صفحه اصلی / اسلایدر / سردرگمی بازارها
سردرگمی بازارها

دورنمای بازارها مشخص نیست

سردرگمی بازارها

کسب و کار نیوز- بازار طلا، ارز، سکه، خودرو و مسکن از جمله بازارهایی جذاب برای سرمایه گذاری هستند که البته این روزها دورنمای آنها برای هیچ کس قابل پیش بینی نیست. سردرگمی بازارهای دارایی موجب شده تا مردم از آینده سرمایه های وارد شده خود به این بازارها بی خبر باشند و نتوانند تصمیم درستی بگیرند.

شایلی قرائی         

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار مسکن به عنوان یکی از مهم ترین بازارهای دارایی این روزها دچار تعمیق رکود شده و معاملات ملکی به پایین ترین سطح خود رسیده اند. به دنبال افت معاملات، بازار مسکن به آرامش نسبی رسیده و به نظر می‌رسد مشروط به عدم ایجاد شوک از سوی متغیرهای بیرونی همچون نرخ ارز، ثبات به بازار ملک برگردد یا دست کم روند رشد نرخ‌های کذایی متوقف شود. البته در چند روز گذشته بازار مسکن در حالت سردرگمی قرار گرفته است.

همچنین در بازار طلا و سکه شاهد هستیم هر چقدر ارزش بازاری سکه به ارزش ذاتی آن نزدیک تر شود، دسته ای از بازیگران تمایلی بیشتری دارند که در موقعیت خرید به بازار وارد شوند. دفعه قبلی زمانی خریداران به بازار سکه وارد شدند که حباب سکه تا حدود ۲۵۰ هزار تومان پایین رفته بود. در آن مقطع سکه در حوالی محدوده ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی نوسان می کرد. این بار با فرض ثبات شرایط، در صورت نزول سکه تا محدوده ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، ممکن است گروهی از معامله گران یک پله خرید را برای خود مناسب تصور کنند و با حضور خود جهت بازار را تغییر دهند. معامله گرانی که زیاد تمایل به ریسک برای خرید ندارند، معمولا در شرایطی به بازار وارد می شوند که حباب کم باشد.

در بازار خودرو نیز به همین ترتیب است. ناهماهنگی و نبود تفاهم مدیریتی در عرصه‌های مرتبط با خودرو و نبود ساختارهای دقیقی که بتواند اعمال نظارت بر خودروسازان و فعالیت‌های جدی نظارتی و کنترلی داشته باشد موجب سردرگمی‌هایی است که هر از چند گاهی در بازار خودرو رخ می‌دهد.

پیش‌بینی روند متغیرهای اقتصادی ممکن نیست

سعید مسگری، کارشناس اقتصادی

یکی از مشکلات اصلی که در سال ۹۹ گریبانگیر اقتصاد ایران شد انتظارات تورمی بود. اتفاقات سیاسی سال‌های۹۷ و ۹۸ در ایران مانند خروج آمریکا از برجام، کسری بودجه شدید به دلیل عدم تمدید معافیت‌های تحریم نفتی و بحث FATF موجب شد تا انتظاراتی مبنی بر رشد شدید قیمت‌ها در جامعه شکل بگیرد و مردم به این نتیجه برسند که اقتصاد ایران در سال ۹۹ با تورمی بسیار بالا روبه‌رو خواهد شد. در این شرایط با برطرف شدن یا کاهش تحریم‌های اقتصادی می‌توان انتظار کاهش مشکلات اقتصادی را داشت. حتی اگر با برطرف شدن تحریم‌های نفتی و مالی، بلافاصله صادرات نفت ایران احیا نشود انتظارات تورمی به شدت کاهش یافته و بخشی از منابع ارزی کشور آزاد خواهند شد. در نتیجه کاهش انتظارات تورمی و تسهیل مبادلات ارزی، نرخ ارز در کوتاه‌مدت با کاهش مواجه شده و افزایش قیمت در سایر بازارها متوقف و یا حداقل کند خواهد شد.

اما در حال حاضر اساسا پیش‌بینی روند متغیرهای اقتصادی کاری دشوار است و این کار در سال‌های اخیر دشوارتر نیز شده است. به عنوان مثال روند قیمتی و تعداد معاملات مسکن با سایر کالاها متفاوت است و روندی سیکلی دارد. اکنون در فاز رکود تورمی قرار دارد و انتظار می‌رود در سال آینده هم در حدود تورم و یا کمی کمتر از آن، رشد قیمت داشته باشد.

از سوی دیگر مشکل مهمی که در بازار ارز رخ داد این بود که در اثر تحریم‌ها کاهش صادرات نفتی از یک سو و کم شدن صادرات غیر نفتی از سوی دیگر کشور را با محدویت منابع ارزی مواجه کرد. علاوه بر این تحریم‌ها باعث شد حتی در صورت فروش نفت و صادرات غیرنفتی نتوانیم ارز وارد کشور کنیم، بنابراین عرضه آن در کشور مختل و دست بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز بسته شد، در نتیجه قیمت ارز روند صعودی پیدا کرد.

به عقیده بنده شرایط حاضر بر خلاف نظرات عموم، نباید اصلا نگران دلار بیست هزار تومانی و سکه هشت میلیونی باشیم. باید نگران دلار چند ده هزار تومنی و خانه چند میلیاردی شد. باید نگران گسترش فقر و استمرار کاهش رفاه مردم در دهه صفر اقتصاد ایران یعنی دهه آینده بود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.