گفت: در آن زمان قیمت دام سبک زنده تا ۵۵ هزار تومان رسید و قیمت گوساله زنده نیز که بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان بود، به ۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد اما خوشبختانه با تأمین نهاده‌ها، بازار به ثبات رسید و در حال حاضر میانگین قیمت گوشت گوساله نیز بین ۳۵ تا ۳۷ هزار تومان است.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده اضافه کرد: قیمت لاشه گوساله با توجه به قیمت دام زنده باید حدود ۷۰ هزار تومان و با احتساب ۱۰ درصد سود برای مصرف‌کننده نهایی باید بین ۹۵ تا ۱۰۰ هزار تومان باشد.

پوریان گفت: شیوع کرونا در کشور مصرف گوشت قرمز را حدود ۴۰ درصد کاهش داده است؛ قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده و اگر قبلاً کسی ۱۰ کیلوگرم گوشت می‌خرید، الان به یک کیلوگرم خرید اکتفا می‌کند، ضمن اینکه در سال جاری هیچ وارداتی انجام نشده و نیاز کشور از محل تولید داخل تأمین شد و با مازاد دام در کشور مواجه هستیم.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به لزوم خرید حمایتی دام توسط دولت گفت: دولت از ابتدای سال بخشی از دام را به صورت حمایتی خریداری کرد، البته اجرای این طرح نیز چالش‌های زیادی برای تولیدکنندگان به همراه داشت، چرا که باید تولیدکننده، دام را کشتار شده به صورت تفکیکی و بسته‌بندی شده، تحویل دولت می‌داد و در این راستا حدود ۴۰۰۰ تن گوشت از سوی تولیدکنندگان تحویل شرکت پشتیبانی امور دام شد.

وی با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام در این طرح هر کیلوگرم گوشت را از تولیدکننده به قیمت ۷۲ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کرد، افزود: تولیدکنندگان با این قیمت موافق نبودند.

پوریان با بیان اینکه تولید گوشت در کشور فصلی است، اضافه کرد: ما در فصل‌هایی با مازاد تولید مواجه هستیم و در فصل‌های دیگر تولید کاهش می‌یابد، بنابراین زمانی که مازاد تولید داریم، باید دولت این مازاد را خریداری و ذخیره کند تا در فصل‌های دیگر با مشکل مواجه نشویم.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده با اشاره به اینکه به تدریج به پایان سال نزدیک می‌شویم و دولت برای تنظیم بازار نیاز به ذخایر گوشت دارد، گفت: مسئولان می‌توانند به راحتی این نیاز را از تولیدات داخل تأمین کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.