از طرفی زمانی که تحریم ها و به ویژه تحریم های نفتی برداشته شود، می تواند به بخش غیرنفتی کمک کند تا رونقی در درآمد و تولید بخش غیرنفتی به وجود بیاید و آن زمان خواهد بود که سیستم مالیاتی و مالیات ستانی جواب می دهد.
هرچند دولت و مجلس در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند؛ اما مجلس باید نگاه منتقدانه خود نسبت به لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به نگاه کارشناسانه در همکاری با دولت تغییر دهد تا بتواند انضباط مالی ایجاد کند.
نکته اول در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰ این است که بودجه غیرضروری بسیاری از بخش ها باید تعدیل شود. نکته دوم اینکه انضباط مالی با فرض تداوم تحریم ها در صورتی در این لایحه پیشنهادی می تواند تحقق پیدا کند که بحث انضباط مالی در بودجه در بخش هزینه ها به صورت واقعی رعایت شود و مد نظر قرار بگیرد؛ یعنی ایجاد یک سری هزینه هایی که می تواند وجود نداشته باشد و بخش هایی که غیرضروری هست حذف شود. زیرا زمانی که دولت را متعهد می کنیم به اینکه پرداخت مستقیم یا یارانه ای برقرار کند، بار هزینه ای بر بودجه تحمیل خواهد کرد و به دنبال آن، طبیعتا انضباط مالی هم به وجود نخواهد آمد.
در مورد یکی از منابع درآمدی بودجه ۱۴۰۰ یعنی فروش نفت، درست است که گفته می شود بازارهای گذشته خود را از دست داده ایم؛ اما در بازارهایی با واسطه و صرف هزینه های زیاد در حال فروش نفت هستیم، یعنی تحت شرایط تحریم، نفت را غیرمستقیم، با واسطه، با پرداخت هزینه های سنگین و غیره به مشتری می فروشیم. در شرایطی که تحریم ها نیست یا تعدیل شده این هزینه ها (اصطلاحا هزینه های مبادله) تعدیل پیدا می کند و طبیعتا در شرایطی که تحریم نیست بازار جدید وجود دارد و می تواند با یک ذخیره زمانی برای فروش نفت بازاریابی شود و در نیمه دوم سال مشتریان آن پیدا شود با توجه به اینکه بورس نفت یک بورس بین المللی است و کشور می تواند مشارکت فعالی در آن داشته باشد تا بتواند از این طریق مشتری جدید هم پیدا کند.