صفحه اصلی / اسلایدر / تکاپوی دلار برای سدشکنی
تکاپوی دلار برای سدشکنی

سکه از سقف مقاومتی 12 میلیونی گذشت

تکاپوی دلار برای سدشکنی

کسب و کار نیوز - نبض اقتصاد در حالی در دست دلار است که با بالا رفتن قیمت آن روی تابلوی صرافی، همه بازارها روی پاشنه نوسان می چرخند. این در حالی است که نرخ این مهم ترین متغیر اقتصادی ما (بخوانید دلار) چنان با یک خبر سیاسی به سمت قعر یا قله حرکت می کند که نشان می دهد به مرض سیاست زدگی مبتلا شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، در روزهای گذشته ما شاهد نوسانات بسیار زیادی در بازار طلا و دلار بودیم و در پس این نوسانات قیمت ها افزایش نسبتا قابل توجهی را از خود نشان دادند و روندی صعودی به خود گرفتند.
قیمت دلار در صرافی ملی به بالای ۲۵,۸۰۰ تومان بازگشته و بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت آن برای بار دیگر به بالای ۲۶ هزار تومان برسد. کارشناسان معتقدند که تقاضا برای دلار در فصل زمستان و ماه اول سال میلادی افزایش می یابد که می تواند قیمت ها را افزایش دهد.
اما از طرف دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشت که قیمت دلار در روزهای اخیر رفتار بسیار متناقضی را از خود نشان داده و تا پیش از آن که قیمت دلار بالای ۲۶,۳۰۰ تومان تثبیت شود نمی توان به صورت قاطع گفت که در مسیر افزایشی قرار گفته است.
افزایش قیمت دلار همراه با افزایش قیمت انس طلا و رسیدن قیمت طلای جهانی به ۱۸۷۷ دلار توانسته است تا پشتیبانی خوبی برای سکه و طلا ایجاد کرده و انتظار برای افزایش قیمت ها را زیاد کند. سکه با پشتیبانی دلار توانست تا بار دیگر وارد کانال ۱۲ میلیون تومان شده و حباب آن نیز حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است. با توجه به شرایط بازار می توان انتظار داشت که سرمایه گذاران بازار سکه در موقعیت خرید قرار گرفته و در نتیجه آن می توان پیش بینی کرد که قیمت سکه روندی افزایشی خواهد داشت.
این در حالی است که اخبار سیاسی به شدت روی قیمت دلار تاثیر گذاشته و سوخت آن را برای عبور از کانال مقاومتی ۲۶ هزار تومان فراهم کرده است.

حمایت واقعی در بازار ارز

دلار جدا از نرخ حواله درهم، در روزهای اخیر تحت تاثیر دو متغیر متناقض قرار داشته است. از یک سو، برخی از معامله گران تصور میکنند، لوایح مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی در مجمع تشخیص مصلحت تصویب خواهند شد و به دنبال آن، خروج ایران از لیست سیاه fatf کلید خواهد خورد.
این گروه بر اساس چنین انتظاراتی حداقل ترجیح داده اند از موقعیت خریدار خارج شوند و منتظر تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی بمانند.
در مقابل، دسته دیگری از معامله گران باور دارند به طور سنتی تقاضا در آستانه سال نو میلادی بالا خواهد رفت، در نتیجه ترجیح می دهند با قرار گرفتن در موقعیت خرید، از افزایش احتمالی قیمت ها کسب سود کنند.
به نظر می رسد ابتدای هفته اوضاع بیشتر به کام گروه اول بود و از اواسط هفته، شانس به گروه دوم رو کرد. روز پنج شنبه، نتیجه یک هفته بازی این دو گروه مشخص شد. در این مسیر، مرز ۷ هزار و ۲۰۰ تومانی درهم به عنوان یک نشانه مهم برای راهنمایی بازیگران بازار داخلی عمل کرد و دلار را مماس بر کانال ۲۶ هزار تومان نگه داشت.
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، چشم انداز بازار ارز را بررسی می کند.

۲۶ روز سرنوشت ساز در بازار ارز

سید مرتضی افقه، اقتصاددان
دلار به شدت تحت تاثیر اخبار سیاسی است؛ آن هم اخبار سیاسی ای که خوش بینی یا بدبینی را نسبت به آینده اقتصاد کشور و به خصوص آینده تحریم ها مشخص می کند. بنابراین تا زمانی که ترامپ در کاخ ریاست جمهوری است، این نوسانات وجود دارد.
خبر پیروزی «بایدن» و اینکه قرار است به برجام برگردد، گرچه خوش بینی ایجاد کرد و دلار را از ۳۴ هزار تومان به ۲۶ هزار تومان رساند، اما این قیمت فعلا ماندگار شده چون تا مدتی ترامپ در برابر پذیرش شکست مقاومت و بازار احساس می کرد ممکن است «بایدن» برنده نهایی نباشد. هرچند پیروزی «بایدن» در حال حاضر قطعی است، اما با مساله اف‌ای‌تی‌اف (FATF) روبه روییم که همانند شمشیر دولبه است که اگر تصویب شود، فشار کاهشی به قیمت ارز می آورد و اگر تصویب نشود، قطعا دوباره قیمت دلار افزایش می یابد چون صرف برداشتن تحریم ها کمکی به حل مشکل ما نمی کند زیرا ما نمی توانیم وجوه ناشی از صادرات خود اعم از صادرات نفتی و غیرنفتی را وارد یا کالاهای دیگر را از خارج خریداری کنیم.
اما مساله جدید در این میان این است که دوباره سیاست های جنگ افروزانه و بی ثباتی در خلیج فارس دیده می شود. ورود دو زیردریایی آمریکایی- اسرائیلی به خلیج فارس برای کارگزاران اقتصادی التهاب ایجاد کرده و آینده روابط ایران و کشورهای دیگر را دچار ابهام کرده است. با اعلام این خبر طبیعی بود که دوباره روند کاهشی قیمت ارز متوقف شود و طبیعتا قیمت آن رو به افزایش خواهد گذاشت.
حتی خبری مجددا مطرح شده مبنی بر اینکه «ترامپ به هر قیمتی می خواهد در کاخ سفید بماند.» چون از طرق قانونی نتوانسته در کاخ سفید ماندگار شود، بنابراین بسیاری از افراد پیش بینی می کنند که ممکن است تعمدا اصرار به ایجاد جنگی ساختگی کند که ظاهرا تنها راهی است که می تواند در کاخ سفید بماند. طبق قوانین آمریکا، اگر جنگی در این کشور ایجاد شود رئیس جمهور فعلی می تواند به کار خود ادامه دهد و به نظر می رسد برخی اقدامات را در این راستا انجام می دهد. اینکه این اتفاق بیفتد یا خیر مهم نیست؛ مهم آثار چنین خبری است که روی بازارهای داخلی ما خواهد گذاشت. اثر آن، بدبینی ای است که نسبت به تحریم و تداوم ریاست جمهوری ترامپ ایجاد شده و همین مساله زمینه افزایش قیمت ها را فراهم کرده است و متناسب با این اخبار که به سمت ثبات یا بی ثباتی برود قیمت ارز رو به بالا یا پایین خواهد بود.
نکته مهم این است که ایران بتواند با خویشتن داری و تدبیر، دوره کمتر از یک ماهه تا اخراج ترامپ از کاخ سفید را مدیریت کند. اگر ابتکار عمل در دست ترامپ و جنگ افزوی هایش بیفتد ما از لحاظ اقتصادی دچار مشکل می شویم.
این ۲۶ روز تا ۲۰ ژانویه (همزمان با مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا) بسیار سرنوشت ساز است و نمی توان در مورد بازارها پیش بینی جدی داشت. در این ۲۶ روز قیمت دلار تحت تاثیر تحولات سیاسی هم در داخل و هم در خارج است و تندروهای داخلی هم بدشان نمی آید این ثبات سیاسی با کشورهای دیگر را به بی ثباتی تبدیل کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.