صفحه اصلی / اسلایدر / بودجه روی ریل اصلاحات
بودجه روی ریل اصلاحات

کشمکش بودجه ای دولت و مجلس بالا گرفت

بودجه روی ریل اصلاحات

کسب و کار نیوز - هرچند رئیس جمهور می گوید که نگاه بودجه نگاه حمایت از معیشت مردم است، اما اعداد و ارقام ثبت شده نشان می دهد این لایحه نه تنها حمایتی نیست، که علیه معیشت مردم است؛ در واقع اعداد و ارقامی در بودجه امسال متفاوت از بودجه های سابق نیست که حمایت ویژه دولتی ها از معیشت مردم را نشان دهد.

به گزارش کسب و کار نیوز، اینک راند اول بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس آغاز شده و در نخستین قدم بعد از سه نوبه نامه نگاری، روحانی پذیرفته که بودجه را اصلاح کند؛ هرچند در ظاهر همه چیز میان روسای قوه مقننه و اجرائیه خوب پیش می رود؛ اما سایه ورود رهبر معظم انقلاب به این ماجرا سنگینی می کند.
«بعد از ابلاغیه رهبری به دولت مبنی بر استفاده حداقلی از منابع نفتی، برای هزینه های جاری، منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۰ دچار تغییرات زیادی خواهد شد.» این خبر را یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس داده و می گوید: «رئیس مجلس در نامه ای به روحانی از او خواسته بودجه را با درآمدهای پایدار و با وابستگی حداقلی به نفت و با اصلاحات ساختاری ارائه کنند.»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
بودجه ۱۴۰۰ اصلاحات بسیاری خواهد داشت

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به منابع در نظر گرفته شده محدود برای درآمدها در بودجه ۱۴۰۰ تصریح کرد: با توجه به این مورد، بودجه ۱۴۰۰ قطعا اصلاحات بسیاری خواهد داشت. حمیدرضا حاجی‌بابایی، با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه ١۴٠٠ قطعی است، گفت: هدف از اصلاح ساختار بودجه، کارآمدتر سازی آن است.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه دولت نیاز به بررسی‌های زیادی دارد، افزود: هنوز در مورد تایید یا رد این لایحه تصمیمی گرفته نشده، اما قطعا پس از موشکافی کافی تایید یا رد آن انجام می‌شود.
وی با اشاره به راه‌های تامین کسری بودجه دولت، تصریح کرد: متناسب با هر موقعیت کشور یکی از روش‌ها می‌تواند کارآمدی داشته باشد. نماینده مردم در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه بررسی لایحه بودجه ١۴٠٠ به صورت کاملا کارشناسی و به دور از نگاه سیاسی انجام خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه منابع در نظر گرفته شده برای درآمدها در بودجه محدود است، قطعا اصلاحات بسیاری خواهد داشت.
حاجی بابایی ادامه داد: تمام تلاش ما ایجاد توازن میان درآمد و هزینه در لایحه بودجه با هدف جلوگیری از کسری است تا به این ترتیب بودجه کارآمدی برای سال آینده داشته باشیم. حاجی بابایی با بیان اینکه وابستگی به نفت یکی از ایراداتی است که در بررسی لایحه بودجه باید برطرف شود، گفت: وابستگی به نفت یا پیش فروش آن روش مناسبی برای جبران کسری بودجه نخواهد بود.
رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دولت نیز با اصلاح ساختار بودجه موافق بوده، از اینرو قطعا با همراهی می‌توان بودجه کارآمدتری را به قانون تبدیل کرد

موافقت دولت با اصلاح بودجه ۱۴۰۰

نماینده مردم محلات در مجلس در این باره گفت: «رئیس مجلس در نامه عنوان کرد که دولت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را اصلاح کند و مجدد به مجلس ارسال کند و دولت نیز در پاسخ به این نامه قول داده تا لایحه بودجه را اصلاح و به مجلس ارسال کند.»
بعد از ابلاغیه ۲۳ آذرماه رهبری به دولت مبنی بر استفاده حداقلی از منابع نفتی برای هزینه های جاری، منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ دچار تغییرات عمده ای شد در همین راستا رئیس مجلس طی نامه ای در تاریخ ۲۵ آذر خطاب به رئیس جمهور، مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی، خواستار اصلاحات لایحه بودجه از سوی دولت شد.
تاکنون دولت به طور رسمی پاسخی به نامه قالیباف نداده اما آنگونه که منابع پارلمانی می گویند دولت وعده اصلاح لایحه را داده است. «کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، بودجه ۱۴۰۰ را بررسی می کند.

یارانه های سیاه در آخرین بودجه قرن

سید کمیل طیبی، اقتصاددان
چگونگی تحقق درآمدهای بودجه ۱۴۰۰ محل ظن و گمان است. هرچند در این لایحه بودجه، سهم مالیات ها، فروش دارایی های سرمایه ای و مالی و فروش نفت بسیار افزایش یافته، اما خوش بینی سیاسی دولت غیر قابل انکار است. در واقع دولت در بحث فروش و صادرات نفت نسبت به لغو تحریم ها خوش بین است. از طرفی چون دولت باید بودجه را اجرا و پیاده سازی کند، به این منابع درآمدی دل خوش کرده است.
از طرفی زمانی که تحریم ها و به ویژه تحریم های نفتی برداشته شود، می تواند به بخش غیرنفتی کمک کند تا رونقی در درآمد و تولید بخش غیرنفتی به وجود بیاید و آن زمان خواهد بود که سیستم مالیاتی و مالیات ستانی جواب می دهد.
هرچند دولت و مجلس در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند؛ اما مجلس باید نگاه منتقدانه خود نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به نگاه کارشناسانه در همکاری با دولت تغییر دهد تا بتواند انضباط مالی ایجاد کند.
نکته اول در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ این است که بودجه غیرضروری بسیاری از بخش ها باید تعدیل شود. نکته دوم اینکه انضباط مالی با فرض تداوم تحریم ها در صورتی در این لایحه پیشنهادی می تواند تحقق پیدا کند که بحث انضباط مالی در بودجه در بخش هزینه ها به صورت واقعی رعایت شود و مد نظر قرار بگیرد؛ یعنی ایجاد یک سری هزینه هایی که می تواند وجود نداشته باشد و بخش هایی که غیرضروری هست حذف شود. زیرا زمانی که دولت را متعهد می کنیم به اینکه پرداخت مستقیم یا یارانه ای برقرار کند، بار هزینه ای بر بودجه تحمیل خواهد کرد و به دنبال آن، طبیعتا انضباط مالی هم به وجود نخواهد آمد.
در مورد یکی از منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۰ یعنی فروش نفت، درست است که گفته می شود بازارهای گذشته خود را از دست داده ایم؛ اما در بازارهایی با واسطه و صرف هزینه های زیاد در حال فروش نفت هستیم، یعنی تحت شرایط تحریم، نفت را غیرمستقیم، با واسطه، با پرداخت هزینه های سنگین و غیره به مشتری می فروشیم. در شرایطی که تحریم ها نیست یا تعدیل شده این هزینه ها (اصطلاحا هزینه های مبادله) تعدیل پیدا می کند و طبیعتا در شرایطی که تحریم نیست بازار جدید وجود دارد و می تواند با یک ذخیره زمانی برای فروش نفت بازاریابی شود و در نیمه دوم سال مشتریان آن پیدا شود با توجه به اینکه بورس نفت یک بورس بین المللی است و کشور می تواند مشارکت فعالی در آن داشته باشد تا بتواند از این طریق مشتری جدید هم پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.