صفحه اصلی / اسلایدر / کارگران کرونازده چشم انداز بیمه بیکاری
کارگران کرونازده چشم انداز بیمه بیکاری

۹۱ هزار نفر هنوز بیمه بیکاری کرونا دریافت نکرده‌اند

کارگران کرونازده چشم انداز بیمه بیکاری

کسب و کار نیوز- تعلق بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده به دلیل ویروس کرونا ازجمله مصوبه‌هایی است که به دنبال خود ابهامات زیادی را به همراه داشته است. در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، دولت دوازدهم تصمیم گرفت تا بر اساس قانون به کسانی که در پی شیوع این ویروس کار خود را از دست دادند، بیمه پرداخت کند. درحالی که در قانون ذکر شده است که مجموع دریافتی مقرربگیر بیمه بیکاری نباید از ۸۰ درصد متوسط مزد یا حقوق کمتر باشد، مشاهده شد که مشمولان بیمه بیکاری کرونا که گلایه‌های بسیاری از وضعیت پرداختی‌ها داشتند. مطابق آخرین آمارها مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری کرونا از سوی دولت به متقاضیان و افراد بیکار شده بر اثر کرونا پرداخت شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مدیرعامل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در این رابطه می گوید: در دوران کرونا (از اسفند تا اردیبهشت) بالغ بر یک میلیون و ۸۱ هزار نفر بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از بیمه بیکاری برخوردار شده اند. شکوری مدیرعامل بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با برنامه پیگیری شبکه خبر گفت: ماده ۱۷ آیین نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری مصوب سال ۶۹ تاکید می‌کند: اگر اداره کار وضعیت اشتغال فردی را بررسی کرد و اشتغال وی محرز شد، بلافاصله به شعب تامین اجتماعی برای قطع بیکاری اعلام می‌شود. او افزود: اگر سازمان تامین اجتماعی نیز در بررسی‌های اعمال شده اعلام کند که فرد اشتغال به کار دارد، مراتب به وزارت کار برای قطع مقرری بیمه بیکاری اعلام می‌شود.

اما محمد بایندریان، رئیس گروه بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی می گوید: بخشی از بیمه بیکاری کرونا که برای ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت برای بیکاران کرونایی در نظر گرفته شده بود، پرداخت شده است. وی با بیان اینکه ۹۱ هزار نفر هنوز بیمه بیکاری کرونا را دریافت نکرده‌اند، گفت: در دو مرحله لیست این افراد را برای سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده‌ایم و برای هفته آینده به احتمال زیاد پرداخت آن‌ها صورت خواهد گرفت.

در دو مرحله لیست این افراد را برای سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده‌ایم و برای هفته آینده به احتمال زیاد پرداخت آن‌ها صورت خواهد گرفت. به گفته وی، حدود ۱۵ هزار نفر به دلیل ایراد در اطلاعاتشان موفق به دریافت بیمه بیکاری نشده اند و هفته آینده لیست آن‌ها به ادارات کار برای رفع اشکال ارجاع داده می‌شود. امیدوارهستیم تا ۱۰ روز آینده اطلاعات این افراد اصلاح شده و به خزانه دولت برای واریز ارسال شود.

معیشت کارگرانی در اولویت باشد

بهروز سعیدی، کارشناس امور مالی

در شرایط بحران کرونا دولت باید سعی در جبران آسیب‌های اقتصادی مردم داشته باشد. لازم است که دولت برای اصناف، بازاریان، کسبه و افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده از شیوع این ویروس کمک‌های اقتصادی لازم را در نظر بگیرد. این موارد باید در اولویت فعالیت دولت باشد. کارگران بخصوص کارگرانی که روزمزد بوده اند و به دلیل بحران کرونا پروژه های کارفرماهایشان به تعطیلی خورده باید از همان ابتدا مشمول بیمه بیکاری باشند نه اینکه بخواهند در شرایط فعلی اعلام کنند چند هزار نفر از بیمه بیکاری جا مانده اند و یا اصلا مشمول دریافت نشده اند.

ر حالی که پرداخت این مستمری بیکاری برای کوتاه مدت است و انتظار می‌رود دولت به وعده‌اش عمل کند ولی شرط تحقق آن است که بودجه اختصاص پیدا کند و البته دولت برای تخصیص بودجه اولویت‌های بیشتری هم دارد که فعلاً ضرورت دارد معیشت کارگرانی در اولویت باشد که همواره گرداننده چرخ‌های اقتصادی بوده‌اند ولی به دلایل قرارگیری در شرایط خاص، از کار بیکار شده‌اند. قطعاً مبلغ بیمه بیکاری پاسخگوی هزینه‌های این افراد نخواهد بود. زیرا سه ماه بیکاری به معنای نداشتن درآمد و پا بر جا بودن هزینه‌ای دیگر چون اجاره، رفت‌وآمد، خوراک، درمان و… است. بنابراین چنین مبالغی شاید کمکی اندک برای این وضعیت باشند ولی بسیار کمتر ازآنچه خواهند بود که مورد نیاز این مشمولین است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.