صفحه اصلی / اصناف / خرده‌فروشی در آبان ماه رونق گرفت
خرده‌فروشی در آبان ماه رونق گرفت

اتاق اصناف ایران:

خرده‌فروشی در آبان ماه رونق گرفت

کسب و کار نیوز - اتاق اصناف ایران اعلام کرد شاخص مدیران خرید در آبان ماه امسال به ۳۵.۷۱ بهبود یافت و وضعیت خرده فروشی هم نسبت به مهرماه با بهبود نسبی همراه بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، معاونت اقتصادی و برنامه‌ریزی، هر ماه گزارش طرح شاخص مدیران خرید (PMI) با نام شامخ را منتشر می‌کند. این عدد در آبان ماه به ۳۵.۷۱ رسیده است و با توجه به اینکه عدد پایین‌تر از ۵۰ مفهوم رکود را دارد، پس بهبود جزئی وضعیت خرده فروشی نسبت به ماه مهر، به معنای خروج از رکود نیست. بر اساس این گزارش، از میان پنج مؤلفه اصلی شامخ شامل میزان فعالیت‌های انجام شده، سفارشات جدید مشتریان، سرعت انجام و تحویل سفارش و یا فرآیند کار، موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده و میزان استخدام و به کارگیری‌نیروی انسانی می‌شود، شاخص سرعت انجام و تحویل سفارش به ۵۵.۱ رسیده و بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده است.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا کالاهای مورد نیاز نسبت به ماه قبل کاهش منفی ۸.۳۲ درصدی داشته و به تبع آن شاخص قیمت فروش محصولات یا خدمات ارائه شده نسبت به ماه قبل کاهش منفی ۲۹.۹۳ درصدی داشته که موجب رشد سه درصدی عدد شاخص میزان فروش کالا و خدمات در آبان ماه نسبت به ماه قبل شده است.

بخش خرده‌فروشی در آبان ماه ۹۹

بر اساس نتایج به دست آمده از طرح شامخ آبان ماه، برخلاف افزایش ۶ درصدی رقم شاخص کل خرده فروشی با عدد ۳۵.۷۱ نسبت به رقم شاخص مهر که ۳۳.۶۹ بود، همچنان این بخش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در وضعیت رکود به سر می‌برند ولی نسبت به ماه گذشته با افزایش جزئی به سمت رونق حرکت کرده اند.

طبق بررسی‌های انجام شده، شاخص میزان استخدام و به کارگیری نیروی انسانی بیشترین تغییر را تجربه کرده و به ۴۶.۳۳ درصد رسیده است که با توجه به شاخص انتظارات در ارتباط با فعالیت‌ها در ماه آینده و افزایش ۱۸.۹۱ درصدی می‌توان اینگونه تحلیل کرد که به علت امیدواری واحدهای خرده فروشی به مساعد شدن اوضاع فروش و برقراری ثبات در بازار سبب شده تا اندکی وضعیت استخدام پرسنل خود را بهبود ببخشند.

با توجه به نتایج پیشین طرح، فروشگاه‌ها در مهرماه نسبت به شهریور نیروی انسانی خود را تا حدود ۴۰ درصد کاهش داده بودند که این تعدیل نیرو در مهرماه موجب کاهش سرعت انجام و تحویل سفارش و فرایند کار شده بود که در آبان با توجه به جبران خلأ نیروی انسانی، رقم شاخص سرعت انجام تحویل سفارش حدود ۴۲ درصد افزایش یافت. همچنین شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز در ماه مورد مطالعه حدود هشت درصد نسبت به ماه مشابه قبل کاهش یافته که این امر منجر به کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت محصولات تولیدی شده و به دنبال آن میزان فروش کالا و خدمات حدود سه درصد افزایش یافته است.

با توجه به اعلام ستاد مقابله با کرونا در اواخر آبان ماه مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای واحدهای صنفی غیر از مشاغل گروه یک درشهرهای قرمز از اول آذرماه، میزان خرید جامعه در روزهای پایانی آبان افزایش یافته و تقاضا برای برخی از اقلام که طی دو هفته مقرر شد واحدهای صنفی مرتبط با آنها که تعطیل بودند، افزایش یافت. بنابراین افزایش ۶ درصدی رقم شاخص آبان نسبت به مهر ممکن است نشأت گرفته از این امر باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.