صفحه اصلی / اسلایدر / خواب زمستانی بازار سرمایه
خواب زمستانی بازار سرمایه

شاخص کل بورس با افتی ۲۴ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحدی قرار گرفت

خواب زمستانی بازار سرمایه

کسب و کار نیوز - شاخص بورس در حالی روز شنبه داغ سبزپوشی را بر دلِ سهامداران گذاشت که مثبت بودن شاخص کل هم وزن نشان می دهد سهامداران از سهم های بزرگ به سمت کوچک ترهای بازار کوچ می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، اولین روز معاملاتی هفته با افت ۲۴ هزار واحدی شاخص ‌کل به پایان رسید و طی آن ارزش صف‌های خرید حدود ۲ برابر صف‌های فروش بود، که نشان دهنده تاثیر شرکت‌های بزرگ روی شاخص کل است و تعداد زیادی از ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه با حکمرانی عرضه روبه رو شدند که عامل اصلی افت شاخص‌کل در در پایان معاملات محسوب می‌شود.
بازار سهام در نخستین روز هفته قرمز پوش شد؛ امروز بازار سرمایه متعادل با ادامه افزایش عرضه‌ها در نمادهای بازرگ و شاخص ساز آغاز بکار کرد.
شاخص کل بورس با افت ۲۴ هزار واحدی مواجه شد اما شاخص هم‌وزن رشدی حدود ۵ هزار واحد را ثبت کرد که سبزپوشی این شاخص با توجه به تاثیرگذاری اکثر نمادها در آن نشان می‌دهد شرکت‌ها و صنایع کوچک و متوسط مورد استقبال خریداران و سرمایه گذاران قرار داد و نقدینگی حقیقی‌ها به این سمت می‌رود.
شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات بازار سهام با ۲۴ هزار و ۳۴۸ واحد عقب‌گرد، به ارتفاع یک میلیون و ۴۲۳ هزار و ۵۶۷ واحد رسید اما شاخص هم‌وزن با رشد ۴۹۹۰ واحدی عدد ۴۷۳ هزار و ۴۹۸ واحدی را ثبت کرد. معامله گران شنبه بیش از ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار معامله انجام دادند که حاصل آن تغییر مالکیت بیش از ۱۲ میلیارد و ۹۸۳ میلیون سهم و اوراق مالی بود.
ارزش کل معاملات بازار سهام (بورس و فرابورس) به بیش از ۱۹ هزار و ۳۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات خرد سهام هم حدود ۱۸ هزار میلیارد و ۳۷ میلیارد تومان بود و حقیقی‌ها بیش از ۳۷۶ میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
معامله گران در بورس تهران بیش از ۹ میلیارد و ۲۱۳ میلیون سهم و اوراق مالی را در قالب ۲ میلیون و ۱۸۸ هزار معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان دادوستد کردند.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار سرمایه را بررسی می کند.

حرکت بورس در مسیر تعادل

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه
شاخص کل بورس ظرف ۹ ماهه سال جاری تاکنون بازدهی حدود ۱۹۰ درصدی داشته است. چنین رشدی در فضای اقتصادی کنونی که حالت ایستا دارد، بازدهی بسیار خوبی است. شاهد مثال آن، متوسط P/E است که در حال حاضر ۲۰ است؛ یعنی بازدهی سالیانه مورد انتظار حدود ۵ درصد ارزیابی می شود. اگر بخواهیم چنین نمونه ای را الگو قرار دهیم و با سالیان گذشته مقایسه کنیم یکی از کم بازده ترین روش های سرمایه گذاری و مقاطع سرمایه گذاری را در بورس شاهد هستیم. بنابراین اصلاح قیمت و تعدیل P/E قیمت سهام شرکت ها و صنایع یک امر بدیهی و جایز در حال حاضر است. از متوسط P/E که در خرداد و تیر ماه سال جاری ۳۴ بود، بعد از گذر از اصلاحات پیاپی، به حدود ۲۰ رسیده ایم.
هم اکنون هیچ مولفه و متغیر اثرگذاری وجود ندارد که حکم بر رشد صعودی و شارپی و فزاینده ای مثل ۳ ماه ابتدای سال ۹۹ کند. در بازار اصلاحات شدید وجود نخواهد داشت؛ اما چون بازار در حال حاضر تخصصی و حرفه ای است و نسبت به سال های گذشته عمق بیشتری پیدا کرده، فعالان بازار با تجزیه و تحلیل و مکانیزم هایی حتی به صورت خودانتظار مثل «الگوریتم تریدینگ» (معاملات الگوریتمی) و «ربوتیک تریدینگ» (معاملات براساس هوش مصنوعی) و امثال آن معاملات را تحلیل می کنند.
کسانی در بورس متضرر می شوند که نیت آنها از سرمایه گذاری در این بازار درست مثل ۴ ماهه ابتدایی سال است. انتظارشان این است که هر سهامی بخرند ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند. اما این در حالی است که بازار تخصصی و حرفه ای شده است.
بنابراین دلایل اصلاحات پیاپی در بورس، «رشدهای فزاینده ابتدای سال»، «بالا بودن P/E» و «رشد نه چندان مناسب سودآوری شرکت ها و صنایع» است که این عوامل دست به دست هم می دهند تا بازار یک حالت تعادل و ایستا داشته باشد و فعلا در جا بزند. حکم بر این است و علت خاصی برای رشد نداریم. ضمن اینکه یکی از محرک های اصلی رشد بورس که قیمت ارز است، در حال حاضر در کانال نزولی قرار گرفته و در این شرایط نمی توانیم انتظار داشته باشیم شاخص کل بورس کما فی السابق به صورت فزاینده رشد کند.
می توان پیش بینی کرد که بورس با همین نوسانات و افت و خیزها که یک روز منفی است و یک روز مثبت، سال را به پایان ببرد. یک روز ممکن است بنا به فشار نقدینگی که در حال حاضر به عنوان یک تکنیک در دست برخی افراد است، به عنوان اهرم استفاده شده و موجب افزایش قیمت سهم هایی خاص شود که تناسب خاصی با سودآوری همان شرکت نداشته باشد. این موارد به عنوان استثنا تلقی می شوند؛ ولی در حالت عمومی ما توجیه خاصی در حال حاضر مبنی بر افزایش قیمت سهام نمی بینیم و شاخص در همین محدوده با پیش بینی جابه جایی برخی از صنایع و شرکت ها که آن هم عمدتا متاثر از فشار نقدینگی است، فشاری روی سهمی می آید و روی سهم دیگری آزاد می شود. همین روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. سقف شاخص در این بازه یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد است و کف آن یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.