صفحه اصلی / فرهنگی / تجسمی / توصیه استاد شفیعی کدکنی به موسسه آینه داران دوران
توصیه استاد شفیعی کدکنی به موسسه آینه داران دوران

توصیه استاد شفیعی کدکنی به موسسه آینه داران دوران

کسب و کار نیوز - ‎شورای سیاستگذاری جایزه آینه دار دوران در زادروز استاد باستاني اعلام کرد با نام استاد و ياد دكترطاهره صفارزاده، دومین فراخوان خود را در مدیوم های متنوع هنری منتشر خواهد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ‎در نشست مشورتی به همین مناسبت، سیدعباس دعایی، مدیر مجموعه فرهنگی آینه داران دوران گفت : “موسسه آینه داران دوران با هدف بازشناسی چهره های سترگ فرهنگی ایران به نسل امروز پدید آمده است و در این راه می خواهیم از برنامه های متنوع هنری که می تواند مورد توجه جامعه معاصر باشد بهره ببریم. با همین ایده، در دور نخست فراخوان جایزه آینه دار دوران، داستان های استاد باستانی پاریزی را هنرمندان به صورت تصویرگری بازآفرینی کردند تا جادوی تصویر ، جوانان علاقمند را متوجه اصل مکتوبات ایشان کند؛ پس از برپایی دور اول جایزه خدمت جناب استاد دکتر شفیعی کدکنی رسیدیم، نظر ایشان این بود که به جهت چند وجهی بودن شخصیت والای آقای باستانی، جایزه آینه دار دوران همچنان روی ایشان متمرکز باشد؛ لذا اکنون برآنیم جنبه‌های شخصیت ایشان که می‌شود با زبان هنر شناساند ادامه پیدا کند. ما برای چگونگی برنامه هنرهای تجسمی از راهنمایی های اساتید متعددی بهره مندهستیم و کلیت کار را با محوریت آقای حبیب‌الله صادقی که رئیس گروه تجسمی فرهنگستان هنر هستند پیش خواهیم برد و به زودی دور جدید جایزه طی فراخوانی با همراهی موسسه توسعه هنرهای تجسمی منتشر می شود.”
‎دعایی درباره کلیت برپایی جایزه آینه دار دوران در سال ۱۴۰۰ گفت:” فراخوانی با محوریت بازآفرینی آثار بانوی فرهیخته استاد طاهره صفارزاده و چنانکه گفتم استاد باستانی پاریزی را ارایه کرده ایم که این بار دامنه وسیع تری از مدیوم های هنری را در بر می گیرد. امیدواریم با همراهی مشفقانه دو مرکز صنعتی کرمان: گل گهر سیرجان و مجتمع مس سرچشمه بتوانیم دومین دوره جایزه آینه داران دوران را در شان جایگاه و مقام این دو چهره بزرگ هنر ایران اسلامی برپا کنیم.”
‎در ادامه رضا رفیع، مسئول شورای سیاستگذاری جایزه آینه دار دوران گفت: “یکی از کارهای اصلی مؤسسه آینه‌داران دوران می تواند پرداختن به موضوع طنز در کارهای تاریخی و ادبی آقای باستانی پاریزی نیز باشد، چون خود ایشان تعریف‌های خاصی از طنز داشتند و همه این‌ها می‌تواند به شکلی کتاب‌های آینده مؤسسه باشد. از مجموع کتاب‌های ایشان می‌تواند بخش‌های طنز استخراج شود و به طور اختصاصی منتشر شود. ما در حوزه طنز با دو تیپ آدم‌ها مواجه هستیم. یک عده قصد طنزپردازی نداشته‌اند ولی ویژگی بیان، قلم و نگاه‌شان جوهره طنز بوده است. مثلاً حافظ قصد طنزپردازی نداشته است ولی در جاهایی شگفت‌آمیزترین طنزهای عرفانی و فلسفی را به کار برده است. یک عده هم طنزپردازانی هستند که تابلو و مشخص طنزپردازی می‌کنند که عبید زاکانی یک نمونه آن‌ها است. آقای پاریزی جامع هر دو وجه است. در بسیاری از مواقع اختصاصاً به‌عنوان طنزپرداز وارد گود می‌شود و بسیاری از شعرهایش طنز است و در جاهایی هم دارد تاریخ را می‌نویسد و دارد غزل می‌گوید ولی از چاشنی طنز هم استفاده می‌کند.”
‎رضا رفیع که خود از چهره های شناخته شده طنز معاصر ایران است افزود: “کارهای مختلفی می‌توان انجام داد که ما نسل امروز را به اصل منابع ارجاع بدهیم. یکی از این اتفاقات در همین مؤسسه و جایزه آینه‌دار دوران اتفاق افتاد، به طوری‌که بخشی از هنرهای تجسمی را به منابع مکتوب استاد باستانی پاریزی گره زدند. قطعاً مشاهده یک تابلو خیلی راحت‌تر است. وقتی یک جوان نقاش بیاید وقت بگذارد و یک کتاب استاد پاریزی را مطالعه کند و فهوا، محتوا و پیام او را در قالب یک تابلوی نقاشی خلق کند و بیافریند قطعاً ناظر و بیننده آن تابلو شاید کنجکاو شود که اصل اثر مکتوب را پیدا و مطالعه کند.
‎در ادامه این نشست، به بخش هایی از نوشته حمید باستانی پاریزی فرزند استاد باستانی پاریزی به مناسبت زادروز ایشان نیز اشاره شد، حمید باستانی پاریزی نوشته‌ است:
‎””مزاحمت بنده صرفاً به خاطر لطفی است که جناب دعایی به پدر و بنده دارند و شهادت بر زحمات طاقت‌فرسایی است که ایشان به منظور تداوم این برنامه تا به حال متحمل شده‌اند. این یادواره از چهار سال قبل به همت ایشان آغاز شد و هدف از آن ایجاد ارتباط بین متون مکتوب ادبی، تاریخی، اجتماعی و هنرهای زیبا و تجسمی از هر شاخه آن است. میراث مکتوب ادب ایران و ادبیات و تاریخ معاصر آن آنچنان غنی و ارزشمند است که رشد و ارتقای فرهنگ و جامعه بدون مطالعه و آگاهی داشتن از این گنجینه میسر نمی‌باشد. اما از آنجا که متأسفانه عادت به کتابخوانی جدی در یکی دو نسل اخیر تقویت نشده است به نظر می‌رسد استفاده از واسطه هنر به جهت آشنایی اولیه جوانان و نوجوانان و حتی گروهی از میانسالان با این متون و جلب آنان به کتابخوانی می‌تواند میسر باشد…”
‎سپس علی کاویان، مدیر مالی مجموعه فرهنگی آینه داران دوران گفت:” برای حمایت مالی از رویداد، خود مؤسسه پیگیر موضوع است. در دوره‌های قبل که مجتمع مس سرچشمه حامی این برنامه بوده است در برنامه سال ۱۴۰۰ با رایزنی‌ شرکت گل گهر سیرجان در کنار شرکت های حامی دیگر برنامه ادامه می یابد و به شکل قویتری اجرا خواهد شد همچون دوره‌های قبل که شرکت های ماهان و ارگ جدید نیز کمک برنامه جایزه آینه‌دار دوران بودند”
‎در پایان این نشست مشورتی پیروز ارجمند، مدیر این موسسه در کرمان تجلیل و معرفی شایسته شخصیت استاد باستانی پاریزی را یکی از اهداف بلند مدت موسسه آینه داران دروان خواند و گفت: ” امسال قرار است با توافق‌نامه‌ای که مؤسسه آینه‌داران دوران با مجمومه مس رفسنجان و آموزش و پرورش سیرجان امضا می کند مدرسه باستانی پاریزی که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد به باغ موزه باستانی پاریزی تبدبل شود و برخی فعالیت‌های فرهنگی از جمله آموزش‌و باز آفرینی هنرهای سنتی از بین رفته در منطقه کرمان مورد توجه قرار می گیرد و پاتوقی هنری برای مردم شکل گیرد .”
‎ارجمند گفت:” پروژه‌ای دیگری که پیش می بریم یک بسته فرهنگی مختص استاد پاریزی است که موارد متنوعی را در بر می گیرد: مجمومه مقالاتی از استاد، یک پرتره صوتی که بیان زندگینامه ایشان است، اشعار استاد که در قالب لوح فشرده منتشر می‌شود و موسیقی‌اش را خود من کار کرده‌ام و همچنین یک مستند درباره دکتر پاریزی که سال ۱۴۰۰ ارائه می‌شود..”
‎او افزود:” یکی از رویدادهایی که قرار است زیر نظر مؤسسه آینه‌داران دوران برگزار شود فستیوال موسیقی خواجوی کرمانی است. خواجوی کرمانی غزل‌سرایی است همپای حافظ. هرچند کمتر شناخته شده است ،
فستیوال خواجو بیشتر در بخش آهنگسازی و بر اساس اشعار خواجو در سه فرم اپرا، ملودی و تنظیم است که در سبکهای پاپ، موسیقی ملی ایران، محلی و سنتی، کلاسیک و احتمالا تلفیقی برگزار خواهد شد.
‎ارجمند خاطرنشان کرد: “ایده‌آل ما این است که بتوانیم با همکاری بنیاد رودکی یک آثاری را در قالب موسیقی کلاسیک و ملی با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران اجرا کنیم. همچنین علاقه‌مند هستیم که اثر “همای و همایون” را به یک آهنگساز بسپاریم تا اپرای آن را به روی صحنه ببریم. این یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۰ ما خواهد بود.”
‎ جایزه آینه دار دوران به زودی با اعلام برنامه ها دومین فراخوان خود را منتشر خواهد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت/تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.