صفحه اصلی / سرخط خبرها / ۲۶ روز سرنوشت ساز در بازار ارز

سید مرتضی افقه، اقتصاددان

۲۶ روز سرنوشت ساز در بازار ارز

کسب و کار نیوز - دلار به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی است؛ آن هم اخبار سیاسی ای که خوش بینی یا بدبینی را نسبت به آینده اقتصاد کشور و به خصوص آینده تحریم ها مشخص می کند. بنابراین تا زمانی که ترامپ در کاخ ریاست جمهوری است، این نوسانات وجود دارد.

خبر پیروزی «بایدن» و اینکه قرار است به برجام برگردد، گرچه خوش بینی ایجاد کرد و دلار را از ۳۴ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رساند، اما این قیمت فعلا ماندگار شده چون تا مدتی ترامپ در برابر پذیرش شکست مقاومت و بازار احساس می کرد ممکن است «بایدن» برنده نهایی نباشد. هرچند پیروزی «بایدن» در حال حاضر قطعی است، اما با مساله اف‌ای‌تی‌اف (FATF) روبه روییم که همانند شمشیر دولبه است که اگر تصویب شود، فشار کاهشی به قیمت ارز می آورد و اگر تصویب نشود، قطعا دوباره قیمت دلار افزایش می یابد چون صرف برداشتن تحریم ها کمکی به حل مشکل ما نمی کند زیرا ما نمی توانیم وجوه ناشی از صادرات خود اعم از صادرات نفتی و غیرنفتی را وارد یا کالاهای دیگر را از خارج خریداری کنیم.
اما مساله جدید در این میان این است که دوباره سیاست های جنگ افروزانه و بی ثباتی در خلیج فارس دیده می شود. ورود دو زیردریایی آمریکایی- اسرائیلی به خلیج فارس برای کارگزاران اقتصادی التهاب ایجاد کرده و آینده روابط ایران و کشورهای دیگر را دچار ابهام کرده است. با اعلام این خبر طبیعی بود که دوباره روند کاهشی قیمت ارز متوقف شود و طبیعتا قیمت آن رو به افزایش خواهد گذاشت.
حتی خبری مجددا مطرح شده مبنی بر اینکه «ترامپ به هر قیمتی می خواهد در کاخ سفید بماند.» چون از طرق قانونی نتوانسته در کاخ سفید ماندگار شود، بنابراین بسیاری از افراد پیش بینی می کنند که ممکن است تعمدا اصرار به ایجاد جنگی ساختگی کند که ظاهرا تنها راهی است که می تواند در کاخ سفید بماند. طبق قوانین آمریکا، اگر جنگی در این کشور ایجاد شود رئیس جمهور فعلی می تواند به کار خود ادامه دهد و به نظر می رسد برخی اقدامات را در این راستا انجام می دهد. اینکه این اتفاق بیفتد یا خیر مهم نیست؛ مهم آثار چنین خبری است که روی بازارهای داخلی ما خواهد گذاشت. اثر آن، بدبینی ای است که نسبت به تحریم و تداوم ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شده و همین مساله زمینه افزایش قیمت ها را فراهم کرده است و متناسب با این اخبار که به سمت ثبات یا بی ثباتی برود قیمت ارز رو به بالا یا پایین خواهد بود.
نکته مهم این است که ایران بتواند با خویشتن داری و تدبیر، دوره کمتر از یک ماهه تا اخراج ترامپ از کاخ سفید را مدیریت کند. اگر ابتکار عمل در دست ترامپ و جنگ افزوی هایش بیفتد ما از لحاظ اقتصادی دچار مشکل می شویم.
این ۲۶ روز تا ۲۰ ژانویه (همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا) بسیار سرنوشت ساز است و نمی توان در مورد بازارها پیش بینی جدی داشت. در این ۲۶ روز قیمت دلار تحت تاثیر تحولات سیاسی هم در داخل و هم در خارج است و تندروهای داخلی هم بدشان نمی آید این ثبات سیاسی با کشورهای دیگر را به بی ثباتی تبدیل کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.